Jump to content

Hvordan trimme en 1983 mod. Yamaha 9,9


Hasle summer fun

Recommended Posts

Hei Forumet, Jeg trenger litt hjelp her, har en 1983 mod Yamaha 9,9 som jeg kunne tenke meg å få litt mere sprut i. Har justert reedventilene til 6mm åpning samt fjernet en gummi pert under reedventilene uten videre hell. Er det mere som må til?? Gass splellet står pip åpent ved full gass. Trenger jeg en større forgasser? Hjelp mottas med takk :flag:

Link to post
1983 mod Yamaha 9,9

 

For å ta det viktigste først.... du har er 26 år gammel motor som antagelig har gått kvota si, tror ikke noen trimming gir noe spesielt langt videre liv, ei heller hjelper noe særlig...

 

Men for å ta det som antagelig kan gjøres...

  • Større forgasser
  • Muligens en annen eksostuner
  • Andre reed ventiler

 

 

Skulle ting virkelig monnet:

  • Demontert og overhalt HELE motoren, eventuelt bore + nye stempler ( ikke pga volumet, men pga slitasjen )
  • Renset opp hele motoren innvendig ( støpe feil, fjernet avleiringer... IKKE endret port timing i første omgang )
  • Muligens utvidet port arealet hvis det er mulig, IKKE endre noe på høyden.
  • Fått frest ned toppen noe tiendels mm ( bedre komp = mere futt ( selvsagt med måte )
  • Endret reed ventiler til noen av fiber typen ( lettere å fordøye NÅR de ryker, noe sjansen på en trimmet motor er tilstede for )
  • Skaffet tilveie en litt større forgasser, større forgasser er ikke alltid ensbetydende med mere futt der en trenger det...
  • Justert opp ALLE motorens innstillinger til perfeksjon....
  • Selvsagt byttet HELE vannpumpa, mere effekt krever mere kjøling, ei slitt vannpumpe duger ikke...
  • Så en oppussing av girhuset, sår og avskallinger gir redusert fart....girhuset bør være helt glatt og slett, og da helst lakkert med en MATT lakk.
  • Båten..... må være slett og finn under, eventuelle hakk/bulker må utbedres.... MATT lakk er også å anbefale her.. eventuelt mattet ned med 600 papir...

 

Da skulle en være klar til å begynne å lete etter hastigheten... er selvsagt mye testing igjen ( høyde på motor, propelltyper/størrelser ++ )...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Antar det trådstarter er ute etter er å få motoren opp til 15hk. Kjenner ikke de 9.9hk'ene, men har hørt at det varierer hva som må til for å få de opp i effekt. På noen så skal det være nok å fjerne er stopper på gassen, på andre må det mere til. (Forgasser..?)

En måte å finne ut av slikt på er å studere delekataloger på nettet og se hva som er forskjellig og hva som er likt...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Også er det jo en Yamaha :cheers: Selv om den er over 20 år så er det ikke sikkert den er så slitt.

 

(Nå får jeg vel høre det fra mr. Mercury/Droll :lol:)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Da vil jeg legge til litt informasjon som jeg har funnet ut av :flag: . Motoren er av typen 9,9D og ble startet produsert i 1981. Det som skiller min 9,9 og en 15 hk er reedventilene, min 9,9 har 4 blader mens 15 har 6 blader, samt at 15 har også større forgasser. Begge delene (brukte) er bestilt, og på tur til meg i posten i dette øyeblikk :yesnod: . Min (barnas) Hasle summer fun gjorde 16,2 knop med min gamle originale Yamaha 9,9, målt med Garmin Moblie XT GPS på min HTC telefon. Jeg lover forumet ny rapport og høyere fart når godsakene er mottatt og montert.

Link to post
Takk for fine bilder. Kan du samtidig fortelle hvordan vi vet om det er en 9,9 eller 15

hk forgasser poden har på gummibåten.

Det er slått inn en nummer rekke i forgasseren, er det en forgasser til en 15hk skal de 3 første siffrene være 6E8.

Se bilde av min 9,9hk forgasser med forklaring.8.jpg

Link to post

Hei Igjen, Da er båten prøvekjørt, klarte 21 knop og er strålende fornøyd :cool: .

Det er som "Skrotnisse" sier; forgasseren til 9,9hk er vesentlig trangere enn forgasseren til 15hk. Inne i 9,9hk forgasseren står det 15. Inne i forgasseren til 15hk står det 19. Kan se ut som om dette er millimeter målet på diameteren innvendig.

Link to post

Bra beskrivelse...

 

Men ifølge dekselet ditt ser det ut som at motoren din er minst 4 år nyere enn 1983

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

se her

Platen ser litt annerledes ut på eldre motorer.

Da er bokstaven kun innstanset i et av hjørnene.

 

Se her for hvilken bokstav som er hvilken modell

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

se der ja :smiley:

 

Det pleier å være motsatt for å si det slik :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...