Framtia Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Men en skal vite at i Oslofjorden slår større skip av visning av AIS klasse B på skjermen, og dermed firsvinner vi fra skjermen deres. Dette er en oppfatning som ikke medfører riktighet unntatt i noen helt spesielle tilfeller. Temaet har vært diskutert her flere ganger, og vi har hatt deltakere som selv er styrmenn, og ingen mener at dette er en utbredt praksis. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
knbo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 I lov om fritids- og småbåter (småbåtsloven) §1 står der: I loven har menes med: 1. småbåt, enhver flytende innredning som er beregnet på og er i stand til å bevege seg på vann, og som har en støtste lengde på inntil 15 meter; 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lenge på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
knbo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Fremtia, i følge andre så er det skjer det så ofte at en kan ikke kalkulere med at de ser klass B sine skjermer. Det er jo tryggest å ta dette med i beregningen når en er på Oslofjorden. Da er en jo på den sikre siden. Og er det ikke størst mulig sikkerhet en ønsker å oppnå? Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Framtia Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 jo da, det er klart. Men samtidig bør man ikke holde liv i vandrehistorier som det kanskje ikke er så mye konsistens bak. Jeg har selv seilt med klasse B transponder i Oslofjorden de siste 7-8 årene og har mange sikre bevis på at jeg har blitt sett av nyttetrafikken. Og aldri har jeg hatt grunn til å tro at noen av nyttefartøyene har filtrert bort klasse B. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 'klasse B-filtrering' er en myte, som kom da første generasjonens A-mottaker ikke kunne lese alle klasse-B setninger de kunne ikke se navn og fart etc ....men de såg att det var en båt / ett mål har også sett att 'di store' legger om kursen/viker, på åpent vann, langt tidl. idag enn før i tida da jeg ikke hadde transponder Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Men en skal vite at i Oslofjorden slår større skip av visning av AIS klasse B på skjermen, og dermed firsvinner vi fra skjermen deres. Vrøvl. Vennligst vis hvordan jeg slår av visning av Class B beacons på min SAAB R4. Det er ikke mulig. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 I følge en kaptein som ofte tar turer på Oslofjorden i juli måned så er det nettopp det som en gjør, for å kunne manurere trykt innover mot Oslo. Jeg stoler mer på han enn enn det som blir sakt her. Vestkystseiler, det er fint at du innrømmer at det også er andre land har egne regler for innenlands farvann. Og alle som skal gå i et innenlands farvann må følge de lokale reglene. dermed er en forpliktet å sette seg inn i dem også. For i Regel nr. 39 b i de norsk står det: Reglene i dette kapittel gjelder også for utenlandske fartøy. Og du må regne med at dette er gjengs over alt. Skal du ferdes i et annet lands innenlands farvann, kan en ikke si at for meg gjelder kun de internasjonale regler. Og når de fleste andre land også har en tilsvarende regel som den norsk regel 44 så er ikke den særnorsk, men en regel en kan forvente seg at en møter i alle innenlandske farvann Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Framtia Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Høres ut som en spesiell kaptein, godt det ikke er mange slike... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Også er det noe som heter skipperskrøne. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Et annet spørsmål til de lovkyndige: Hvor i regelverket er det behandlet bruk av blålys på uttrykningsbåter, politi, redningsbåter etc?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Vestkystseiler, det er fint at du innrømmer at det også er andre land har egne regler for innenlands farvann. Og alle som skal gå i et innenlands farvann må følge de lokale reglene. dermed er en forpliktet å sette seg inn i dem også. For i Regel nr. 39 b i de norsk står det: Reglene i dette kapittel gjelder også for utenlandske fartøy. Alle land har særregler...(tror jeg!) for innenlands farvann i tillegg til Int sjøveisregler du må lese alle reglene........(det er ikke så att regel 0-38 bare gjeller utaskjærs!...dette står i 39a) 0-38 funker som en 'grunnlov' til sjøss.........sen kan hvert land ha små korrigeringer til disse eksempelvis kommer du utenlands, så kan det finnes regler som sier att utgående fartøy går føre inngåendefartøy da det kommer til havner der det kan vare trangt mellom moloene. men kan du 0-38...så klarer du deg langt med disse !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Et annet spørsmål til de lovkyndige: Hvor i regelverket er det behandlet bruk av blålys på uttrykningsbåter, politi, redningsbåter etc?? ettersom jeg kan de svenske loven best (men skulle tro att det finnes noe motsv i norske regler) så står dette i SjöTK 4 kap. 6 § (svenske særegler !) 6 §. På fartyg, som används av polis eller tullpersonal, marinen eller brandförsvar eller som är sjöräddningsenhet får under brådskande tjänsteutövning föras ett eller flera runtlysande snabblixtljus med blått sken. Föreskrifter för användning av sådant ljus beslutas av den statliga myndighet som äger fartyget efter samråd med Sjöfartsverket. Beträffande fartyg, som inte ägs av statlig myndighet, meddelas tillstånd till och föreskrifter för användning av sådant ljus av Sjöfartsverket.Detta uppmärksamhetsljus fritar inte fartyget från skyldigheten att iaktta gällande bestämmelser för sjötrafik. Fartyg som omfattas av 6 § får under brådskande tjänsteutövning enligt SjöTF 2 kap. 7 § göra avsteg från fartbegränsingar, ankringsförbud m m som meddelats med stöd av 1 eller 2 § i SjöTF. Även kustbevakningen, som organisationsmässigt brutits ut från tullverket omfattas av bestämmelsen. Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden. Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalt trafikmönster. Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem fri väg. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
shipahoy Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Et annet spørsmål til de lovkyndige: Hvor i regelverket er det behandlet bruk av blålys på uttrykningsbåter, politi, redningsbåter etc?? Tror ikke det står direkte at de kan bruke blålys, men varsellys: FOR-2009-12-15-1546 Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø § 6.(unntaksbestemmelse) Fartsbegrensninger gjelder ikke for a) forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer, b) fartøyer med lege om bord, eller c) fartøyer i sjøredningstjenesten hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. FOR-1975-12-01-5 Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Regel 52. Spesielle fartøy Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Dette skal skje i så god tid at sammenstøt forebygges. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Et annet spørsmål til de lovkyndige: Hvor i regelverket er det behandlet bruk av blålys på uttrykningsbåter, politi, redningsbåter etc?? Nok en gjenganger på forumet her. Er det dårlig vær der hjemme? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Det står ikkeno' om blått strobelys. Den eneste henvisning til blått lys er bruksvakt. Men det blå strobelyset er så innarbeidet at alle vet hva det er. Blir som det gule strobelyset som vaktfartøyer i Nordsjøen bruker. Det står ikkenoe sted det heller, men alle vet hva det betyr. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Alle land har særregler...(tror jeg!) for innenlands farvann i tillegg til Int sjøveisregler du må lese alle reglene........(det er ikke så att regel 0-38 bare gjeller utaskjærs!...dette står i 39a) 0-38 funker som en 'grunnlov' til sjøss.........sen kan hvert land ha små korrigeringer til disse eksempelvis kommer du utenlands, så kan det finnes regler som sier att utgående fartøy går føre inngåendefartøy da det kommer til havner der det kan vare trangt mellom moloene. men kan du 0-38...så klarer du deg langt med disse !! Reglene 1 - 38 gjelder også i innlands farvann, men der kommer også særreglene. som et tillegg. En er også pliktig til å kjenne dem der. Og dersom det finnes en regel om noe i blant de 38 første og en om det samme blandt dem fra 39 og utover så overstyrer den lokale regel den internasjonale. Ta dette med topplatene i de internasjonale reglene skal en topplanterne for maskindrevet fartøy under 20 meter være 2,5 meter over sidelanternene, og for maskindrevet fartøy under 12 meter 1 meter over sidelanternene. I de norsk innlands farvann er de samme 1 og 0,5 m. DVS dersom du går med en båt som har lanterner etter norske innenlandsk farvann kan du ikke bruke den utenfor loggrensa etter det er mørkt. Eller det vi i dagligtale kaller utaskjærs. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
knbo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 det er en særnorsk regel..........tale om hvilket annet land som gjør forskjell på nytte og lystbåter ? en regel som du ikke kan følge på natten ! da man ikke fører noen spes lanterne for dette. Tale om for meg da jeg kommer seilende nattetid, hur jeg ser forskjell på en liten taxibåt jeg møter, eller en annen lystbåt for motor de fleste land klarer seg godt med Int regel 9b, sier Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. og du har definitivt feil att de første 38 reglene gjeller kun i int farvann !! alle land har rett att gjøre sine egne regler for red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig. ikke generelt.....kommer du seilende og møter en taxibåt, fiskebåt, losbåt etc så viker de, de følger Int sjøveisregler. kommer du i en trang lei og du møter en stor fiskebåt, som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller i ett løp da viker du. møter du en liten sjark, og du seiler....da viker han....ikke forskjell på nytte eller lyst Int sjøveisregler gjør ikke den forskjellen....man ser på størelse og mulighet att manøvrere Er det fordi at norske båtførere sees på som noen tullinger som ikke forstår opp og ned på en båt. Har snakket med mange svenske båtfører som rister på hode av hvordan de oppfører seg på sjøen. Der går mange en en historie der om tullete oppførsel uten begrep på reglene som er på sjøen og som ikke vet opp eller end på et sjøkart. Folk som setter seg ned i båten båten uten å holde utkikk og nyter sin dram men båten suser direkte opp på land. Har møtt mange av dem her til lands også. Og svenskene vil ikke kjøre på slike tullinger heller. Nordmenn er jo verdenmestere i å bryte alt av det som er sjøveisregler. Se hvor mange som bryr seg om fartsbegrensninger. Nesten ingen. Lå i en Norsk havn og dem som skapte mest problem for dem som lå i hamna like ved en fergekai var ikke ferga eller hurtigbåten som gikk vare 50 meter fra der jeg lå. Det var Norske fritidsbåter som ikke viset noe hensyn til andre enn seg selv. Selv om det var i en 5 knops sole suste de avgårde i stor fart tett forbi de som lå der. En som klage over alle de som andre som ikke overholdt fartsgrensa, selv for han avgåre i full fart. Den gjaldt vist bar alle andre enn han selv. Vi fikk i 2013 et frislipp av vannscootere, Har til dags dato ikke sett en eneste som bryr som om de regler som gjelder for bruk av en slik farkost enda. Tut og kjør, og ikke bry seg om lover og andre et tydelig vis de fleste nordmanns holdning på sjøen. For på sjøen er en jo fri, og en må ha en dram i ny og ne. Dette er det som Svenskene har sett og derfor hoder de seg klokelig unna Norske båter. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.