Jump to content

Bruk av radar


giver

Recommended Posts

Det er meget begrenset hva du lærer av en bruksanvisning mht å lære å lese et radarbilde og  å bruke kontrollene riktig.

Du kan jo prøve å få tak i en bok om generell radarteori og praktisk bruk av radar f.eks på biblioteket.

Hvis du lurer på noe spesifikt så spør gjerne her så skal jeg svare deg hvis jeg ser spørsmålet.

 

 

 

som jeg pleier å si til moder`n "hvis ikke noe annet virker, prøv bruksanvisningen"..

Men som du er inne på, leser vel ikke vi mannfolka sånt..

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve å få tak i en bok om generell radarteori og praktisk bruk av radar f.eks på biblioteket.

Enig med den, i tillegg kommer det neppe som noen overraskelse at tyding av radarbildet er en treningssak...

Både for å bli kjent med den konkrete radaren, med dens kontroller, og for å lære seg de mer generelle ferdighetene. Du kan f.eks. lese deg til at en kraftlinje vil slå ut på radaren, men det er når du ser det i praksis :smiley: at du virkelig har lært noe. Mener nå jeg, i hvert fall :yesnod:

Vil forøvrig anbefale at du får noen andre til å føre båten mens du fordyper deg i radaren!

 

Med litt trening kan du prøve å navigere kun etter radarbildet, mens rormannen holder utkikk, og ivaretar sikkerheten hvis du skulle bomme grovt. Når du behersker dette til fulle, kommer den gode følelsen av å være trygg på sjøen, at man mestrer noen flere situasjoner som kan oppstå. Men før den tid: Lek deg med radaren, og utforsk mulighetene med akkurat din modell.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:VOKSNE MENN LESER IKKE BRUKSANVISNING :flag: !  :smiley:

Joda det gjør de..... og for radarens del er bruksanvisningen en god start fordi den inneholder det lille av teori som skal til for å skjønne noen av begrensningene i en radar :flag:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg sitter og glor på radar dagen lang (jobber som flygeleder) må jeg inrømme at jeg kan lite om båtradar.......men det viktigste jeg husker om primær radar (som jo en båtradar er) og dens største begrensning er at den er LOS....Line off sight.  Tror mange blir forvirret når bildet ikke stemmer med kartet av den grunn.......Ellers så er jo radar også behengt med mange variable feilkilder , fruiting, ducting, looping, cluttering etc. er (vanskelige) ord som jeg husker (men ikke hva som var hva og hvorfor  :yesnod: ) Det som er fundamentalt er vel at man er kjent med kontrollene for gain etc, slik at man faktisk vet hva man ser på, ellers så blir det jo bare farlig......

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevnte. Er du flygeleder endrer vel ikke terrenget seg heller noe særlig siden det er stasjonære radarer. Du er ekspert på å tyde din radar, og har vel også god hjelp av transponder signaler fra flyene som gir ID og høyde (3A og C). Ducting, sub-/superrefraksjon etc er en ting og ikke noe å tenke så mye på for en nybegynner. Å lære hvordan radarenantennen sender (lobe/skillevne -side), pulslengder (skilleevne-avstand) mm er imidlertid greit å vite om fra starten av.

 

Fikk spørsmål om å justere opp en radar for en tidligere flyger i hans motorseiler i fjor. Han skjønte ikke så mye av radarbildet innrømte han. Ikke rart da bl.a. Gain og anti-clutter kontroller (sea og rain) var håpløst feil justert.

Fikk justert det opp riktig og han ble veldig fornøyd med sin nesten nye Simrad (Anritsu).

 

Der er jeg ved poenget - lær å bruke kontrollene!  Ikke vær redd for å skru! Bruk radaren så ofte som mulig i dagslys og sammlenlign bildet med virkeligheten!

Det er riktig at bruksanvisningen ofte har en enkel innføring i radar. Greit å vite litt om begrensninger og spesielle ting med radar.  Les også og lær hva hver enkelt kontroll gjør og sjekk hvordan de fungerer/endrer radarbildet når du skrur på de.

Lær deg å bruke riktig skala /range i forskjellige sitsuajoner.

 

En vesentlig ting er at radaren er riktig satt opp. Radaren som jeg nevnte innledningsvis var satt opp at et spesialfirma. Kort fortalt var mye feil i oppsettet (det er noe som man setter opp ved innstallasjon og normalt ikke trenger å endre senere).

 

Når det gjelder bruk så hadde vel båtmagasinet en serie om bruk av bl.a radar for et par år siden.

Link to post
Share on other sites

Hej Giver !

 

skulle rekommendere deg o gå en kurs eller två..............

 

Radar tar tid o läre seg, ungefer som ett musikinstrument, ju mer trening o övning desto

bedre ferdighet !  :lol:

 

Det finns mange olike instellinger

 

gain, seaclutter, rainclutter......för beste radarbild

 

true motion, relative motion, head up, north up, marpafunksjon.......... osv, osv

 

som alle er olike sett o presentere eksakt samme hendelse.....................

 

 

gå en kurs tror jag er det beste settet o läre seg helst en der det finns möjlighet

att kjöre i simulator....................

 

nest beste settet en bra bok......................

 

og sen övning, ha alltid radarn påslagen, les av radarbilden o jämför med verkligheten.........

(veldi viktigt o vete begrensninger o möjligheter!)

 

Radarn er i särklass det beste navigasjonhjelpmiddlet, när man frågar yrkesfolk......

 

Har ikke själv skaffet meg radar enn, men det kommer, står på listen över framtida investeringer.

 

(Har gått två kurser, varje kurs, en uke lang på sjöbefälskolen her i Göteborg! og lärt

mig otroligt mye, har 'kjört opp' för ARPA-sertifikat)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå øvd en liten stund på min nyanskaffede radar, og sammenlignet hele veien med kartplotteren. Jeg har kommet til at alle innstillinger fungerer best i Auto! Kjører du igjenom et sund, vil selsagt ikke radarbildet fortelle deg noe om øyas bakside slik plotteren gjør, men konsentrerer du deg om å sammenligne radarbildet med kartplotteren i radarens "synsfelt", har i allefall jeg erfart at bildene er forbløffende like!

 

Bilde

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg føler meg usikker på tyding av radarbildet og instilling av div. kontroller for best bilde.

Blir det arrangert kursing på dette av noen? :headbang:VOKSNE MENN LESER IKKE BRUKSANVISNING :lol: ! Ê:sad:

Ser ut til at det mange med mere radarkunnskap enn meg her, men skal proeve Πgi til beste hvordan JEG justerer min:

(Har du "Auto" pŒ Ê"Tune" og "Gain", er det best Œ la automatikken ta seg av disse to... Jeg har IKKE "Auto!) Jeg starter "vidunderet" og lar den stŒ 2-3 min. for oppvarming (Den staar da i "Stand Bye") Saa starter jeg sweepen og justerer gain opp, til jeg ser "at noe skjer"; Deretter justerer jeg "Tune" til skarpest mulig bilde (og mŒ ofte etterjustere "Gain" for best mulig "lys" uten at bildet overstyres (blir FOR lyst eller "blurete")) "Anti-Clutter Sea" er til for Œ dempe ekkoet fra omliggende boelger, mens "Anti-Clutter Rain" for Œ ta vekk (dempe) skygger fra regnbyger: Men hvis du justerer disse to FOR meget, FJERNER du ekkoet fra det du oensker aa se ogsaa. (Den stoerste feilen mange gjoer, tror jeg.)

Sammenlign med en radio eller TV:

"Tune" kan du sammenligne med frekvensinnstillingen av en radio/TV og "Gain" med volumkontrollen (eller LYS pΠen TV). Hvis "Tune" ikke er riktig innstillt, blir bildet ditt ikke skarpt, osv.

Noen smaabaatradarer er utstyrt med varierende mengde automatikk. Der vil jeg sterkt anbefale aa lese manualen n¿ye, da dette varierer med hvilken type radar du har. Selve TYDINGEN av radarbildet, laeres best ved aa BRUKE radaren pŒ h¿ylys dag, (noe flere her sier) og sammenligne med "terrenget" og baater rundt deg. Gaa mot staker, boeyer, odder osv. og se hvordan disse tar seg ut.

Lykke til.

PS

Sorry hvis dette ble FOR banalt for enkelte ...

DS

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...