Jump to content

Hva skjer her? - Seilbåt droppes 3 meter

Grand Banks jr

Recommended Posts

Her er en video som viser real life testing av seilbåt (prototype?) - med diverse kjølsmadring og dropp.

Men hva skjer egentlig? Ser ut til at det kommer mengder av vann "gjennom kjølen" og opp gjennom luken...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Der er nok bare vannsprut fra båtens babord side du ser. Alternativt har de ikke lenset den helt etter forrige test.

Såvidt jeg husker er dette fra en "crash-test" av en Dehler 31.

Såvidt jeg kan se har båten fast kjøl med bulb.

Edited by Lazyjack (see edit history)

Betyr dette at båter med retractable keel (senkekjøl) tåler mye mindre sjø enn andre? (De lekker inn)

Jeg trodde båter av den størrelsen hadde en nedsenkbar kjøl som lå inni skroget som ble senket/ hevet med hydrolikk... (Ergo helt tett inn til kabinen.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jo, jeg tenkte jeg skulle vente og se hvor lenge det tok før det ble kommentert. Bra oppvisning ved masta der...

Såvidt jeg husker er dette fra en "crash-test" av en Dehler 31.

Det står at det er en Hobie 33 da, og at den har senkekjøl....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det står at det er en Hobie 33 da, og at den har senkekjøl....

Beklager, jeg burde ha sett det. Trodde det var samme som denne

Den er også severdig, starter pent men blir ganske brutal etterhvert. Mulig den har vært omtalt her tidligere.