Jump to content

Rimelig kartplotter for montering ute i seilbåt?


TrioOslo

Recommended Posts

Jeg vurderer en kartplotter, men er usikker på hvor mye jeg må betale for å få en som er ok og med litt størrelse på skjermen. Jeg har fastmontert GPS i båten fra før. Den har jeg brukt som posisjonsviser og mot PC for kartvisning på den. Kan den GPS'n brukes, eller er det like billig å kjøpe kartplotter med innebygget GPS? Tips om rimelig, men ok løsninger mottas med takk. Den skal stå ute i cockpit i en gammel, men god 39 fots seilbåt fra 1979. :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg er nylig tilbake fra en seiltur langs Bohuslänkysten sammen med en kamerat som før turen hadde investert i en Garmin 620. Et veldig godt, og ikke minst intuitivt, verktøy. Alt annet virker veldig gammeldags etter å ha brukt en slik.

 

Skjermen er relativt liten, men fungerte overraskende bra både til oversiktsbilder og fin-navigering. For oss ble i praksis 620'en et verktøy for den som sto til rors, mens planlegging av "de store linjene" foregikk på PC ved kartbordet og/eller på papirkart.

 

Men veldig billig er 620'en dessverre ikke.

Link to post
Share on other sites

Har også kommet tilbake etter en tur med Garmin 620 som hovedplotter. I en båt med rorkult fungerer den veldig bra, fordi den kan stå på skottet hvis man er flere, så en kan kikke på plotteren, mens en annen styrer. Ønsker rormann å ta den løs, kan den flyttes akterover. Den innebygde GPS-mottakeren er veldig følsom, og jeg opplevde å få veldig god satellittdekning inne i båten. Noe jeg ikke trodde var mulig.

 

Plusser:

- Veldig lett å scrolle i kartene med fingeren

- veldig høy oppløsning på skjermen

- relativt rask ved zooming inn og ut

- flyttbar pga innebygget batteri og gps-mottaker

- lett å navngi veipunkter og ruter pga tastatur på touch-skjermen

 

minuser:

- litt uvant brukergrensesnitt, spesielt ift å lage ruter

- Det burde vært mulig å snu den 90 grader så man så mer av farvannet foran båten.

- litt liten skjerm for planleggingsformål (blir mye zooming inn og ut, men gjelder vel alle små plottere).

- Skjermen blir litt liten på avstand (ikke problem hvis montert på dashbord eller pidestall)

- lett å komme borti skjermen når den står på skottet, slik at man starter "peking" (ikke problem hvis montert på dashbord eller pidestall)

- ikke spesielt billig (6950,- hos Malfix)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...