Jump to content

Få tilbake fargen på falmet Pioner jolle?

das kapitan

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en gammel 8 fot Pioner jolle som jeg tenkte sønn min skulle ha de neste åra. Gutten må jo lære å ro fra barnsben av :)

Båten har ligget ute i mange år og blitt veldig stygg i plasten. Den har nå en grå/rosa farge (skulle vært rød) og ser krakelert ut i overflaten.

Jeg har blitt fortalt at det er ikke noe å gjøre med. Men jeg tenkte siden plasten i båten er veldig tykk, så må den tåle at jeg skraper og sliper av det som er stygt. Først skrape det groveste, så begynne slipingen med 80-120 papir og jobbe meg oppover til 280-320?? Så evt sette inn hele båten med tørrsilikon, en ikke herdende olje el.l.

Hva tror folket om dette, er det mulig?

Opplevde at det var veldig viktig å følge bruksanvisningen.

IKKE stå i direkte sollys og jobbe på varme flater.

Jobbe på relativt små områder og tørke av alt overskytende etter 5-10 minutter, før det tørker og blir til en "film" oppå.

Legger ved et bilde av den boksen jeg dengang brukte:

img_3635.jpg

Mer info her:

http://www.owatrol.com/no/products/Polytrol.pdf

Buster X med Yamaha 70

Artig at Owatrol ble nevnt. Var ute etter jeg la ut denne tråden og brukte en malingskrape som jeg satte opp skikkelig med fil. Skrapte av et godt lag med knusktørr plast og frem kom mer av oprinnelig rødfarge. Jeg fant frem litt remedier og prøvde på to flekker med bilpolish og owatrol for rustbehandling av jern. Tenkte den owatrolen var en herdende olje og at den ville egne seg til formålet. Bilpolish ga overhode ikke noe resultat, men med litt owatrol på filla, så kom fargen umiddelbart. Var ikke klar over at owatrol hadde et produkt spesielt til plast. Men da skal jeg gå å kjøpe dette.

Jeg prøvde å slipe med sandpapir og grovrengjører. Ingen av delen fungerte. Eneste var skraping som ble bra.

Hvordan gjorde dere dette, steg for steg?

Gjorde nok omtrent det samme som deg:

Skrapte vekk et tykt lag med helt sprø plast.

(Eksperimenterte også litt med varmluftspistol og smeltet plasten på litt mer utilgjengelige steder.

Vet ikke om jeg vil anbefale dette. Fare for permanente utilsiktede konsekvenser.....)

La deretter på godt med Polytrol. Brukte fille til påføring. Tror det hadde vært bedre med bred pensel/minirulle.

Ta bare et håndterbart område ad gangen. Hold det fuktig med Polytrol i 5-10 minutter. Tørk deretter grundig av alt overskytende. Ellers blir det et "lakk-lag".

Fortsett til du er ferdig.

Les også informasjonen som jeg la ut link til i forrige innlegg.

Vi her på nettet setter stor pris på før/under/etter-bilder :smiley:

Buster X med Yamaha 70

• 4 uker senere...

Skal ikke si noe galt om de andre rådene du har fått her. Men det skal visstnok finnes en spesiell fagmessig fremgangsmåte og produkter.

Det kan hende det ikke avviker nevneverdig fra det som er beskrevet allerede.

Jeg har hatt en brosjyre fra Hempel for noen år siden der temaet var plastproblemet i eldre Pionerbåter.

Båtmagasinet her behandlet temaet her: Båtmagasinet

Det finnes også en tidligere tråd her (Google fant den): Tråd

Hempels produkt: Søk på Google på nr: 863999800001 eller klikk på lnken under.

Andre fagmessige beskrivelser av fremgangsmåten: Jeg tror at Westsystem har god fagkunnskap om dette.

Link: Westsystem

Gamle Pioner-båter har ikke eller lite UV-filter i plasten slik at den ble nedbrutt, tørr og krakelerte.

Dette er ikke noe problem i nyere Pioner'er.

Hempel har "Pioner bunnbehandlingspakke" / "Pioner Kit" for behandling av polyetylenbåter, se litt ned på siden i linken under:

Produktlink.

Settet inneholder:

- Tape, sandpapir, rørepinner

- Minirullesett, ekstra rulle

- Avfettingsmiddel

- Sealer 599 (0,75 liter)

- Hard Racing bunnstoff (0,75 liter)

Hempelnr: 67863999800001

Bunnstoffing:

Bruk helst primer før du legger på bunnstoff. Uten primer og hvor det ikke er rubbet sitter bunnstoffet dårlig på.

En gammel båt er kanskje så oppskrapet i bunnen at det ikke er noen problem. Se primer på Hempels produktside:

SEALER 599 [ 750 ml. ]

2-komponent, lavviskositet epoxyprimer til forsegling av porøse overflater som glassfiber, plywood og ferrocement, samt som primer på polyethylenbåter (Pioner) før bunnstoff. Må ikke brukes på gelcoat.

Lykke til!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...