JonasBårdsen Startet 20.Juli.2009 Del på Facebook Startet 20.Juli.2009 (redigert) Hei, har fått en sprekk i bunnen av jolla mi og inn til dobbeltbunnen, eller, fant ut i dag at jeg har en sprekk i jolla mi. Sprekken har nok vært der i mange år. Lurer på hvordan jeg skal fiske dette, det er ingen åpen sprekk, sprekken er gjemt under noen lapper med glassfiber eller lignende. Kan se ut som om forrige eier har prøvd å fiske det. Bunnstoffet har falt av i stor grad så tenker å ta en skikkelig shine i morgen. Lurer på hva jeg skal fylle sprekken med? Sparkel? Hva slags sparkel? Hva må jeg gjøre før jeg sparkler osv. Alt dere har å foreslå. Helst ting som kan bli kjøpt på biltema! Redigert 20.Juli.2009 av JonasBårdsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Prøv å tett med epoksy.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Bilder? Det beste her er vel å slipe ned, bort med gammelt klatt. Ville reparert med glassfibersparkel dersom skaden ikke er for stor. Større skade, polyester + matter. Hvis du prøver et søk på f.eks glassfiber reparasjon , så burde du finne masse nyttig info Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JonasBårdsen Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Har ikke bilder, hvordan sliper jeg ned? Skaden er ikke veldig stor, til tross for at jeg ikke kan se den. Hvordan sliper jeg ned gammelt klatt? Og nå har noen sagt glassfiber og andre polyester. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Begge deler, polyester er "limet" som holder glassfiberen sammen. Glassfiber er armeringen. Hvordan vet du hvordan skaden ser ut dersom du ikke kan se den? sliping: kjøp en billig vinkelsliper på f.eks biltema, sett på en lamellskive. Du må ha bort det som ikke sitter fast , slik at det blir en skikkelig reparasjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Blue_Dragon Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Slipe ned kan f.eks være en pusseskive på en drill. Det er viktig at du får vekk den gamle lappingen. Glassfiber og polyester bruker du i sammen. Dette kan du kjøpe rimelig på biltema. Her får du også topcoat til og male over etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
JonasBårdsen Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Nei, der sier du noe. Når jeg hadde båten opp ned i vår og så dette, men trodde ikke det kom vann inn der. Trodde det var bunnpluggen som ikke var tett. Men selvfølgelig. Grunnen til at jeg sier at det ikke er stort, er at det ikke er et veldig stort område som er "fikset". Får ikke tatt bilder under vann... Men altså sliper jeg ned alt først, deretter bruker jeg polyesteren til å feste glassfiber(platene?) og smører deretter også over med polyester? Hvor lang tid vil dette ta? Om jeg leier en henger i 6 timer vil det holde? På en varm dag selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Husk å slipe vekk al gelcoat minimum 10cm til hver side, slik at du får skikkelig feste. Og legg flere lag med duk, dynket i polyester. Deretter kan du avslutte med noen strøk antipest primer hvis det er under vannlinjen, topcoat hvis det er over. 6 timer blir nok for lite, du trenger nok mer tid. Og du bør ha temp på minimum 20 grader for herdingens skyld.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sting Ray Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Jeg har gjort tilsvarende jobb på 2 ganger på mine båter. Sørg for å slipe ned den gamle reparasjonen. Jeg har lært at en skal slipe ut tykkelsen X 10. Det vil si hvis tykkelsen på det du skal reparere er 1 cm må du slipe en fuge/ut i spiss 10 cm. Jeg har brukt glassfiberduk og polyester. Begge reparasjonene holder bra etter flere år med bruk. Men jeg var nøye med vasking etter slipingen, og da har jeg brukt aceton(bruk værenutstyr. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.