Jump to content

Regel 44 nyttefartøy_fritidsbåter


senior

Recommended Posts

Vikeplikt for nyttetrafikk?

Vi får ofte spørsmål og saker til Båtforbundet KNBF som gjelder vikeplikt for nyttetrafikken. Den gyldne regel for fritidsbåters forhold til nyttetrafikken er: HOLD UNNA! På den annen side kan det oppstå situasjoner hvor det er en fordel å kjenne til Sjøveisreglenes bestemmelser om fritidsbåter vikeplikt for nyttetrafikk.

 

Det fremgår av Sjøveisregel 44 at fritidsbåter ”mest mulig” skal holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk når de passerer i trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Reglen er satt til vern for de større fartøyene og for nyttetrafikken når nyttefartøyet er hemmet i sin manøvreringsdyktighet på grunn av sin størrelse i forhold til fritidsbåten. I Sjøveisregel 18 fremgår det blant annet at annen trafikk har vikeplikt for fartøyer som ligger stille og fisker. Maskindrevne og seildrevne fartøyer skal dessuten holde av veien for fartøy som holder på å fiske, selv om dette fartøyet er under veis.

 

I Sjøveisreglenes ansvarsparagraf står det dessuten følgende:

”Ved tolkning av disse reglene og når de følges, skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, likeens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter (som for eksempel en fritidsbåt som ligger og fisker), som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare”.

 

Det forundrer oss imidlertid at mange profesjonelle navigatører synes å være ukjente med sjøveisreglenes bestemmer og lever og navigerer i den tro at fritidsbåter har en ubetinget vikeplikt for nyttetrafikk. Derved bidrar de til å skape konfrontasjoner og situasjoner hvor den profesjonelle navigatøren ikke automatisk kan forutsette at føreren av fritidsbåten har de samme kunnskaper om regelverket som han burde ha. Det er nok å minne om ansvarsparagrafen og om siste setning i sjøveisregel 44: ”Selv om det gjelder en trafikkert lei, gjelder ikke vikeplikten når det på det aktuelle tidspunkt ikke er andre fartøyer i leden enn nyttefartøyet og fritidsbåten.”

 

Men nok en gang: Det beste rådet til fritidsbåtførere er å holde seg godt klar av nyttetrafikken uansett!

 

Lagt inn av Jan H. Syvertsen Oktober 15, 2002 7:53 EM

 

 

Denne setningen finnes ikke i R44:

Det er nok å minne om ansvarsparagrafen og om siste setning i sjøveisregel 44: ”Selv om det gjelder en trafikkert lei, gjelder ikke vikeplikten når det på det aktuelle tidspunkt ikke er andre fartøyer i leden enn nyttefartøyet og fritidsbåten.”

 

 

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post

REGEL 44 - ANSVAR MELLOM FARTØY

Lystfartøy og åpne båter som drives fram med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk,

når de passerer trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

- Regel 44 slik den er formulert er ikke veldig klargjørende eller presis, sier Johan J. Petersen i Redningsselskapet. Han har ført mange fritids- og yrkesfartøyer, for både seil og motor.

- Særlig er nytte- eller yrkesbegrepet egnet til forvirring. Hva med en liten taxibåt? Eller en seilbåt som går i kommersiell trafikk? For det første er det ikke rimelig at slike mindre båter skal ha fortrinnsrett for større fartøy. For det andre er det ikke mulig for andre båter å avgjøre om båtene er fritids- eller nyttefartøy. Petersen mener at intensjonen i regelen må være at små lettmanøvrerte fartøy skal vike for store tungmanøvrerte fartøy i farvann og situasjoner som er trange for den største båten.

Link to post

Utdrag fra Sjøfartsdirektoratets pensumliste for Båtførerprøven:

 

2. Lover og regler

 

Kandidaten skal ha god kunnskap om Sjøveisreglenes avsnitt om:

a) regler for styring og seilas

• vikeplikt mellom motorbåter

• vikeplikt mellom motorbåt og seilbåt

• vikeplikt mellom seilbåter

• vikeplikt for nyttetrafikk

Link to post
  • 6 år senere...

I en dom i Stavanger etter at en lystbåt ble kjørt i senk av en ferge, som ikke er bitt anket og dermed endelig. Dommen gir nyttefartøy rett til å kjøre i senk lystbåter og små båter. Denne dommen ble distribuert til alle ferge-/hurtigruteselskaper straks etter at det ikke var innkommet anke og etter at frisen var utgått. Dermed må det anse et nyttefartøy som fast grunn og holde god avsand, fordi, for dem er dere ikke eksisterende.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

I en dom i Stavanger etter at en lystbåt ble kjørt i senk av en ferge, som ikke er bitt anket og dermed endelig. Dommen gir nyttefartøy rett til å kjøre i senk lystbåter og små båter. Denne dommen ble distribuert til alle ferge-/hurtigruteselskaper straks etter at det ikke var innkommet anke og etter at frisen var utgått. Dermed må det anse et nyttefartøy som fast grunn og holde god avsand, fordi, for dem er dere ikke eksisterende.

Har du link til denne dommen?

Link to post

En taxibåt, og dem er det en del av rundt kysten, er ikke lett å se (at er taxibåt/nyttefartøy), og heller ikke om den faktisk er i bruk som nyttefartøy eller har med svigermor på kosetur i skjærgården med reker og hvitvin.

Og hva med alle de håndverkere som freser rundt mellom holmer og skjær med litt planker og rør, og verktøykassa på vei til holmen til herr og fru....for å fikse på parketten eller stake opp jacuzzien?

 

 

Og så er det dette med hva som anses som "trangt farvann" da for det kommer vel an på om det er en 30 fots taxibåt eller et 300 meter langt tankskip vil jeg tro for alt er vel som bekjent "relativt", men en god regel er jo å heller være litt "feig".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Beklager, jeg har den ikke, men vi hadde den opp på D5L kurset jeg tok i vinter. Men den er diskutert her på bp tidlige.   En annen ting så er det § 44 heller ikke noen særnorsk regel. Mange andre land har en tilsvarende regel. I England ble krysset en seibåt foran en større nyttefartøy. og fikk revet av masta. Hendelsen bel filmet og ligger på youtoo. Personen som ved roret på seilbåten av en høyt gradert marineoffiser. Etter hendelsen mistet han alle sine ordner, degradert til menig, fratatt alle militære eksamener og avskjedet i unåde. Han fikk aldri mer stå til rors på noe fartøy.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Guest Avmønstret#

En taxibåt, og dem er det en del av rundt kysten, er ikke lett å se (at er taxibåt/nyttefartøy), og heller ikke om den faktisk er i bruk som nyttefartøy eller har med svigermor på kosetur i skjærgården med reker og hvitvin.

Og hva med alle de håndverkere som freser rundt mellom holmer og skjær med litt planker og rør, og verktøykassa på vei til holmen til herr og fru....for å fikse på parketten eller stake opp jacuzzien?

 

 

 

Syns dette var et godt poeng, en møter vel tross alt langt flere små nyttefartøy på sin ferd enn store fartøy...men reflekterer kanskje ikke så mye over det?

 

Er det ingen krav til flagg/signalføring eller noe som gjør at vi "turister" på sjøen kan skille den ene fra den andre? Noen nyttefartøy er jo åpenbare, andre ikke. 

 

Samtidig så kan en jo si at "size matters" også her. De små nyttefartøyene er ofte svært manøvrerbare osv, de store er vel ofte i mindre grad det. 

-------------------

 

Et annet perspektiv er vel at mange av disse små nyttefartøyene antagelig ikke hevder sin rett på samme måte som store fartøy (må) gjør(e). Og dermed så faller på mange måter problemstillingen bort. Og om vi fritidsbåter viker og gir vei for det vi antar er nyttefartøy, store som små, så kommer vi vel uansett langt. 

 

Samtidig, om man som fritidsbåtfører ikke slipper frem en taxibåt så kan man vel forvente en overraskelse, eller kanskje også en potensielt farlig situasjon? 

Link to post

Samtidig, om man som fritidsbåtfører ikke slipper frem en taxibåt så kan man vel forvente en overraskelse, eller kanskje også en potensielt farlig situasjon? 

 

Har holdt til i Kragerø i svært mange år, et område hvor taxibåtene hevdes å bedrive villmannskjøring, men aldri sett det som noe problem for egen del egentlig.

 

Jeg synes i grunnen at hele problematikken/problemstillingen rundt dette spørsmålet er betydelig overdrevet. Er man oppmerksom og bruker hodet så går det jo som regel ganske så greit.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Riktig Jens_P, en har diskutert den ikke bare den gangen, men mange vil ikke ta den til etterretning. Den er klar og vi må handle der etter.

 

Pinkvin, jeg er enig med deg, det kan være vanskelig å skille ut texibåter fra andre båter, men burde de ikke gjøre som sine kollega på land, ha et tydelig merke på at de er det. Ett felles kjennemerke slik at vi alle kan vite hva slags båt det er. 

 

Framtida, Jeg sitter ikke med den dokumentasjonen her og nå, men etter den informasjonen jeg har fått gikk det helt galt med han, for han brøt de Nasjonale sjøveisreglene i England og satte sitt eget og andres liv i fare, ved å sile foran bauen på en et så stort skip.

 

Jeg vil si en liten ting til. Jeg selv har AIS ombord i min båt WenWen2 og jeg er meget fornøyd, og har hatt mange positive opplevelser på sjøen. Og etter dem ifoen jeg har fått om hva som ofte er tilfelle på oppfriskningskursene for hurtigbåtmannskap. Det viser seg at de er ofte så opptatt av kartplotter og AIS at de ofte ikke ser mindre fartøy, uten AIS, på sjøen og på radar, under simulatortreningen, før det er kollisjonsalarmen går. Men en skal vite at i Oslofjorden slår større skip av visning av AIS klasse B på skjermen, og dermed firsvinner vi fra skjermen deres.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

 

...... Men en skal vite at i Oslofjorden slår større skip av visning av AIS klasse B på skjermen, og dermed firsvinner vi fra skjermen deres.

 

tror det der er en skrøne........

 

hvis de slår av AIS klasse B....så følger de ikke de INT sjøveisreglene........

 

regel 5 Utkikk....

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

 

 

den betyr har du radar ombord, så må du bruke den, har du AIS så må du bruke den.......

 

hadde ju vart litt dumt hvis de filtrerte bort små radarmål også............

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Alle som har AIS klasse A her en knapp som gir en mulighet til å slå av vising av vising av Klasse B, og er der der så mage av Klasse B at de har problemer med å se de viktige Klasse A og mister mye annen info fra kartplotteren så blir dette gjort. Noe som ofte er tilfelle i Oslofjorden. Dermed blir vising av Klass B slått av. Så enkelt og så greit. Husk at Alle med AIS Klasse B er lystfartøy, og skal holde seg av veien. Så det handler ikke om å ikke holde utkikk, men å skille mellom viktige og mindre viktig informasjon.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Alle som har AIS klasse A her en knapp som gir en mulighet til å slå av vising av vising av Klasse B, og er der der så mage av Klasse B at de har problemer med å se de viktige Klasse A og mister mye annen info fra kartplotteren så blir dette gjort. Noe som ofte er tilfelle i Oslofjorden. Dermed blir vising av Klass B slått av. Så enkelt og så greit. Husk at Alle med AIS Klasse B er lystfartøy, og skal holde seg av veien. Så det handler ikke om å ikke holde utkikk, men å skille mellom viktige og mindre viktig informasjon.

 

så enkelt og så greit

 

er det ikke,  for en styrmann eller kaptein og stå i retten o si ....jeg slå av klasse B, for det var alldeles for mange mål. :giggle:

 

 

og nei alle klasse B er ikke lystfartøy....finnes flere nyttefartøy under 300 brutto, som ikke er pliktig o ha klasse A, som har B-transpondrar; fiskebåter, arb.båter etc

 

(og sist men ikke minst, regel 44 er en særnorsk regel, ja den gjeller i Oslofjorden, men kommer du utenfor kongeriket, da følger man Int regel 9b

som sier nesten samme sak....men gjør ikke forskjell på nytte og lystfartøy....)

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg påpekte at det var i Oslofjorden. Mer bruk nå litt vett. hva om der er så mange båter med Klasse B at du ikke kan se kartet, staker lykter m.m. lenger på kartplotteren. Hva gjør du da? En har ikke valg. En må slå av visning av klasse B for å kunne navigere trykt.

Hva gjør du når der er grov sjø og den skaper mye støy på skjermen. Da skrur en ned følsomheten, for å få et klarer bilde. Det er bare det at da forsvinner som regel også de små fartøyene også fra skjermen. Husk at all teknologi har sin begrensing.

 

Innbild deg ikke at dersom du har en Klasse B AIS at da ser alle båter deg. Heller ikke om de har radar ombord. For mange Klasse B kan gjøre at de med klasse A må slå av visning av klasse B.

 

En ting til slutt Regel 44 er ingen særnorsk regel, men en tilsvarende regel  finnes i de fleste land når det gjelder innlands farvann. Og når du drar til et annet lands farvann har du plikt til å sette deg inn i det landets regler som gjelder der. Det er kun i Internasjonalt farvann hvor bare de 38 første reglene gjelder.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
En ting til slutt Regel 44 er ingen særnorsk regel, men en tilsvarende regel  finnes i de fleste land når det gjelder innlands farvann. Og når du drar til et annet lands farvann har du plikt til å sette deg inn i det landets regler som gjelder der. Det er kun i Internasjonalt farvann hvor bare de 38 første reglene gjelder.

 

det er en særnorsk regel..........tale om hvilket annet land som gjør forskjell på nytte og lystbåter ? en regel som du ikke kan følge på natten !

da man ikke fører noen spes lanterne for dette. Tale om for meg da jeg kommer seilende nattetid, hur jeg ser forskjell på en liten taxibåt jeg møter,  eller en annen lystbåt for motor

 

de fleste land klarer seg godt med  Int regel 9b, sier 

Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

og du har definitivt feil att de første 38 reglene gjeller kun i int farvann !!

alle land har rett att gjøre sine egne regler for red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig.

 

 

 

Betyr det at alle nordmenn i Sverige ikke skal vike for nyttefartøy? Eller er det tilsvarende regler der? (Nå må jeg studere litt - ble usikker).

 

ikke generelt.....kommer du seilende og møter en taxibåt, fiskebåt, losbåt etc så viker de, de følger Int sjøveisregler.

kommer du i en trang lei og du møter en stor fiskebåt, som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller i ett løp da viker du.

 

møter du en liten sjark, og du seiler....da viker han....ikke forskjell på nytte eller lyst

Int sjøveisregler gjør ikke den forskjellen....man ser på størelse og mulighet att manøvrere

S/Y Gunga Din

Link to post

Hva står det i regel 1B?

Så dere tror at det er bare Norge som lager regler for innlands farvann, Eller kan det tenkes at andre land gjør det samme som Norge?

 

Kan der gå om natta med en båt laget for norsk innlands farvann utenfor losgrensa, utenskjærs, uten å gjøre endringer i lanterneoppsettet?

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Det er ingen som hevder at de forskjellige land ikke kan lage sine egne særegler eller at Norge er det eneste landet som gjør dette.  Det som diskuteres, er hensiktsmessigheten/nødvendigheten av den særnorske regel 44.  Situasjonen der en liten båt møter et skip i trangt farvann, er ivaretatt av den internasjonale regelen 9(b).  Det eneste regel 44 tilfører, er skillet mellom nyttig og unyttig trafikk, som bare bidrar til unødvendig forvirring og misforståelser.  I de internasjonale reglene er det stort sett manøvrerbarheten som avgjør hvem som skal vike, men regel 44 tar ingen hensyn til manøvrerbarhet.

 

Får bare håpe Abramovitch husker på å vike for taxibåtene dersom han skulle forville seg inn til Kragerø med den lille lystbåten sin.

 

bilde

Link to post

 

 

Får bare håpe Abramovitch husker på å vike for taxibåtene dersom han skulle forville seg inn til Kragerø med den lille lystbåten sin.

 

bilde

 

Men hvis båten er på charter så er det vel et nyttefartøy, men hvis eieren benytter denne til sin ferieavvikling så er den det ikke? Finnes det egen merking/flagg for slikt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...