Jump to content

Lage mannhull i diesel tank Draco 2000 DC


ansgar

Recommended Posts

Hei, jeg har veldig mye dritt i tanken. Og har tenkt å lage mannhull på toppen av tanken slik at jeg kan få renset tanken skikkelig, og for inspeksjon senere.

 

Tanken er av aluminium, det jeg lurer på er om noen vet hvordan tanken ser ut innvendig. Har den plater som skal hindre skjulping, i så fall hvor er disse plassert ? hvis det er for mange slike er det sikkert ingen hensikt å lage mannhull siden jeg da ikke vil komme til hele tanken.

 

Hva anbefaler dere at mannhullet blir laget av, og hvordan ?

Kan jeg bare montere denne ?

 

På forhånd takk

Link to post
Hva anbefaler dere at mannhullet blir laget av, og hvordan ?

Det skal ikke store hullet i skvalpeskottet til for å komme til med en støvsugerslange, kan ev. lages når en lager mannhull.

 

Skjær et avlangt hull i tanken (nødvendig form for å få inn underdelen av lokket).

Lag 2 stk. (6 mm ?) al.plate som dekker hullet 20 mm på kantene, og borr gjengehull langs kantene i begge når de ligger fast på hverandre. Gjenge opp hullene i ene platen.

Den andre platen legges fast på tanken og hull borres i tanken. Borr så opp frihull i denne platen og ennå litt større frihull i tanken.

Oljefast pakning slås ut, innerdelen og ytterdelen holdes mot hverandre på hver sin side av tankveggen og settes løst sammen med en skrue, dreies i rett posisjon og resten av skruenene plundres på plass.

Ev. kan innerdelen festes på forhånd med to senkeskruer som siden dekkes av pakningen.

:wink:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Du kan bruke rustfrie skruer selv om rustfritt og alu ikke er helt stuerent. Det bruker ikke være det helt store problemet med korrosjon hvis det er relativt tørt der du har tanken.

 

Ja, du kan få en lekkasje gjennom gjengene. Jeg har gjort noe lignende tidligere. Jeg synes det er best å lage flensen som skal inn i tanken i rustfritt og sveise pinneskruer fra baksiden. Deretter limes flensen til innsiden av tanken med pakningssement el. Da stikker det ut pinneskruer og du bruker mutter på utsiden i steden.

Link to post
Sitat: Kaldfisk
Sitat: (ansgar @ 21.07.09 21:43)

Sak 2: når jeg har montert dette vil det da være mulig at diesel vi lekke ut gjengene som holder platene sammen ?

 

 

Kobberring under hvert skruehode (uten stoppskive), forholdsvis liten skrueavstand..

 

 

Eg ville ikkje drøyma om å bruka kobberringer mot aluminium. både fordi at kobber og aluminium er bitre fiender i den galvaniske spenningsrekka, og fordi at kobber kan fort vera hardare enn aluminiumen. Eg ville heller satsa på fiberskiver, som dei Biltema har med art nr 86-705

 

Magne

Link to post

Det høres veldig bra ut. Men jeg er ikke helt sikker på om det er lurt å bruke sikaflex inne i tanken. Da bør du ihvertfall forsikre deg om at sikaflexen tåler diesel. Det finnes ihvertfall pakningssementer som egner seg. Bare vær nøye med at du ikke bruker så mye at det tyter ut inne i tanken.

 

Synes ikke du skal gå opp til M8, heller ned til M5 og tettere. Jeg vet ikke om du sveiser tig selv, men når du kapper hodet av en M5 skrue og smelter den fast i flensen bruker du veldig lite varme. Går du opp på dimensjonen må du bruke mer varme. Da kan du få problemer med at flensen slår seg. Det er ikke styrken i skruen som er begrensningen, det er flensen og lokket som vil bøye seg ut mellom hver skrue. Men det avhenger av hvor tykke materialer du bruker.

 

Dette er en veldig fin forbedring som i aller høyeste grad har med sikkerheten å gjøre. Hvis du hadde lagt ut bilder av det du gjør tror jeg mange kunne ha nytte av dette siden.

Link to post

Fint at du legger ut bilder av dette, det blir nok nyttig for mange.

 

Når det gjelder å sveise skruene ville jeg kappet av hodet, da trengs mindre varme (mindre areal). Så ville jeg latt skruen stikke ut ca 1mm og smelte den raskt inn i godset uten tråd. Tror ikke du klarer å få mindre varme i flensen med å bruke mig enn hvis du gjør det på denne måten. Men det er jo min mening da.

Link to post

Siden så mange av innleggene mine har blitt slettet er det nok ikke tråden så sammenhengene lengre.

 

Planen er hvertfall å laget en rustfri ramme til å ha under tanken. og en plate av aluminium på topp. Borer hull i plate og ramme slik at disse passer overens. Sveiser fast 5 mm rustfrie bolter fast i rammen. Borer deretter hull i tanken ved hjelp av lokket som boremal. Limer deretter rammen fast inni tanken slik at den gjengede delen av boltene stikker opp. Lager en pakning med hull etter lokket som mal. Monterer lokket sammen med pakningen og skrur fast. Og plutselig har jeg et mannhull. Eller hvertfall et arm hull. Skal lage lokket og rammen om ikke så lenge og motere dette i vinter. Skal legge til bilder når det er ferdig.

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå har jeg kommet så lagt at delene til mannhullet er laget. Når båten kommer på land til vinteren skal den monteres i tanken.

 

Under er bilder og forklaring over hvordan jeg laget dette.

Fant en 3 mm rustfri plate og en 5 mm aluminiumsplate. Merker opp hvor hullet skal være (18 X 25 cm) og legger til 25 mm på hver side.

 

Merker opp en midt linje der skruene skal komme.

0000405.jpg

Merker opp hvor hullene skal komme (mulig litt vel mange hull, men tenkte det var bedre med en skrue for mye enn en for lite).

 

Fester platene oppå hverande slik at hullene kommer på samme plass og borer med 5 mm bor i søylebore maskin

0000408.jpg

Setter i noen bolter underveis for å hindre at platene vris seg i forhold til hverandre.

0000409.jpg

Fester 5 mm rustfri bolter på den rustfrie delen og fester disse med muttere for å sørge for at de står rett.

0000410.jpg

Tigger fast alle boltene på baksiden og skrur av mutter. Skjærer ut hullet med vinkelsliper i den rustfrie platen.

og var delene ferdige.

Bilde fra siden.

0000466.jpg

 

Bilde fra undersiden med aluminiumslokket montert

0000467.jpg

 

Så kommer det store spørsmålene hvilken type pakning skal jeg velge ? Og hvilken type lim skal jeg bruke for å lime bakplaten fast i aluminiumstanken ?

Link to post
  • 8 år senere...

Hvis du har så mye som 6mm gods bør det funke. I tillegg kan du jo ta på et par dråper locktite for gjengetetning (f.eks. 577) innerst på skruen, da tetter jo det i seg selv. Vil forøvrig holde en knapp på å gå ned på skruediameter, og heller sette skruene tettere.

 

På den måten faller jo spørsmålet om pakningslim bort, hvis ikke ville jeg kanskje gått for blå silikon. Fugemasse av typen tec-7 osv. bør man ikke bruke til dette, den vil ikke tåle drivstoff over tid. Til pakning er vel nitrilgummi i ønsket tykkelse et greit valg. Ellers var det nettopp oppe en gammel tråd her om påfyllingsslange. Hvis du blar litt tilbake i den tråden så har jeg satt inn en tabell over gummikvaliteter og bruksområde.

Link to post

Snakka med ein bekjent, han nevnte på at kanskje det var vel så greit å lage gjenger og sette boltane fast igjennom 10mm lokk,  og så montere lokket fra innsida av hullet. Måtte ha rektangulært lokk.  Han annbefalte 10mm gods i lokket og skruelåsing som ville sikra boltane betre mot å slippa når eg stramma/løste muttrer, en om boltane var gjenga og limt i tankvegg.  Ellers meinte han at nitrilgummi var riktig.  Men helst annbefalte han å kappa hullet før eg bestemte meg for endelig løsning, siden det ganske ofte var litt spenn i tanksidene så var det mulig at eg ikkje kunne slippa unna å montere flens for å stive av kanten før lokket. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...