Jump to content

Dager da alt skjer på en gang..


Selina_jr

Recommended Posts

Som hyppig leser av innholdet på Båtplassen, tenkte jeg det var på tide å bidra litt ved å starte en ny tråd og fortelle om mine opplevelser i leid seilbåt på Franskekysten forrige søndag.

 

Etter en nydelig lørdag startet søndagen med overskyet vær og en 15 - 16 grader. Værvarselet for dagen var av helgarderings typen: mulighet for sol, regn, torden og muligens vind (..) så vi bestemte oss for å ta ett "langhopp" på 30 Nm for motor fra Illes de Hyeres til Bandol vest for Toulon. Etter ett par timer nærmet det seg tid for lunsj, så vi kastet anker i en liten bukt, spiste og tok ett bad. Kona la seg nedpå for å hvile litt, og jeg skulle til å gjøre det samme men syntes at himmelen begynte å bli i mørkeste laget, og valgte å se ann situasjonen litt først. 5 minutter senere økte vindstyrken fra laber bris til liten storm (!), 30 båter mistet ankerfeste samtidig, en 65 fots to-mastet seilbåt kom seilende inn i bukten for fulle seil, gikk rett på grunn og ble liggende med god slagside pga full seilføring og vinden rett fra siden! Med 34 fot, 28 hk og tobladet propell hadde vi mer enn nok med å redde vår egen skute, så vi fikk i en fart lagt ut 40 meter kjetting på 4 meters dyp og overlot til motorbåt folket å redde seilskuta. Det tordna og lynte overalt rundt oss mens det regnet som besatt, og jeg angret på at regntøyet lå hjemme i Oslo... (3. år på rad i seilbåt på samme plass til samme tid, og det regner jo ALDRI der nede.. Hm...så feil kan en ta..  :wink:)

 

Vi ble liggende i bukten til regnet gav seg noen timer senere og vi bestemte oss for å fortsette turen mot Bandol. Hadde gått på fint kryss for seil og motor i en times tid da vi plutselig hørte "BRRRRRRRRRR BRRRR BRRRRRR  PiiiiiP " kombinert med kraftige vibrasjoner, fallende fart og motorturtall samt en økning i hjertefrekvens fra 80 til 170! Hev motoren i fri, kikket skremt på kona og tok en titt over akterenden.

Vi ble "litt" overrasket når vi fikk se hva vi hadde truffet, nemlig en månefisk på ca. 1meters diameter! Fisken var det ikke stort å gjøre med, så vi startet motoren igjen og fortsatte ferden mot Bandol. Ankom havnen rett etter solnedgang, akkompagnert av ett forsiktig "Vous etes Anglais?" fra havnekapteinen kombinert med Franske jubelbrøl idet de slo England 2-0 i fotball.

 

Jeg må si at ankerdrammen smakte veldig godt den dagen..

 

Jeg vet at det er tidlig i sesongen enda, men oppfordrer likevell med dette andre til å komme med sine historier fra "den dagen alt skjedde".  :crazy:

 

Med ønske om en fortsatt god båtsommer

 

Selina jr

Link to post
Share on other sites

Spennende lesning! Ja slik kan det også gå, bra at det endte godt tilslutt. Hjemme i Lofoten har jeg også opplevd at været kom "som sluppet ut av en sekk". Men jeg har aldri opplevd det så dramatisk som dette hørtes ut.

Generelt pleide vi å si om turister som dro langt til havs i små joller at de ikke hadde vett til å være redd. Med det mente vi at ikke alle som kommer fra mere stabile værforhold kunne forstå hvor fort været kan skifte. Mange ganger så vi små sjekter, uten motor- bare årer, langt utpå vestfjorden. Utrolig at det har gått så bra som det gjorde. Har jo hørt om "forsvunne tyskere" på sør-vest landet.

 

Man skal helst ikke være redd på havet, men man skal ha respekt for det!     :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...