Jump to content

Vinterkonservering KAD 300


2xDiesel

Recommended Posts

Hei alle dere!

 

Hva gjør dere når dere vinterkonserverer en slik motor?

 

Gjør dere som på påhengser, å sprøyte konserveringsolje inn i luftfilteret til det ryker hvitt og så er det gjort?

 

Når det gjelder frostsikring av saltvannsdelen, her ser jeg at man setter en 10 liters bøtte med frostveskeblanding inn på sjøvannspumpen.

Men er det da bare å kjøre motoren til bøtta er tom, å så er det gjort? Hvor kommer denne blandingen ut i andre enden?

 

Eventuelt hva annet gjør dere?

 

På forhånd takk for svar :-)

Link to post
Share on other sites

Du må kjøre til det kommer frostveske ut eksosen. Jeg for min del syntes det er enklest å skru av topplokket på sjøvannsfilteret og tømme det oppi der mens det sirkulerer til det kommer ut eksosen.. Men før det kjører jeg motorer gode og varme med hageslangen oppi sjøvannsfilteret og så skifter jeg olje og filter :smash:

 

MEN, begynn ikke å tenke på det nå da - NYT SOMMEREN!!

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg konserverer kjører jeg motoren varm m ferskvann gjennom drev,slangen på drev eller rett i filteret for å få bort det meste av saltvann. deretter bruker jeg ei balje som rommer ca 150L med ekstra feit blandet frostvæske,og lar dette sirkulere i en halvtimes tid eller til motoren varsler at den blir varm(for å sjekke om dette virker) Samtidig bør man utføre de punkter som er ført opp i servicemanualen,smøre,inspisere for lekasje,rust,lytte etter ulyder,sjekke lade spenning,kontrolere frysepunktet på ferskvannskjøling og kontrollere/skifte ev sink i motorens kjøle systen mm. Da motoren er varm tapper eller suger jeg ut oljen,deretter sjekker/tapper ut olja på drevet,av monterer drevet for å sjekke kryss,belger og hekklager. Sikkert mye jeg har glemt,men alt man trenger er litt vett :crazy: sunn fornuft og en service manual! PS ikke bli redd om det mangler 10-30 liter m frostveske i balja,dette ligger i motorens kjølesysten og hindrer frost og korrosjon! lykke til.

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

150 liter med ekstra feit frostvæskeblanding :eek: ! Hørtes unødvendig dyrt ut. Men nå har jeg båten liggende på sjøen året rundt da, så da er vel ikke vinterkonservering noe jeg er særlig oppdatert på. Men er det virkelig vanlig å bruke så mye frostvæske??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

150 liter med ekstra feit frostvæskeblanding :eek: ! Hørtes unødvendig dyrt ut. Men nå har jeg båten liggende på sjøen året rundt da, så da er vel ikke vinterkonservering noe jeg er særlig oppdatert på. Men er det virkelig vanlig å bruke så mye frostvæske??

 

Blir brukt på flere båter,men må jo både etterfylles og skiftes ut etter hvert.

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Jeg kobler av sjøvann slangen på drevet og setter på en slange fra en tank (1000L) som jeg lar den kjøre igjennom en god stund.

Setter så suge slangen oppi bøtta med 10L sterkt blanda frostveske. Jeg tar av propeller (VP DP-E drev) og setter ett plast karr under drevet når jeg ser at frostveska kommer. Setter også 2 korte vannslanger opp i hulla under drevbakplata hvor det også kommer litt vann ut som jeg setter oppi karret.

Setter så suge slangen ned i karret og sirkulerer blandinga i noen minutter. Tar en kontroll måling på frostveska til slutt.

Mister veldig lite frostvekse på denne måten. Tapper av det jeg kan på våren før test start så det kan benyttes på nytt.

Link to post
Share on other sites

hvis man setter hageslangen rett i filteret, går man ikke da forbi impelleren på sjøvannspumpen slik at denne går tørr og ødelegges?

 

Jeg vil ikke gjøre det på denne måten fordi impeller går tørr og vannet i slangen og oljekjøler kan fryse med mindre impeller er tatt ut og slange/oljekjøler er drenert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...