vickers Startet 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2009 (redigert) Jeg har en VW Marine 150-5 TDI motor som yter 150hk i min båt med Bravo 1 drev fra 2003. Ser nå at denne leveres i 165hk utgave med vesentlig flatere dreiemoment. Har også hørt at 150-5 motoren kan chip-trimmes til 170hk. Noen som har erfaring med dette? Hva tåler Bravo 1 drevet? Redigert 21.Juli.2009 av vickers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetil_k Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Hei, vet ikke om dette er en marinisert bilmotor, men regner med at det er det. Motoren har jo orginalt Snurrbo og intercooler og med chip ifra rette leverandøren kan du helt sikkert øke med 20-50 hk. (mer overlading). Jeg ville ha kontakta f.eks tsracing.no, de er eksperter på chip trimming, og er dette en marinisert bilmotor skulle dette være en smal sak. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Tror den motoren har det tøft nokk som det er. En annen ting er at anhonsverdien på båten vil falle kraftig, jeg ville aldrig kjøpt en båt som noen har tuklet med motoren på. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Hvis du velger og chippe den, bør du i allefall være sikker på at eksostempraturen ikke stiger neneverdig, det vanlige vet chip trimming er og forlenge åpningstiden på dysene, evt lure rail trykk vakta, , en annen ting og tenke på er at en båtmotor går på belastning hele tiden,det gjør ikke en bilmotor, så ved chiptrimming av båt vil nok levetiden på motoren reduseres kraftig Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Nautilus Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Tror den motoren har det tøft nokk som det er. En annen ting er at anhonsverdien på båten vil falle kraftig, jeg ville aldrig kjøpt en båt som noen har tuklet med motoren på. Bra poeng, enig. Sitér dette innlegget Link to post
vickers Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Tror den motoren har det tøft nokk som det er. En annen ting er at anhonsverdien på båten vil falle kraftig, jeg ville aldrig kjøpt en båt som noen har tuklet med motoren på. Hva er din begrunnelse for dette? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Min begrunnelse er at jeg har dålig tro på Folkevognmotorer og tror derfor at om du tyner ut enå mer av den holder den enda dåligere. Med hensyn til anenhondsverdien er det ikke noe jeg tror men noe jeg hvet. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Folkevonmotorene er jo knapt holdbare i personbiler og langt mindre i en båt!Ved å trimme den oppnår du bare at toppen revner.VW har en tendens til å under dimmensjonere i motsetning til Cummins,CAT og VP som tåler en effekt økning på oppmot 100% og mye juling. Men det blir artig å følge tråden om du trimmer.......... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
vickers Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 (redigert) Min begrunnelse er at jeg har dålig tro på Folkevognmotorer og tror derfor at om du tyner ut enå mer av den holder den enda dåligere. Med hensyn til anenhondsverdien er det ikke noe jeg tror men noe jeg hvet. Jeg har hatt Folkevogn motorer siden jeg var gammel nok til å være i kontakt med en motor. Dette både trimmede og u-trimmede motorer, bensin og diesel. Min erfaringe er at motorene går som en klokke og tåler mer en du aner. Det med annenhånds verdi er greit og er tatt med i vurderingen. Jeg ønsker tilbakemelding på om noen har erfaring med dette eller har gjort det selv, ikke nødvendigvis på VW motorer, erfaringer fra andre motorer er også greit å ta med. Redigert 22.Juli.2009 av vickers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Hvilken nytteverdi ser du for din VW-motor at noen eventuelt har gode eller dårlige erfaringer med å chipe om f.eks en Chevy/Mercruiser 350 ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
vickers Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Honduras: Ikke annet en forskjell i performance på båten før og etter. Dvs fuel økonomi, fart, propellbytte etc. En chiptrimming vill gi bedre dreiemoment over hele registeret for de fleste typer diesel motorer. Nå er jeg klar over at det finnes svært få VW marine motorer i Norge totalt sett. Og enda ferre, kanskje ingen, som er chiptrimmet. Jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det. Men nå ser jeg VW leverer denne motoren med 165 HK og vesentlig bedre dreiemoment i det laverer registeret ny i dag. Jeg har ikke funnet ut at det er noen endringer på selve motor konstruksjonen. Jeg har god erfaring med chiptrimming av bil fra tidligere. Men er smertelig klar over at en Marine motor har et helt annet liv. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Hvorfor ikke snakke med forhandler/importør av vw marine, hvis motoren ellers er lik som 165 hk, kan du jo oppgradere den orginalt, er effektøkningen under 10% slipper du unna med og betale hk avgift også Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
vickers Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Draco aq140: Jeg skal gjøre det. Måtte bare sjekke med forumet her og deres erfaring først. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Er vel ikke avgift på trimming av båtmotor når en gjør det til seg selv heller mener jeg. Men, det som ofte har skjedd på forskjellen mellom 150 og 174 i bil, er en annen turbo i tillegg til annen software. Ikke alltid, men kan være. Kan også være bedre kjøling, andre stempler som tåler mer temp osv. Faktisk er vel 5'erene som disse bygger på faktisk rimelig driftssikre i bil, i motsetning til en viss V6'er fra samme produsent i årene 1999-2003...inntil 2,5 ble 2,7... 2,7 skal være bra. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Følglende er kopiert fra vwmarines sider om TDI 165-5: Based on our bestseller TDI 150-5, this extremely silent, low emission five cylinder engine now offers 121kw, i.e. 165 strong and healthy horses. The additional 15hp were achieved by means of a modified injection system. The engines cooling system, which was from the beginning designed for ample reserve, underwent some further upgrades as well. Så det skulle vel være mulig å oppgradere ved å endre motorstyringen, og med en slik liten økning er det kanskje ikke den helt mest avanserte endringen som skal til. Man burde også prøve å finne ut hva som er modifisert med kjølingen, om det er lett eller vanskelig å gjøre. Det er vel eksostemperaturen som er viktig å holde nede. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Ta kontakt med denne sjappa, kenner VW bedre enn de fleste. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
vickers Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 (redigert) Faktisk er vel 5'erene som disse bygger på faktisk rimelig driftssikre i bil, i motsetning til en viss V6'er fra samme produsent i årene 1999-2003...inntil 2,5 ble 2,7... 2,7 skal være bra. De har du helt rett i. Jeg kjenner flere på Møller som sier at 5 cyl er kjempemotor, mens V6'ern bør man være litt skeptisk til. Denne 5-cyl motoren ble mye brukt i Transporter som man vel kan kalle en arbeidsbil. Vil anta at mange av disse bilene ble kjørt hardt, med mye last både inni og bak. Nå har jeg tatt kontakt med Gumpen som er importør av VW-Marine i Norge. De skulle komme tilbake med et svar medio August pga ferie. Blir spennende å se hva de kan tilby. Går ut fra en eventuell oppgradering fra original fabrikant bør være en kurant sak også i annenhåndsmarkedet. Redigert 23.Juli.2009 av vickers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 I båten min har jeg en 3,5 liters Yanmar, på kun 140 hester. (1994) I firmabilen min har jeg en 2,5 liters VW rekkefemmer på 174 hester. (2009) Selv om teknologien går fremover med nyere modeller, så må jo sånne høyytelses motorer være "hardere spent"...? Men, på den andre siden, før i tiden måtte jo bilmotorer overhales ved en kilomterstand som i dag kalles "knapt innkjørt". Det er vel ingen som seriøst her tror at det er samme VW delenummer og matrialkvalitet i rådene på en 1,9 diesel 64 hk og 1,9 TDI 150 hester? Når de lager 500 motorer i døgnet, og kan spare 100 kroner på å benytte rimeligere deler i den ene motoren så er det jo 50.000,- spart i døgnet. Lager de ikke 2500 stk Golf i døgnet? Har hørt noe negativt om chipping... produsenter lager gjerne motorene nøyaktig dimensjonert, og ved å chippe disse så bruker man opp sikkerhetsmarginen som produenten har lagt inn... ved bruk i en bil, så har du fulll belastning i noen få minutter av gangen, opp lange bakker med tilhenger... i båt, full peis i lang tid... Har hatt chippet dieselbil tidligere, men behandlet den som om den var laget av glass... Konklusjon: Jeg hadde ikke chippet en båtmotor. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Voff Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Folkevonmotorene er jo knapt holdbare i personbiler og langt mindre i en båt! Sludder. VW dieselmotorer er Europas mest solgte. 1.9 TDI f.eks er jo helt problemfri og ingen har vel slitt ut en slik ennå. Trenger 50 000km for innkjøring og tåler vel glatt en million km...... Sitér dette innlegget Link to post
Even M Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Å chipe motoren ser jeg ikke på som et problem, men drevet har jeg ikke peiling på hvor mye NM det er beregnet for. Har solgt masse tuning boxer, men selger ikke til biler med automat, pga, de er stort sett kun beregnet for det NM som er tatt ut av motoren, +ca 20NM. En båtmotor går da vel heller ikke på full belasting hele tiden, (monter en turbotrykks måler, så ser du at den stort sett ligger fra 0 til 0.2 bar ladetrykk, mesteparten av tiden.)så dette er nok ikke noe problem. VW er vel de som er lengst frem når det gjelder diesel motorer, så er det noen som veit hva de driver med så er det de, i motsetning til japanske kopi/plagiat fabrikker som konstant leverer motorer langt under hva de er oppgitt til, og alltid har et høyere forbruk enn oppgitt. Ta kontakt med biltuning.no og oppgi motorkoden din, og du vil nok få hjelp der, så fremt du ikke har Piezzo dyser. Grunnen til at jeg anbefaler disse er at jeg har montert over 20 slike, uten at noen har levert den tilbake, alle er fornøyd med en bil som går bedre og bruker mindre. Anbefaler ikke å omprogramere, eller chipe den, for hvis hjernen ryker, blir det dyrt. TTE(Toyota) og Rallyart (Mitsubishi) lever også disse boksene, så å påstå at dette ikke er bra nok som noen sikkert vil si, faller for sin egen dummhet, da disse firmaene har mere kunnskap en alle Norske tunere tilsammen. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Å chipe motoren ser jeg ikke på som et problem, men drevet har jeg ikke peiling på hvor mye NM det er beregnet for. Har solgt masse tuning boxer, men selger ikke til biler med automat, pga, de er stort sett kun beregnet for det NM som er tatt ut av motoren, +ca 20NM. En båtmotor går da vel heller ikke på full belasting hele tiden, (monter en turbotrykks måler, så ser du at den stort sett ligger fra 0 til 0.2 bar ladetrykk, mesteparten av tiden.)så dette er nok ikke noe problem. VW er vel de som er lengst frem når det gjelder diesel motorer, så er det noen som veit hva de driver med så er det de, i motsetning til japanske kopi/plagiat fabrikker som konstant leverer motorer langt under hva de er oppgitt til, og alltid har et høyere forbruk enn oppgitt. Ta kontakt med biltuning.no og oppgi motorkoden din, og du vil nok få hjelp der, så fremt du ikke har Piezzo dyser. Grunnen til at jeg anbefaler disse er at jeg har montert over 20 slike, uten at noen har levert den tilbake, alle er fornøyd med en bil som går bedre og bruker mindre.Anbefaler ikke å omprogramere, eller chipe den, for hvis hjernen ryker, blir det dyrt. TTE(Toyota) og Rallyart (Mitsubishi) lever også disse boksene, så å påstå at dette ikke er bra nok som noen sikkert vil si, faller for sin egen dummhet, da disse firmaene har mere kunnskap en alle Norske tunere tilsammen. Dette er jo rett og slett viss vass! Forklar hva boksen din gjør som er spesielt i forhold til kcr, dte osv? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Thorlyn Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Versågod bare manipuler motoren med en chip boks.. bare drit og leverer ikke hva de lover.. har en kolega som testet kcr på en D3 130hk.. det ble absolutt ingen turtalls økning eller merkbar effekt økning.. han leverte boksen tilbake og fikk TS racing til og Tune på den måten det skal gjøres og ikke bare manipulere signalene til pumpa uten og ta hensyn til eksotemp/åpningstider etc.. Resultatet etter at TS racing gjorde jobben ble formidabel og effekten ligger rundt 190 hk. Båten har gått klokkerent og problemfritt etter dette med ca 80-100 timer hver sesong. Men dette er no min mening.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Even M Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 (redigert) Draco: hva er det som er viss vass? Greit å argumentere for hva som er viss vass kanskje? KCR vant en test i Bilsport for ett eller to år siden på en BMW 530tdi. Boksene opimaliserer signalene(mengde- innsprøytnings tidspunkt og ladetrykk) Litt info om TTE og Rallyart. TTE: Har drevet med motorsport siden 70 tallet, og ble startet opp av "Paven" (Ove Anderson, omkom i et rally i Sør Afrika -08 med en PV 444)og startet med rally, og gjorde en formidabel suksess med Celica ST 165-185-205 og Corolla WRC, hadde også en Svensk "avdeling" (TTS)ledet av Asterhag(god kompis med "Paven") Rallyart: Har ført Tommy Mäkinnen til verdensmester 4 ganger med Mitsubishi Lancer/Carisma Evo 3-4-5-6 og lager fortsatt Dakar biler og GrN rallybiler. Så når de to lager slike bokser er det godt nok for meg, selv om ola dunk er herr og fru engstelig. PS: det er 30 dager fri retur til biltuning.no, så hvis du blir skuffet er det bare å sende boksen tilbake:o) Redigert 25.Juli.2009 av Even M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Bladet Motor var jo så misfornøyde med alle disse boksene i en test de hadde i fjor var det vel ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Draco24styling Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 alle boksene jeg har sett manipulerer kun railtrykk på moderne common rail motor, hvis dette er optimalisering heter jeg dronning sonja Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.