Jump to content

Kalesje på Draco 1800 DC er "posete", må jeg bytte stenger?


..bjørnar..

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en Draco 1800 DC hvor det var innkjøpt ny kalesje. Problemet er at kalesjen ikke sitter ordentlig på, men er noe stram ved enkelte punkter og "posete" andre steder. Den er forsøkt justert med de få mulighetene jeg har uten hell, men jeg registrerer at stengene er utsatt for et tilfelle av hobbymekk. Et av festene og en av hengslene er byttet og uten å ha målt har jeg inntrykk av at stanga er høyere/lengre på høyre side enn den er på venstre.

 

Jeg er bekymret for vannansamlinger ifm regn, vil jo ikke ødelegge en ny og flott kalesje. Kan jeg ha gjort noe galt her? Finnes det noen typiske nybegynnerfeil når man drar på en slik kalesjen? Og om nye stenger er løsningen, hvor får jeg tak i det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt ny kalesje i år til min 82 Fjord 24 Attache fra Jens Sagen. De hadde "orginal" tegninger til min båt.

Når jeg fikk den passet den meget dårlig. Dette kom av at mitt vindu er endret på en eller annen måte. Det var mer vanelig på denne tiden med litt selvbygging og mange fikk båten levert uten kalesje for de som valgte sin lokale kalesje maker.

 

Fikk en proff fra Helly Hansen til å ta en titt og nesten alle (uten de i front) fester ble endret. Fikk også en ny bøyle(en av to).

Nå passer den men får fortsatt en liten damm (når den stod på land) når det regner.

Med litt bølger forsvinner den lett så dette er ikke ett problem.

 

Ta noen bilder så vi ser hva du snakker om, ellers anbefaler jeg at en proff tar en titt.

Utrolig hva som kan fikses enkelt av det rette øyet.

(Det tok ca 7timer å produserer min kalesje. Endringer tok ca 5 timer.)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Draco DC 18 med ny kalesje fra Alf Hansen. Den sitter ikke som et pølseskinn, men jeg synes den passer veldig bra. Jeg klundret litt da jeg monterte den. Brukte samme innstilling på stengene som var på gammel kalesje. Her var stengene fremme montert feil. Etter justering av den minste fremre stanga ble alt meget bra. Den minste stanga skal ikke synes gjennom vinduene når alt er riktig montert.

 

img_3659.jpg

Link to post
Share on other sites

Ah, glimrende! Den minste stanga hos meg er åpenbart montert feil ser jeg, stanga synes i vinduet. Det er forresten Alf Hansen som står bak kalesjen min også. Men hvordan er kalesjen din på den bakerste delen Fergu? Det er der dam-problematikken for alvor begynner å melde seg hos meg. Kalesjen ser litt "pløsete" ut, den får noen bakker og daler.

 

Ringte Helly Hansen, de kunne informere om at brukerfeil er den største feilkilden i slike tilfeller som mitt.. :blush: Mest sannsynlig har de rett!

Link to post
Share on other sites

Det blir et svakt felt midt på som tilsynelatende virker skummelt med hensyn til vann. Men i praksis er det ikke noe problem, båten har klart seg gjennom all slags vær denne sommeren (men står fortsatt på land...) Får du rettet opp stengene i front påvirker dette hele kalesjen. Det virker som min kalesje har gått seg til etter litt regn og sol. Jeg vet ikke hvordan stengene ble levert som original, men den minste stanga i front låste jeg fast til den store med slangeklemmer, finnes sikkert bedre alternativ, men dette funker inntil videre for meg.

 

img_3663ny.jpg

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan jeg informere om at hovedstanga forran var bøyd over til den ene siden. Når jeg fikk demontert alle stenger og rettet dem opp forsvant problemet helt. Fikk muligens "overbøyd" den ene stanga litt, men den holder til jeg får kjøpt nytt. Nå blei det helt knall ihvertfall! Takk for hjelp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...