Jump to content

redusering av girutveksling og propell størelse


flight

Recommended Posts

Hei alle sammen

Er det noen som kan gi meg ett tips svar ang størelse på propell

kort fortalt jeg byttet motor den nye girkassen har en utveksling på 1,88-1 den gamle hadde

2,91-1.

jeg bruker samme propell men synes den nye motoren har masse å gå på nar det gjelder krefter.

den blir ikke varm og går med letthet opp i maxturtall.

fra 2100 rpm til 3200 er det heller ikke noe økning i hastigheten på båten

noen som har tips.

Link to post
Share on other sites

du gir for lite opplysninger . du må fortelle hvor stor den gamle motoren var , turtall på motorene og hvor stor propellen er , hvilken båt , hvilken fart før og no ,og hvor stor den nye motoren er , ellers blir det bare gjetninger . når du kommer med disse opplysningene så er det kansje noen som kan svare deg

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen forklarte meg nok litt dumt det egentlige spørsmålet var bør man

bytte propel når man forandrer girutveksling.

Husker ikke størelsen pa den jeg propellen har

før hadde jeg en md 21 med ms3 gir utveksling 2.91-1 60 hk

nå har jeg en tdme med girutveksling 1.88-1 60 hk

jeg bruker altså den gamle propellen synes den nye motoren går utrolig lett så

jeg forestiller meg att propellen bør byttes

båten er en polar 29 ac fart ved 2100 rpm 7,5- 8 kn

får ingen økning i fart fra 2100 til 3200 rpm her tror jeg det er noe og hente ?

regner selfølgelig ikke med å få noen reserbåt

Link to post
Share on other sites

Hei tror nok du kan gå opp 3 tommer på proppel mulig 2 er ingen ekspert,men da for du nok litt mer fart og roligere gange på motor med høyere turtall.Hvis ikke jeg er helt på jorde.Men nå kommer sikker flere eksperter nå som det blir noe svar her..Lykke til skal faktiskt gjøre det samme her utover sensommeren.

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

vist du gjer det får du ein indikasjon på hvor mye du må opp for å få ut max fart, ein tomme på diameter utgjer ca 300rpm i synk, rin tomme i stigning utgjer ofte rundt 200 rpm i synk utfra oppnådd max rpm.

Proppelen skal være så tung at det akkurat klarer oppitt max rpm på flat hendel.

Vist turtallet er veldig mye over oppgikk max rpm vil ikkje denne formelen viske, da det er turtall sperre på motoren...

da må det skytes litt fra hofta til å begynne med, det er ein stor fordel vist du kan få låne en eller to stykk fra eit båtverksted, for å prøve deg fram, for så etter på å kjøpe ny av de.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

VIKTIG

Propellen skal verre akkurat så tung at motoren akkurat klarer opp gitt max RPM, ikkje så tung at den ikkje klarer dette.

Redigert av skipsbygger (see edit history)

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar en mulig ting er jo att jeg oppgir feil utveksling på den gammle ms3 kassa

har faktisk aldri sjekket att den virkelig var 2.91-1 har dette fra tidligere eierø

kassa er solgt til sverige og finner ikke igjen telefon eller andre ting til ny eier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...