TrioOslo Startet 20.Juli.2009 Del på Facebook Startet 20.Juli.2009 Jeg vurderer en kartplotter, men er usikker på hvor mye jeg må betale for å få en som er ok og med litt størrelse på skjermen. Jeg har fastmontert GPS i båten fra før. Den har jeg brukt som posisjonsviser og mot PC for kartvisning på den. Kan den GPS'n brukes, eller er det like billig å kjøpe kartplotter med innebygget GPS? Tips om rimelig, men ok løsninger mottas med takk. Den skal stå ute i cockpit i en gammel, men god 39 fots seilbåt fra 1979. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg er nylig tilbake fra en seiltur langs Bohuslänkysten sammen med en kamerat som før turen hadde investert i en Garmin 620. Et veldig godt, og ikke minst intuitivt, verktøy. Alt annet virker veldig gammeldags etter å ha brukt en slik. Skjermen er relativt liten, men fungerte overraskende bra både til oversiktsbilder og fin-navigering. For oss ble i praksis 620'en et verktøy for den som sto til rors, mens planlegging av "de store linjene" foregikk på PC ved kartbordet og/eller på papirkart. Men veldig billig er 620'en dessverre ikke. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Enzo Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg har også en Garmin 620 , det er den jeg bruker etter at jeg fikk den , har en raymarine C80 i tillegg men den steinaldermaskinen gidder jeg ikke å bruke når jeg har en skikkelig god kartplotter som garminen er Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Har også kommet tilbake etter en tur med Garmin 620 som hovedplotter. I en båt med rorkult fungerer den veldig bra, fordi den kan stå på skottet hvis man er flere, så en kan kikke på plotteren, mens en annen styrer. Ønsker rormann å ta den løs, kan den flyttes akterover. Den innebygde GPS-mottakeren er veldig følsom, og jeg opplevde å få veldig god satellittdekning inne i båten. Noe jeg ikke trodde var mulig. Plusser: - Veldig lett å scrolle i kartene med fingeren - veldig høy oppløsning på skjermen - relativt rask ved zooming inn og ut - flyttbar pga innebygget batteri og gps-mottaker - lett å navngi veipunkter og ruter pga tastatur på touch-skjermen minuser: - litt uvant brukergrensesnitt, spesielt ift å lage ruter - Det burde vært mulig å snu den 90 grader så man så mer av farvannet foran båten. - litt liten skjerm for planleggingsformål (blir mye zooming inn og ut, men gjelder vel alle små plottere). - Skjermen blir litt liten på avstand (ikke problem hvis montert på dashbord eller pidestall) - lett å komme borti skjermen når den står på skottet, slik at man starter "peking" (ikke problem hvis montert på dashbord eller pidestall) - ikke spesielt billig (6950,- hos Malfix) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.