flight Startet 20.Juli.2009 Del på Facebook Startet 20.Juli.2009 Hei alle sammen Er det noen som kan gi meg ett tips svar ang størelse på propell kort fortalt jeg byttet motor den nye girkassen har en utveksling på 1,88-1 den gamle hadde 2,91-1. jeg bruker samme propell men synes den nye motoren har masse å gå på nar det gjelder krefter. den blir ikke varm og går med letthet opp i maxturtall. fra 2100 rpm til 3200 er det heller ikke noe økning i hastigheten på båten noen som har tips. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Merkelig ingen som har noen kommentar Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 du gir for lite opplysninger . du må fortelle hvor stor den gamle motoren var , turtall på motorene og hvor stor propellen er , hvilken båt , hvilken fart før og no ,og hvor stor den nye motoren er , ellers blir det bare gjetninger . når du kommer med disse opplysningene så er det kansje noen som kan svare deg Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Hei alle sammen forklarte meg nok litt dumt det egentlige spørsmålet var bør man bytte propel når man forandrer girutveksling. Husker ikke størelsen pa den jeg propellen har før hadde jeg en md 21 med ms3 gir utveksling 2.91-1 60 hk nå har jeg en tdme med girutveksling 1.88-1 60 hk jeg bruker altså den gamle propellen synes den nye motoren går utrolig lett så jeg forestiller meg att propellen bør byttes båten er en polar 29 ac fart ved 2100 rpm 7,5- 8 kn får ingen økning i fart fra 2100 til 3200 rpm her tror jeg det er noe og hente ? regner selfølgelig ikke med å få noen reserbåt Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 er alle som kunne tenke seg og gi meg ett svar på ferie tro Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Eg skjønner ikkje kordan den nye gå lettere når den har samme effekt og høyere utveksling. Propellen går jo fortere rundt med den nye girkassen. Eg forstår det slik at det er 1.88 motoromdreining for 1 propellomdr. idag mot 2.91 før. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 det er nå engang slik det er derfor jeg flere ganger har stilt spørsmålet om hk i md 21 det verserer jo hk fra 80 til 40 Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 hvor mye over oppgitt max turtall får du nå, med flat hendel? Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
flight Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 hei det har jeg ikke prøvd har aldri dratt den over max anbefalt turtall på 3500 men dit går den med letthet Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Hei tror nok du kan gå opp 3 tommer på proppel mulig 2 er ingen ekspert,men da for du nok litt mer fart og roligere gange på motor med høyere turtall.Hvis ikke jeg er helt på jorde.Men nå kommer sikker flere eksperter nå som det blir noe svar her..Lykke til skal faktiskt gjøre det samme her utover sensommeren. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
skipsbygger Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 vist du gjer det får du ein indikasjon på hvor mye du må opp for å få ut max fart, ein tomme på diameter utgjer ca 300rpm i synk, rin tomme i stigning utgjer ofte rundt 200 rpm i synk utfra oppnådd max rpm. Proppelen skal være så tung at det akkurat klarer oppitt max rpm på flat hendel. Vist turtallet er veldig mye over oppgikk max rpm vil ikkje denne formelen viske, da det er turtall sperre på motoren... da må det skytes litt fra hofta til å begynne med, det er ein stor fordel vist du kan få låne en eller to stykk fra eit båtverksted, for å prøve deg fram, for så etter på å kjøpe ny av de. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
skipsbygger Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 (redigert) VIKTIG Propellen skal verre akkurat så tung at motoren akkurat klarer opp gitt max RPM, ikkje så tung at den ikkje klarer dette. Redigert 22.Juli.2009 av skipsbygger (see edit history) Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
avsluttet Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Eg skjønner ikkje kordan den nye gå lettere når den har samme effekt og høyere utveksling. ikke jeg heller, den går jo mye fortere. Kanskje den kan "slippe" taket../kavitere? Hvis man beregner en ny propell skal den jo teoretisk ha mindre stigning. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Takk for mange svar en mulig ting er jo att jeg oppgir feil utveksling på den gammle ms3 kassa har faktisk aldri sjekket att den virkelig var 2.91-1 har dette fra tidligere eierø kassa er solgt til sverige og finner ikke igjen telefon eller andre ting til ny eier. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Det beste er nok å kontakte et seriøst firma som selger propeller og få de til å beregne en til deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.