Jump to content

Chiptrimming av VW Marine 150-5 TDI


vickers

Recommended Posts

Hei, vet ikke om dette er en marinisert bilmotor, men regner med at det er det. Motoren har jo orginalt Snurrbo og intercooler og med chip ifra rette leverandøren kan du helt sikkert øke med 20-50 hk. (mer overlading). Jeg ville ha kontakta f.eks tsracing.no, de er eksperter på chip trimming, og er dette en marinisert bilmotor skulle dette være en smal sak. :smiley:

Link to post

Hvis du velger og chippe den, bør du i allefall være sikker på at eksostempraturen ikke stiger neneverdig, det vanlige vet chip trimming er og forlenge åpningstiden på dysene, evt lure rail trykk vakta, , en annen ting og tenke på er at en båtmotor går på belastning hele tiden,det gjør ikke en bilmotor,

så ved chiptrimming av båt vil nok levetiden på motoren reduseres kraftig

Norske båter er best!

Link to post

Folkevonmotorene er jo knapt holdbare i personbiler og langt mindre i en båt!Ved å trimme den oppnår du bare at toppen revner.VW har en tendens til å under dimmensjonere i motsetning til Cummins,CAT og VP som tåler en effekt økning på oppmot 100% og mye juling. Men det blir artig å følge tråden om du trimmer..........

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Min begrunnelse er at jeg har dålig tro på Folkevognmotorer og tror derfor at om du tyner ut enå mer av den holder den enda dåligere. Med hensyn til anenhondsverdien er det ikke noe jeg tror men noe jeg hvet.

 

Jeg har hatt Folkevogn motorer siden jeg var gammel nok til å være i kontakt med en motor. Dette både trimmede og u-trimmede motorer, bensin og diesel. Min erfaringe er at motorene går som en klokke og tåler mer en du aner.

 

Det med annenhånds verdi er greit og er tatt med i vurderingen.

 

Jeg ønsker tilbakemelding på om noen har erfaring med dette eller har gjort det selv, ikke nødvendigvis på VW motorer, erfaringer fra andre motorer er også greit å ta med.

Redigert av vickers (see edit history)
Link to post

Honduras: Ikke annet en forskjell i performance på båten før og etter. Dvs fuel økonomi, fart, propellbytte etc. En chiptrimming vill gi bedre dreiemoment over hele registeret for de fleste typer diesel motorer.

 

Nå er jeg klar over at det finnes svært få VW marine motorer i Norge totalt sett. Og enda ferre, kanskje ingen, som er chiptrimmet. Jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det. Men nå ser jeg VW leverer denne motoren med 165 HK og vesentlig bedre dreiemoment i det laverer registeret ny i dag. Jeg har ikke funnet ut at det er noen endringer på selve motor konstruksjonen.

 

Jeg har god erfaring med chiptrimming av bil fra tidligere. Men er smertelig klar over at en Marine motor har et helt annet liv.

Link to post

Er vel ikke avgift på trimming av båtmotor når en gjør det til seg selv heller mener jeg.

 

Men, det som ofte har skjedd på forskjellen mellom 150 og 174 i bil, er en annen turbo i tillegg til annen software.

Ikke alltid, men kan være.

Kan også være bedre kjøling, andre stempler som tåler mer temp osv.

 

Faktisk er vel 5'erene som disse bygger på faktisk rimelig driftssikre i bil, i motsetning til en viss V6'er fra samme produsent i årene 1999-2003...inntil 2,5 ble 2,7... 2,7 skal være bra.

Link to post

Følglende er kopiert fra vwmarines sider om TDI 165-5:

 

Based on our bestseller TDI 150-5, this extremely silent, low emission five cylinder engine now offers 121kw, i.e. 165 strong and healthy horses. The additional 15hp were achieved by means of a modified injection system. The engines cooling system, which was from the beginning designed for ample reserve, underwent some further upgrades as well.

 

Så det skulle vel være mulig å oppgradere ved å endre motorstyringen, og med en slik liten økning er det kanskje ikke den helt mest avanserte endringen som skal til.

Man burde også prøve å finne ut hva som er modifisert med kjølingen, om det er lett eller vanskelig å gjøre. Det er vel eksostemperaturen som er viktig å holde nede.

Link to post
Faktisk er vel 5'erene som disse bygger på faktisk rimelig driftssikre i bil, i motsetning til en viss V6'er fra samme produsent i årene 1999-2003...inntil 2,5 ble 2,7... 2,7 skal være bra.

 

De har du helt rett i. Jeg kjenner flere på Møller som sier at 5 cyl er kjempemotor, mens V6'ern bør man være litt skeptisk til. Denne 5-cyl motoren ble mye brukt i Transporter som man vel kan kalle en arbeidsbil. Vil anta at mange av disse bilene ble kjørt hardt, med mye last både inni og bak.

 

Nå har jeg tatt kontakt med Gumpen som er importør av VW-Marine i Norge. De skulle komme tilbake med et svar medio August pga ferie. Blir spennende å se hva de kan tilby. Går ut fra en eventuell oppgradering fra original fabrikant bør være en kurant sak også i annenhåndsmarkedet.

Redigert av vickers (see edit history)
Link to post

I båten min har jeg en 3,5 liters Yanmar, på kun 140 hester. (1994)

 

I firmabilen min har jeg en 2,5 liters VW rekkefemmer på 174 hester. (2009)

 

Selv om teknologien går fremover med nyere modeller, så må jo sånne høyytelses motorer være "hardere spent"...?

 

Men, på den andre siden, før i tiden måtte jo bilmotorer overhales ved en kilomterstand som i dag kalles "knapt innkjørt".

 

Det er vel ingen som seriøst her tror at det er samme VW delenummer og matrialkvalitet i rådene på en 1,9 diesel 64 hk og 1,9 TDI 150 hester? Når de lager 500 motorer i døgnet, og kan spare 100 kroner på å benytte rimeligere deler i den ene motoren så er det jo 50.000,- spart i døgnet.

Lager de ikke 2500 stk Golf i døgnet?

 

Har hørt noe negativt om chipping... produsenter lager gjerne motorene nøyaktig dimensjonert, og ved å chippe disse så bruker man opp sikkerhetsmarginen som produenten har lagt inn... ved bruk i en bil, så har du fulll belastning i noen få minutter av gangen, opp lange bakker med tilhenger... i båt, full peis i lang tid...

 

Har hatt chippet dieselbil tidligere, men behandlet den som om den var laget av glass...

 

 

Konklusjon:

 

Jeg hadde ikke chippet en båtmotor.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Å chipe motoren ser jeg ikke på som et problem, men drevet har jeg ikke peiling på hvor mye NM det er beregnet for. Har solgt masse tuning boxer, men selger ikke til biler med automat, pga, de er stort sett kun beregnet for det NM som er tatt ut av motoren, +ca 20NM. En båtmotor går da vel heller ikke på full belasting hele tiden, (monter en turbotrykks måler, så ser du at den stort sett ligger fra 0 til 0.2 bar ladetrykk, mesteparten av tiden.)så dette er nok ikke noe problem. VW er vel de som er lengst frem når det gjelder diesel motorer, så er det noen som veit hva de driver med så er det de, i motsetning til japanske kopi/plagiat fabrikker som konstant leverer motorer langt under hva de er oppgitt til, og alltid har et høyere forbruk enn oppgitt. Ta kontakt med biltuning.no og oppgi motorkoden din, og du vil nok få hjelp der, så fremt du ikke har Piezzo dyser. Grunnen til at jeg anbefaler disse er at jeg har montert over 20 slike, uten at noen har levert den tilbake, alle er fornøyd med en bil som går bedre og bruker mindre.

Anbefaler ikke å omprogramere, eller chipe den, for hvis hjernen ryker, blir det dyrt. TTE(Toyota) og Rallyart (Mitsubishi) lever også disse boksene, så å påstå at dette ikke er bra nok som noen sikkert vil si, faller for sin egen dummhet, da disse firmaene har mere kunnskap en alle Norske tunere tilsammen.

Link to post
Å chipe motoren ser jeg ikke på som et problem, men drevet har jeg ikke peiling på hvor mye NM det er beregnet for. Har solgt masse tuning boxer, men selger ikke til biler med automat, pga, de er stort sett kun beregnet for det NM som er tatt ut av motoren, +ca 20NM. En båtmotor går da vel heller ikke på full belasting hele tiden, (monter en turbotrykks måler, så ser du at den stort sett ligger fra 0 til 0.2 bar ladetrykk, mesteparten av tiden.)så dette er nok ikke noe problem. VW er vel de som er lengst frem når det gjelder diesel motorer, så er det noen som veit hva de driver med så er det de, i motsetning til japanske kopi/plagiat fabrikker som konstant leverer motorer langt under hva de er oppgitt til, og alltid har et høyere forbruk enn oppgitt. Ta kontakt med biltuning.no og oppgi motorkoden din, og du vil nok få hjelp der, så fremt du ikke har Piezzo dyser. Grunnen til at jeg anbefaler disse er at jeg har montert over 20 slike, uten at noen har levert den tilbake, alle er fornøyd med en bil som går bedre og bruker mindre.

Anbefaler ikke å omprogramere, eller chipe den, for hvis hjernen ryker, blir det dyrt. TTE(Toyota) og Rallyart (Mitsubishi) lever også disse boksene, så å påstå at dette ikke er bra nok som noen sikkert vil si, faller for sin egen dummhet, da disse firmaene har mere kunnskap en alle Norske tunere tilsammen.

Dette er jo rett og slett viss vass! :smash: Forklar hva boksen din gjør som er spesielt i forhold til kcr, dte osv?

Norske båter er best!

Link to post

Versågod bare manipuler motoren med en chip boks.. bare drit og leverer ikke hva de lover.. har en kolega som testet kcr på en D3 130hk.. det ble absolutt ingen turtalls økning eller merkbar effekt økning.. han leverte boksen tilbake og fikk TS racing til og Tune på den måten det skal gjøres og ikke bare manipulere signalene til pumpa uten og ta hensyn til eksotemp/åpningstider etc.. Resultatet etter at TS racing gjorde jobben ble formidabel og effekten ligger rundt 190 hk. Båten har gått klokkerent og problemfritt etter dette med ca 80-100 timer hver sesong.

Men dette er no min mening.. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Draco: hva er det som er viss vass? Greit å argumentere for hva som er viss vass kanskje?

KCR vant en test i Bilsport for ett eller to år siden på en BMW 530tdi.

Boksene opimaliserer signalene(mengde- innsprøytnings tidspunkt og ladetrykk)

Litt info om TTE og Rallyart.

TTE: Har drevet med motorsport siden 70 tallet, og ble startet opp av "Paven" (Ove Anderson, omkom i et rally i Sør Afrika -08 med en PV 444)og startet med rally, og gjorde en formidabel suksess med Celica ST 165-185-205 og Corolla WRC, hadde også en Svensk "avdeling" (TTS)ledet av Asterhag(god kompis med "Paven")

Rallyart: Har ført Tommy Mäkinnen til verdensmester 4 ganger med Mitsubishi Lancer/Carisma Evo 3-4-5-6 og lager fortsatt Dakar biler og GrN rallybiler.

 

Så når de to lager slike bokser er det godt nok for meg, selv om ola dunk er herr og fru engstelig.

 

PS: det er 30 dager fri retur til biltuning.no, så hvis du blir skuffet er det bare å sende boksen tilbake:o)

Redigert av Even M (see edit history)
Link to post

Bladet Motor var jo så misfornøyde med alle disse boksene i en test de hadde i fjor var det vel ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...