Jump to content

Byttet propell til en med lavere stigning - skuffende resultat


Lopphavet

Recommended Posts

Med en 19" stigning fikk jeg bare 5700-5800 omdrininger på motor. Det idelle er 6250. Byttet derfor til en 17" stigning. Turtallet økte til 6100 og der er forsåvidt ok. Toppfart ble ikke bedre. Det er forsåvidt også ok.

 

Men det det som værre er, er at motor ikke går så jevnt på tomgang(i gear) som tidligere med 19" propellen. Gangen på 550 omdr. og med 19" var silkemyk.

Ny 17" stålpropell, Mercury Enertia, skal være ganske lik 19" Mercury Laser II som jeg byttet ut.

 

Jeg hadde trodd at med 2" mindre stigning at motor skulle jobbe ennå lettere.

 

Kan dette skyldes ubalanse i ny propell? Har lest at stålpropeller nødvendigvis ikke er så avbalanserte som en skulle tro.

Link to post
Share on other sites

Ubalanse i propellen kan selvfølgelig forekomme, men Mercury går for å være best i klassen her. Winrace tar ikke mange hundrelappene for evt. å sjekke dette. Men, jeg ville tro at ubalanse først ville merkes ved høyere turtall, ikke ved dorgefart.

 

Har ikke hørt om en slik problemstilling før, men det kan være at Enertia har såpass mye mer bladareal og aggressiv utforming enn Laser II at dette representerer en økt belastning som gir seg slikt utslag ved tomgang. Når det er sagt; jeg har bl.a. prøvd de samme to propelltypene og merket ikke noe til dette fenomenet.

 

Går utfra at begge propellene er utstyrt med tette ventilasjonsporter (de sorte plasthettene ved roten av bladene) og at du har tightet til propellmutteren skikkelig?

 

Har forøvrig lest at det skal forekomme noen avvik på lengden av den FloTorq plastikk-hub'en i propellen som skal kunne medføre at propellen ikke tightes til skikkelig og dermed kan slamre eller wobble litt på akselen. Nå som du har to propeller, prøv evt. å montere den nye med FloTorq-huben fra den forrige propellen og se om det gjør noen forskjell.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lopphavet- har nå sett litt i de forrige postene dine og regnet litt på tallene dine. Bortsett fra tomgangsproblematikken tror jeg ikke du har så stor grunn til å være misfornøyd med propellbyttet; du har oppnådd riktig max turtall, opprettholdt toppfarten tiltross for lavere stigning og samtidig gått fra ca 12% til ca. 7% slipp. Tror ikke det kan bli så mye bedre enn det.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg er egentlig ikke misfornøyd med farten men med tomgangen. Dorger MYE etter sjørøye og skjøørret og derfor er det viktig at den går bra der.

 

Enertia kom med tette ventilasjonsporter. Prøvde å bytte med vid åpne fra Laser II propellen uten at det hjalp. Porpellen sitter som et skudd og det er ikke slark noen vei.

 

Er tilbøyelig til å gå tilbake til Laser II selv med 5700-5800 omdr.

Link to post
Share on other sites

Vel, 5700-5800 RPM er for lite for den motoren og vil kunne medføre overbelastningsskader. Forstår at dorgefarten er viktig for deg. Om du vil tilbake til en Laser II, så bytt i det minste til en 17" stigning også for den (hvis det er mulig) slik at turtallet blir riktig. Hvis Laseren ikke er tilgjengelig som 17", så finnes det kanskje andre tilsvarende.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...