Jump to content

Yamaha 20hk 96 har blitt svært så tregstartet


JonasBårdsen

Recommended Posts

Båten satt jeg ut i sommer og var da ganske tregstartet. Etter en to-ukers ferie kom jeg tilbake og motoren startet på 7. drag. Etter 10mins kjøring stoppet den. Ville ikke starte igjen. Kjøpte nye plugger og prøvde en annen bensintank og det var nok vann i bensinen som hadde forekommet. Etter dette startet den greit, men ikke like bra som før. Kanskje 6-7 drag fortsatt. I en periode helt til heromdagen da jeg kjørte tanken skraptom. Stod og dro i en halvtime før jeg fant ut at det ikke var bensin i forgasseren, pumpet da alt jeg nesten hadde og fikk start på den. Etter det har den vært utrolig treg. Over 20 drag skal til hver gang. Bare over natta. Ellers starter den alltid på 1. drag da den først er varm. Skal ta opp båten på land i en ukes tid for å fikse ett hull i bunnen og lurte på om det var noe jeg kunne gjøre med motoren.

Link to post
Share on other sites

Egenopplevd erfaring fra i dag:

Har en 9.9 Johnson fa 1986 på jolla.

Starter alltid på 1. draget (!)

Fylte bensin i går. Hadde fått 20 liter fra en kamerat som hadde hatt disse stående noen år.

Motoren startet, og stoppet etter en stund. Ville deretter ikke gå skikkelig.

Fryktelig tregstartet. Tåkela hele nærområdet + fullt av olje i vannet rundt båten.

Helte denne bensinen over på en kanne, og fylte tanken med NY, ren bensin (+ olje)

Motor startet og fusket, startet og fusket inntil gammel bensin i motor og slange var brukt opp.

Da ny bensin kom frem dit den skulle var alt som før.

Nå starter motoren igjen på første draget.

 

Moralen er: Ren tank. Skikkelig bensin. Kjør igjennom slik at motor blir fornøyd.

Fungerer motor fortsatt ikke som forutsatt, så må ytterligere feilsøking til.

Lykke til!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Er nok en stund til tanken min er tom, men da skal jeg rengjøre den, hvordan gjør jeg dette? Bare ferskvann. Spyle innvendig? Ikke noe hokuspokus? Passe på at den blir ordentlig tørr og fylle full tank? Hvordan kan jeg vaske bensinslangen?

Link to post
Share on other sites

Som regel greier du deg fint uten trykkluft. Den vanligste feilen er dritt iflottørhuset, dette tørker du simpelthen bort med en fille. Om det skulle ligge noe dritt i dysene klarer du å blåse det bort med munnen. Ikke rør noen justeringer, hvis du kan unngå det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I dag skjedde det noe rart, motoren startet på 5. draget. Tilogmed nå som det var kalt og det hadde regnet hele dagen. Jeg var innom båten for å sjekke nummeret på forgasseren. Tenker på å skifte den med en 25 hk forgasser noe jeg enda ikke er sikker på om vil gi meg 25hk, for har ikke fått et finalesvar her på BP.

 

haha.jpg

 

Kanskje dere kan gi meg svaret? Ellers skal jeg sende nr. til de som har forgassere liggende til meg.. Hva er en rett pris for en forgasser egentlig?

forgasser.jpg

 

Men tilbake til at motoren startet på 5. draget istedenfor 30.. Hadde ikke bensin eller noe, men hadde lyst til å bare prøve der i svartmørket. Dro to ganger uten choke og med litt gass. Så bestemte jeg meg for å bare ta full choke og full gass. Et drag, så hørte jeg et høyt klikk. Andre drag fikk jeg også klikk. Regnet med at dette var tenninga og dro til alt jeg hadde på tredje draget og der startet den så fint att. Har aldri hørt dette klikket før, men har aldri hatt full choke før heller.. Kanskje dette er løsningen?

 

Uansett trenger jeg hjelp om en liten stund til å skifte forgasser.. Og når jeg får en "ny" forgasser er det jo lett å sjekke at denne ikke er skitten, så tror ikke jeg gjør noe med nåværende forgasser. Skyller tanken når den er kjørt opp, og setter i den "nye" forgasseren etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er ofte det beste og spesielt med Yamaha, verdens beste motor :yesnod:

 

Skift plugger, putt den gml bensin på gressklipperen og la blondinen jobbe med den mens du koser deg med yamahaen . :flag:

 

Ikke rens tanken, i alle fall ikke med vann, bruk bensin. Er det nye plugger, juster lufteskruen. Skru den helt inn, deretter ut 3/4, viere 1/4 til motoren går pent. :yesnod: Når cognacen ikke skvalper på motor deksletet ved tommgang har du en velljustert motor der dine venner hyller og hedrer deg i lang tid fremover. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Om vi tar bildene først. Den du skal skru inn er den nederste med fjær på. . Husk være forsiktig når du skrur den inn første gangen, årsaken er spissen foran som ikke skal ødelegges. ( blir littt som blondinen første gang hehe ).

 

Er pluggene våte får de for fet blanding er de for tørre får de hvit farge. . Pluggene skal ha grå farge om tenning /blanding er gjort riktig. N¨har du 2 så dette burde være enkelt. :yesnod::flag:

 

 

Den sorte boksen under lufteskruen kan du også skru ut. rense den med litt bensin/tennvæske el. lign :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...