Jump to content

Fart og vannlinje på seilbåter , hvor fort går det ?


Enzo

Recommended Posts

Har hatt 3 34fotere og de seilte rimelig like fort alle 3 , så har jeg nå en 40foter og den seiler betydelig raskere, og den går også endel fortere for motor (1-1,5kn) så sitter jeg og ser litt på større båter og deres fart , tar man f.eks hanse 470 med en 75hk motor (la oss snakke marsjfart for motor) så går den ikke noe fortere enn min 40foter på marsj.

Ser så på siste artikkel i seilas at X-yachts nå har sjøsatt sin nye 65foter , den har jo metervis med mer vannlinje enn det jeg har men de skriver så For motor, som yter 150 hester, er marsjfarten 9,5 knop. skulle vi snakke vannlinje så burde da den båten traske avgårde med minst en knop eller to til.

 

Hvordan opplever dere som har byttet dere et stykke opp dette , er jo noen her på forumet med bav 42 , bav 46 , sunfast 43 , 50fotere osv , stemmer det ikke at man ved en slik størrelse vil oppleve en betydelig fartsforskjell fra mindre båter ?

 

Om det er slør og blåser endel så skal jo disse båtene på 13-15meter + veldig lett seile flere knop fortere enn båter som er 2-3meter kortere , hvorfor stemmer ikke dette når motoren er framdriftsmiddelet ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å være noe ekspert på området, er det sikkert mange faktorer som spiller inn og som en i et samlebegrep gjerne kaller en lettdrevet kontra en tungdrevet båt. Det har med bredde, skrogform og depl. å gjøre. Nå er i prinsippet alle seilbåter lettdrevet for motor (mange motorbåtfabrikanter har noe å lære her) og når sin maksimale skrogfart med forbausende liten motor. Hvor finner du f.eks en motorbåt på 65 fot som kan marsjfart på 9,5 knop med 150 hk? Og er er mere å gå på fordi en regner båten som overmotorisert dersom marsfarten er lik max. skrogfart

Link to post
Share on other sites

Joda men for å ta den X-yachten på 65fot , den har ca 7meter lenger vannlinje enn min båt , den er helt sikkert lettdrevet

Går jeg ned 1meter på vannlinjen så faller farten med en knop , går jeg altså opp med 7meter så øker marsjfarten med et par knop , terrenget stemmer liksom ikke med kartet her.

Hadde vært interessant å høre hva farten er på bavaria 37,39,42 kontra 46 for motor

Link to post
Share on other sites

Joda men for å ta den X-yachten på 65fot , den har ca 7meter lenger vannlinje enn min båt .....

 

det ligger en X-yacht 612 nede i Christianshavn til salgs for 5 1/2 mille NOK........

 

kjøp den o gjør fullskale tests.... :yesnod::lol::lol:

 

http://www.yachtsales.dk/xyachts_612.htm

 

http://www.buskjensen.dk/

 

eget garage for gummibåten.... :wink:

båd7.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

alidal

Joda jeg kjenner det regnestykket men det stemmer overhodet ikke overens med realiteten når båten begynner å bli virkelig stor

gunga

Jeg skal ikke kjøpe noen båt jeg , har jo båt , syntes bare det var en litt overraskende observasjon , har altid tenkt at disse 50-60foterne fosset avgåde i 11-12kn

Link to post
Share on other sites

Skrogfart

 

30 fot vannlinje = 7,3 knop

40 fot vannlinje = 8,5 knop

50 fot vannlinje = 9,5

60 fot vannlinje = 10,4 knop

 

Vannlinjen (LWL) er vanligvis noe kortere enn LOA.

 

Men, det er jo ikke gitt at motor, gir og propell dimensjoneres for maks "skrogfart" når båtene begynner å bli så store. For seil derimot... :)

Redigert av cvikern (see edit history)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Svaret ditt Enzo, ligger i skrogformen og akterskipets evne til å slippe sjøen. Alltid vil dette være et kompromiss mellom hastighet, sjødyktighet, vekt og materialers evne til å tåle belastning. Et brett og flatt akterskip som grunner lite opp (flat bunn), vil foruten å minimere våt flate også slippe vannet. Båten blir etter hvert en halvplaner kun med bruk av motor. Det er bare å se bilder ovenfra på disse som seiler jorden rundt, dbåtene ser ut som triangler.

 

Når det gjelder fart i forhold til vannlinjelengde, så passer den ganske godt for en båt som Hulda. En Colin Archer ville ligge enda nærmere. Når formen endres slik som jeg har beskrevet over, må man multiplisere med en eller annen faktor. Etter som faktoren øker, blir igrunnen vannlinjeformelen mindre og mindre interessant.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan jeg skal vite hva som er skrogfart på min båt men jeg har iallefall testet at maksfart med D2-55 er 9,2 knop når den nylig er sjøsatt og full dieseltank og vanntank bak.

Ellers synes jeg lett den oppnår 7 knop som føles som en meget uanstrengt og økonomisk marsjfart ved rundt 1800 omdreininger (tror jeg det er) uten jolle på slep.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...