Jump to content

Vakum-toaletter fra seatronic, noen som har erfaring med disse?

Fru Jacobsen

Recommended Posts

He he nei tenkte vel ikke en så nøye beskrivelse av hendelsesforløpet, men her må jo vakumpumpa sitte i nederste sokkelen så spørsmålet er om denne kan være stor nok til å sende godvarene helt fram til septiktanken.

«Når du snakker gjentar du det du allerede vet, hvis du lytter kan du lære noe»

D1

Har ikke vært borti de der men det er vel et nokså standard el-kvern toalett som suger vannet inn i stedet for å pumpe inn. Pumpe/kvern pumper både luft og godsakene ut og med tett lokk (med pakning) blir der vakuum nok i bollen til å suge inn vann.

Selv har jeg dumpet er par vakuumtoalett til fordel for Jabsco Quiet-Flush og er strålende fornøyd med disse. Det må dog sies at vakuumtoalettene mine var både gamle og utslitte og Jabscoene koster dobbelt så mye som Seatronic sine i utlandet (og dobbelt så mye som det igjen i Norge)

Min erfaring er at vacuumtoaletter er best, forutsatt at kvaliteten og konstruksjonen er bra. Dessverre spares det ofte og da blir vel alle toalettsystemer fort et mareritt. Et ordentlig vacuum toalett virker uten en eneste forstoppelse i 20 år, men ikke med ei pumpe til 2000 kr.

Et vanlig problem i enkelte installasjoner er at volumet på sugesiden er for lite med det resultat at installasjonen blir en mellomting som ikke virker.

Husk at toaletter det vises til bare er selve potta, og det er normalt ikke doringen som skaper problemene i et toalettsystem.

Gjorde som SveinHa; kjøpte to quiet-flush fra Jabsco, hadde det i den forrige båten også og de er nok de beste og mest stillegående

«Når du snakker gjentar du det du allerede vet, hvis du lytter kan du lære noe»

D1