Jump to content

Flagget oppe etter kl 21.00 i fart??


eddy

Recommended Posts

Det er en evig diskusjon om flagget skal taes ned kl 21.00 når båten er i fart eller om det kan stå oppe til man legger til havn. I internasjonal skipsfart blir flagget tatt ned uavhenging av om om båten er i fart eller ikke. Selv mener jeg at flagget skal ned kl 21.00 men mange påstår det motsatte.

Hva mener dere??  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette ble diskutert ombord da vi var på vei til Færder'n i år.

 

Om bord var en god bekjent som har vært signaloffiser i Marinen og seilet som offiser i utenriksfart i noen tiår. Han sa at så lenge båten er i fart skal man ha flagget oppe. Så fort første fortøyning er i land eller ankeret går skal flagget fires om sola har gått ned - senest 21.00

 

Samme ble praktisert da jeg seilet i Kystvakta i Nord Norge. Vi hadde et litet flagg i flaggmasta hele tiden mens vi var under fart. Når vi nærmet oss land ble dette byttet ut med STORT splittflagg akter. Dette ble firt umiddelbart når vi la til kai etter solnedgang - senest 21.00.

 

Det er litt mer omstendlig å praktisere dette selv da det krever disiplin fra manskap som jeg ikke har ombord hos meg  :lol:

Link to post
Share on other sites

I flagginstruks for den norske handelsflåte står det om skip under gange.

 

"Skip under gange skal, når det er tilstrekkelig lyst til at flagget kan sees, vise nasjonalitetsflagget innefor havnebasseng, i nærheten av signalstasjon og for øvrig etter omdømme."

 

Selv har jeg alltid flagget oppe under gange etter 21.00. Taes da ned ved ved ankomst til havn.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Tydelig at det er andre som også har diskutert dette! Jeg ser at dere refererer til skipsfart i noe større dimensjoner enn det de fleste av oss driver. Derfor et oppfølgingsspørsmål:

 

-  Det er nok ingen tvil om hvordan flagget handteres innen skipsfart men kan det være anderledes for fritidsbåter? Lite trolig kanskje men....

 

Har noen kjennskap til om det finnes et egent regelverk for fritidsbåter? F eks "flagginstruks for den norske fritidsflåte" :lol:

Link to post
Share on other sites

For å være litt pirkete så tror jeg det er slik:

 

Flagget skal heises ved soloppgang, dog ikke før klokken 0800 eller senere enn 0900.

Dvs i praksis kl 0800 sommerstid hos oss.

 

Flagget skal hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl 2100. Dvs klokken 2100 hos oss sommerstid.

 

Under gange skal flagget være heist uansett tid på døgnet.

 

:flag:

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

I enkelte havner er det populært (men j.. plagsomt) å tute når flagge skal fires.  :lol:

Enig i det, men sitter man i lystig lag er det jammen greit at noen sier i fra. Men det holder at en gjør et kort støt.

:lol::flag::lol::flag: :flag: :flag: :flag: :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jag har alltid flagg oppe under gang!    

 

(undantaget kappsegling!, finns vissa undantag även fra dette undantaget!  :lol:)

 

Tror att det står att under gang  får nationsflagg föres även utom flaggtid,

Fant denne hos redningsselskapet Redningsskoyta nr. 2 2003

 

Flaggskikk i utenlandsk havn

 

KNBF har spurt Utenriksdepartementet om flaggregler for båter som

ligger i utenlandsk havn. Her er Departementets svar.

 

«Ved Generalinspektoratet for Sjøforsvaret opplyses det at så lenge et marine eller

orlogsfartøy ligger i utenlandsk havn, føres norsk flagg (splitt-, orlogs- eller statsflagget)

24 timer i døgnet. Det ble samtidig opplyst at denne regelen også gjelder handelsskip.

Ettersom Kongelig Norsk Seilforenings medlemmer fører splittflagg med Kongens monogram,

fant Departementet det riktig å bringe på det rene hvilke regler som der legges til

grunn. Generalsekretær Jan-Erik Næss opplyser at KNS i prinsippet følger samme regler

som Sjøforsvaret, slik de fremgår av Sjøforsvarets tjenesteregelement SAP-1 (D). Imidlertid

er praksis at flagget hales ved solnedgang eller senest kl 21.00 - også i utenlandsk havn.

Som forklaring på denne avvikende praksis, ble det vist til at mens Marinens fartøyer i

utlandet til enhver tid er bemannet, anses det ikke korrekt å føre flagg fra et fartøy som

ingen lenger befinner seg ombord i eller der alle sover. Det ble også vist til at i Sverige

følger seilbåter samme praksis, og haler flagget ved solnedgang / seneste flaggtid i utenlandsk

havn.

Departementet anser på denne bakgrunn at såkalt «god flaggskikk» tilsier at begge de to

norske fritidsbåtforeningene opptrer ensartet hva gjelder bruk av flagg i utenlandsk havn,

og at flagget hales ved solnedgang eller senest kl 21.00, enten fritidsfartøyet befinner seg i

havn i norske farvann eller i utlandet.»

Så langt Departementet, men legger for egen del til at man fører flagg døgnet rundt når

man er underveis.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lars H.

 

Selvfølgelig er flagget oppe under gange, riktig flott er det også der det i stup mørke vaier i lyset av akterlanternen. Men vel i havn går det ned ved solnedgang, dog senest kl. 2100.

 

Og jeg skjems over at jeg glemte å ta det ned fredag kveld. Men med fotballkamp, pils, ankerdram(er) og høljeregn, var det nok ingen som så det. Og alle sov lenge lørdag morgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H.

Og jeg skjems over at jeg glemte å ta det ned fredag kveld. Men med fotballkamp, pils, ankerdram(er) og høljeregn, var det nok ingen som så det. Og alle sov lenge lørdag morgen.

 

Lars H.

kremt,,,, du var ikke alene om det Lars H. Så det var flere flagg som var oppe da etter ni den kvelden, men etter mange  :headbang: så ble det glemt av meg og...

 

:sad:

 

mvh flaggsynder

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Har noen kjennskap til om det finnes et egent regelverk for fritidsbåter? F eks "flagginstruks for den norske fritidsflåte" :headbang:

Hei eddy  :sad:

Det finnes egentlig ikke noe "offisielt" flaggreglement. Handelsflåten har sitt "reglement" og Marinen har sitt. Flaggloven forvaltes av Protokollavdelingen i Utenriksdepartementet og de bryr seg lite om hva fritidsbåter bedriver i så måte. De henviser til Kongelig Norsk Seilforenings flaggreglement som er både detaljert og omfattende. I KNBF har vi derfor ikke funnet noen grunn til å finne opp "kruttet" nok en gang når KNS allerede har gjort det på en utmerket måte. Her er linken til flaggreglementet http://www.kns.no/index.jsp?c=8509&exp=8509 Hvis ikke linken fungerer så finner du reglementet på www.kns.no

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Flagget er stort sett oppe når vi kjører.

Og det går ned klokken 21:00, så sant ikke en eller annen idiot tuter da blir det stående til 21:30.

Kjører alltid med flagget oppe selv om klokka har passert 21.00, men i havn er det nede 21.00! Og jeg setter stor pris på den "IDIOTEN" som minner oss på klokka. Sitter ikke akkurat å følger klokka når jeg er på sjøen. Det hender jeg sitter å  .....  :blush:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og jeg setter stor pris på den "IDIOTEN" som minner oss på klokka.

Egentlig litt enig så lenge en snakker om EN "IDIOT"  :wink:, men når en ligger i en stor havn som f.eks. Sandspollen og alle tuter i kor i 5 - 10 minutter, ja da blir det litt for mange av disse "IDIOTENE" :blush:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjører alltid med flagget oppe selv om klokka har passert 21.00, men i havn er det nede 21.00! Og jeg setter stor pris på den "IDIOTEN" som minner oss på klokka. Sitter ikke akkurat å følger klokka når jeg er på sjøen. Det hender jeg sitter å  .....  :blush:

Det jeg mente var; Det hender vi tar inn flagget når det er litt sjø. Etter å ha mistet et par fleggstener så lærer man seg å ta det inn, 25 knop og sjø gjør ting med båten.

 

Og når det gjelder "Tuterne" så må jeg inrømme at det hender man blir litt provosert av mennesker som anser seg selv så perfekte at de må påpeke alle andre sine feil. Det finnes endel som opptrer som havnesjefen i Son i uthavner. Ofte den samme gjengen som hater folk som har fenderne ute. Jeg tar ALTID inn mine fendere, men jeg vil ikke si det ødelegger sommerferien min at andre ikke gjør det.

 

En gang vi var på jolletur som tok litt lenger enn planlagt, fikk vi kjeft når vi kom tilbake til båten i 21:30 tiden fordi vi ikke hadde sørget for flagget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid praktisert å ta ned flagget kl. 21.

 

Det gjorde vi på skoleskipet Gann også uavhengig og vi gikk eller lå til kai.

 

Skal du flagge utover kl. 21 må du opp med vimpel, den er det så vidt jeg vet ikke noen regler for.

 

Johnny

Nå er det fryktelig mange år siden jeg gikk på Gann, ( sjømann på gann en meter fra land )

Men vi tok IKKE ned flagget under gange.

Jeg tror du husker litt feil her, men det var jo bare to turer på et år, ellers var vi jo bare til kai.

 

Jeg har også seilt i tre måneder med Fullrigeren Sørlandet hvor vi heller ikke tok ned flagget under gange.

 

To år i marinen på MTB etter det, flagget var hellig og en skam å glemme, noe vi selvsakt aldri gjorde...  :wink:

 

Men det er mye dårlig behandling av vårt narsjonal flagg av lystbåter,, spesielt etter litt for mange  :blush:

Jeg for en irriterer meg over å se Norske flagg hengene oppflusset og/eller delvis nedi sjøen osv. Ofte så fulle av eksos at de ikke er røde hvite eller blå,, men gå/sort.

Huff..

Link to post
Share on other sites

FLAGGREGLEMENT

 

Bestemmelser om bruk av flagget er med hjemmel i Lov om Norges Flagg av 10. desember 1898 fastsatt ved kgl. res. 21. oktober 1927 med senere endringer.

 

Flagget heises

kl. 08.00 - I Sør-Norge i sommerhalvåret mars - oktober

kl. 09.00 - I Sør-Norge i vinterhalvåret november - februar

 

kl. 08.00 - I Nord-Norge i sommerhalvåret mars - oktober

kl. 10.00 - I Nord-Norge i vinterhalvåret november - februar

 

Flagget hales

I Sør-Norge og Nord-Norge

Ved solnedgang dog ikke senere enn kl. 21.00 hvis solen går ned etter denne tid

 

kl. 15.00 - I Nord-Norge i vinterhalvåret november - februar

 

ET FARTØY UNDER VEIS KAN FØRE FLAGG HELE DØGNET.

 

KNS-FLAGGET

Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres i land på foreningens klubbhus eller der foreningen måtte ha sitt offisielle tilhold.

 

Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan kun føres på en båt som er registrert i foreningen når denne eies av medlem som er norsk statsborger og båten er under kommando.

 

HANDELSFLAGGET

Handelsflagget er det korrekte flagg for ethvert norsk fartøy som ikke har rett til å føre noe annet norsk flagg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...