Jump to content

Oljeblanding på Yamaha 20hk 96 modell - to-takter.


JonasBårdsen

Recommended Posts

Kan ikke gi deg et skråsikkert svar, men tror det er 1%. Jeg bruker det på min 1986 mod Johnson.

 

Som BMP skriver, så er det trolig at du vil merke en effektøkning av å blande inn mindre olje.

MEN, få ikke den "smarte" ideen at motoren vil gå enda bedre på 0,5% olje. Da har du ikke motor så lenge.

Et tips er at du heller legger deg litt over enn litt under på olje%en, f.eks 2,5 dl til 20 liter bensin.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Vil det si at å kjøre på ren bensin vil få båten min til å kjøre forbi andre båter?

 

Vet ikke helt hvor erfaren motormann du er, så med fare for å komme med selvfølgeligheter......:

En 4-takts motor, f.eks en bilmotor, har et olje-reservoar. Med jevne mellomrom må du skifte olje. Denne oljen smører opp de bevegelige delene i motoren.

En 2-takts motor, som din Yamaha, har ikke dette olje-reservoaret. Det er oljen du blander i bensinen som skal sørge for smøringen.

Ingen olje, ingen smøring.

Som sagt, dette er sikkert selvfølgeligheter, men skader ikke å presisere.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Da får du sikert 5Hk mer bare med og få riktig blanding.

Eh, hvorfor det ?? ser ingen sammenheng med olje mengde og effekt på motor sålenge motoren klare å forbrenne blandingen ...

Husk det er TO forskjellig blandings forhold som kan justeres

  • Olje og bensin
  • Olje/bensin og luft

 

Leste nå nylig at effekten på motoren ØKTE med mere olje ( økte opp til et punkt hvor motoren ikke klarte å forbrenne alt )....

Har det ifra en kilde JEG velger å tro at vet hva han prater om ....

 

 

Ellers....

  • Yamaha bruker 1 %
  • Johnson/Evinrude BRUKTE 1% på noen modeller, men sendte ut service bulletin til forhandlere om at det skulle endres til 2%
  • Mercury/Mariner bruker 2%
  • West Bend/Chrysler/Force brukte 2%
  • Alle japanske ( utenom Yamaha ) bruker 2%
  • Motorer eldre en ca 1964 bruker 4%....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Dette skulle være et sitat på Snekker'n men vet ikke hvordan dette gjøres. Skjønte heller ikke hvordan mindre olje skulle øke effekten, motoren suger vel så mye bensin som den skal ha den? Skjønner heller ikke hvordan effekten øker med mer olje.

Link to post
Share on other sites

motoren suger vel så mye bensin som den skal ha den?

Motoren suger så mye bensin som dysene i forgassere tillater den å gjøre ( dysene kan enkelt byttes for å tune motoren ).

 

Skjønner heller ikke hvordan effekten øker med mer olje.

Erfaringen er henter ifra racing miljøet der de prøver ALT for noen 1/10 sekunder :smiley:

 

Skal jeg synse litt så vil kanskje litt ekstra olje gi mindre friksjon + bedre tetting imellom sylinder vegger og ringer...samt bedre tetting imellom de enkelte sylindere .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mer olje i bensinen vil kanskje være med på å tette mellom sylindere og gi en effekt økning,men olja tar også opp "plass" slik at det blir mindre bensin og forbrenne noe som igjen senker effekten.

 

Det dreier seg nok om hårfine forskjeller som er mest aktuell for de som driver med racing,for "vanlig" kjøring er det tryggest og følge anbefalingene fra produsenten.

 

Selv kjørte jeg min tidligere Yamaha på 1.5% blanding og min nåværenede Mariner får 2%.

 

 

Kan ta med at en kamerat av meg fikk en 2mnd gammel 5 hester av en eldre nabo,han fikk den ikke tl å gå.

Han sa at hvis kameraten min fikk liv i den kunne han bare ta den.

 

Vi fylte på ny bensin med 2% olje i og har dorget i timesvis siden,i etterkant viste det seg at gubben hadde brukt samme bensin som han hadde til den gamle motorsaga si med 6% 2-takts olje beregnet til nettopp motorsag!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mer olje i bensinen vil kanskje være med på å tette mellom sylindere og gi en effekt økning,men olja tar også opp "plass" slik at det blir mindre bensin og forbrenne noe som igjen senker effekten.
:yesnod:

Noe som selvsagt kompenseres ved å sette inn riktig dyser for det blandingsforholdet.

 

Det dreier seg nok om hårfine forskjeller som er mest aktuell for de som driver med racing,for "vanlig" kjøring er det tryggest og følge anbefalingene fra produsenten.

Pr idag er det egentlig ikke noe spørsmål da alle ? nye motorer har autolube eller lignende systemer.

 

Men det er endel som liker å tøye grensene litt :lol:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi deg et skråsikkert svar, men tror det er 1%. Jeg bruker det på min 1986 mod Johnson.

 

Jeg har hatt Johnson/Evinrude siden tidenes morgen og alltid brukt 2%. Ingen av de motorer vi har hatt skulle ha 1%, men mulig det var noen unntak til det på et eller annet tidspunkt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Yamaha er konstruert for 1% og ingen har havarert av den grunn. Tvert om. De er svært slitesterke. For mye olje påvirker gangen og øker forurensingen samt soter ned kanaler i motoren. Stempelringer kokser fast osv.

 

Merkelig at det er så mange her på forumet som vet bedre enn produsenten.. :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Johnson/Evinrude siden tidenes morgen og alltid brukt 2%. Ingen av de motorer vi har hatt skulle ha 1%, men mulig det var noen unntak til det på et eller annet tidspunkt?

Tidenes morgen VAR i 1964 :yesnod: ( første året ALLE johnson/Evinrude modellene kunne bruke 2% )

 

De prøvde 1% på et par modeller, de gikk så tilbake til 2% ( ble sent ut service bulletiner til forhandlere om at de tidligere 1% motorene skulle OGSÅ bruke 2% ).

 

Ble endret fordi..

  • Feil marginene ble for snaue, 0.5% for mye er greit... 0,5% for lite kan være katastrofe..
  • Oljefilmen som lå igjen inne i motoren ble for dårlig, ga dårlig beskyttelse for korrosjon, da spesielt under lagring .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De prøvde 1% på et par modeller, de gikk så tilbake til 2% ( ble sent ut service bulletiner til forhandlere om at de tidligere 1% motorene skulle OGSÅ bruke 2% ).

 

Oj ,der lærte jeg noe nytt i dag også!

Har alltid fulgt det som står i instruksjonsboken til min 1986 9,9 hk Johnson. Der står det 1%.

Har ikke fått med meg at motoren egentlig skal ha 2%.

Det har heldigvis ikke motoren heller, slik at den går like bra med 1% på 23. året......

Bør jeg endre til 2% eller fortsette slik motoren er "vant" til?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Har alltid fulgt det som står i instruksjonsboken til min 1986 9,9 hk Johnson. Der står det 1%.

Har ikke fått med meg at motoren egentlig skal ha 2%.

Det har heldigvis ikke motoren heller, slik at den går like bra med 1% på 23. året......

Bør jeg endre til 2% eller fortsette slik motoren er "vant" til?

Hvis noen har tilgang til service bulletiner ifra OMC her kan de sjekke ut bulletin 2162..

 

From 1985 to 1989, Johnson & Evinrude (OMC) recommended a 100 to 1 mix, this was printed on a decal placed on motors of these years. The actual change back to the 50 to1 mixture was made sometime in 1989. There was a Technical Bulletin #2162 dated March 1986, directing the mechanics to remove the decal, replace it with a new 50/1 decal & inform the owner, when the motor was serviced in an OMC repair shop.

 

Endre til 2%... ja si det, kan ikke se noen problemer med å bytte, men har det gått greit i 23 år så..... du får slå kron & mynt :smiley:

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yamaha er konstruert for 1% og ingen har havarert av den grunn. Tvert om. De er svært slitesterke. For mye olje påvirker gangen og øker forurensingen samt soter ned kanaler i motoren. Stempelringer kokser fast osv.

 

Ikke alle yamaha er konstruert for 1%. F.eks 75/85hk skal ha 2% såvidt jeg husker.

 

Og 1% er også bare et kompromiss. F.eks min 60hk m/ autolube varierer blandingen fra 0.75% på tomgang og opp til 2% på full gass. (Dette ifølge Yamaha brosjyre - har ikke sjekket forbruk på tomgang , men på full fart er det ikke langt unna 2%)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...