Jump to content

Sprekk i Rana 14.


JonasBårdsen

Recommended Posts

Hei, har fått en sprekk i bunnen av jolla mi og inn til dobbeltbunnen, eller, fant ut i dag at jeg har en sprekk i jolla mi. Sprekken har nok vært der i mange år. Lurer på hvordan jeg skal fiske dette, det er ingen åpen sprekk, sprekken er gjemt under noen lapper med glassfiber eller lignende. Kan se ut som om forrige eier har prøvd å fiske det. Bunnstoffet har falt av i stor grad så tenker å ta en skikkelig shine i morgen. Lurer på hva jeg skal fylle sprekken med? Sparkel? Hva slags sparkel? Hva må jeg gjøre før jeg sparkler osv. Alt dere har å foreslå. Helst ting som kan bli kjøpt på biltema!

Redigert av JonasBårdsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder?

 

Det beste her er vel å slipe ned, bort med gammelt klatt. Ville reparert med glassfibersparkel dersom skaden ikke er for stor. Større skade, polyester + matter.

 

Hvis du prøver et søk på f.eks glassfiber reparasjon , så burde du finne masse nyttig info

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Begge deler, polyester er "limet" som holder glassfiberen sammen. Glassfiber er armeringen.

 

Hvordan vet du hvordan skaden ser ut dersom du ikke kan se den?

 

sliping: kjøp en billig vinkelsliper på f.eks biltema, sett på en lamellskive. Du må ha bort det som ikke sitter fast , slik at det blir en skikkelig reparasjon

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nei, der sier du noe. Når jeg hadde båten opp ned i vår og så dette, men trodde ikke det kom vann inn der. Trodde det var bunnpluggen som ikke var tett. Men selvfølgelig. Grunnen til at jeg sier at det ikke er stort, er at det ikke er et veldig stort område som er "fikset". Får ikke tatt bilder under vann... Men altså sliper jeg ned alt først, deretter bruker jeg polyesteren til å feste glassfiber(platene?) og smører deretter også over med polyester? Hvor lang tid vil dette ta? Om jeg leier en henger i 6 timer vil det holde? På en varm dag selvfølgelig

Link to post
Share on other sites

Husk å slipe vekk al gelcoat minimum 10cm til hver side, slik at du får skikkelig feste. Og legg flere lag med duk, dynket i polyester. Deretter kan du avslutte med noen strøk antipest primer hvis det er under vannlinjen, topcoat hvis det er over. 6 timer blir nok for lite, du trenger nok mer tid. Og du bør ha temp på minimum 20 grader for herdingens skyld..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort tilsvarende jobb på 2 ganger på mine båter. Sørg for å slipe ned den gamle reparasjonen. Jeg har lært at en skal slipe ut tykkelsen X 10. Det vil si hvis tykkelsen på det du skal reparere er 1 cm må du slipe en fuge/ut i spiss 10 cm.

Jeg har brukt glassfiberduk og polyester. Begge reparasjonene holder bra etter flere år med bruk.

Men jeg var nøye med vasking etter slipingen, og da har jeg brukt aceton(bruk værenutstyr.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...