Jump to content

Limfjorden - obs på tang!


Laholm

Recommended Posts

Limfjorden utmerker seg ikke med de store dybder. Særlig fra Løgstør og østover går man stort sett i merket led (noen lokalkjente fantomer beveger seg utenfor leden, det tar ikke jeg sjansen på).

 

Roaldbj har i annen vist bilde av filter fullt av rusk.

 

I går snakket jeg med seiler som hadde gått fra Aalborg til Løgstør, og som hadde fått tang i propellen. Han hadde mistet drivkraften, og motoren begynte å gå varm. Han slo over i revers, og etter noen tid falt tangen av.

 

På vår tur fra Løgstør til Aalborg i dag så jeg store tangvaser godt inne i den merkede leden, så her lønner det seg å holde godt utkikk!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg deler denne observasjonen.

Det er stedvis mye tang i Limfjorden og det lønner seg å holde god utkikk.

Akkurat nå er jeg imidlertid mer bekymret for alle glassmanetene som hoper seg opp inne i havna.

Skiktet med glassmaneter begynner å bli tykt omkring båten vår og jeg må fundere på hvordan vi skal seile herfra uten å få tette inntaksfiltre til kjølevannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk en tur i havnen, og deler helt din bekymring. Det ser imidlertid ut til å være verst i den delen av havnen der du ligger. Dersom noen er på vei hit (Vestre Bådehavn, Aalborg) nå, og samtidig følger med på Båtplassen, så er det nok (akkurat nå, i allefall) fornuftig å holde seg unna delen av havnen som er til babord etter inngangen. Her vi ligger er det fritt for maneter, men det kan selvsagt endre seg raskt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Husker vi lå i Ålborg med forsvarets MTB. Maskinistene måtte jevnlig tømme sjøkistene (filter) for glassmaneter! Om ikke gikk de stadig tette.

 

Fikk selv alarm grunnet manglende kjøling på Sletta i sommer. Her var det trolig en brennemanet som var synderen da de var en hel del slike i farvannet. Dog ikke i nærheten av det som finnes i Limfjorden. :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Opplevde også mye tang flytende i store lange "flak" syd i Limfjorden på min lille seiltur igår! Ganske merkelig at det er i hele Limfjorden plutselig....

 

Men, ellers var det herlig vind i går :-) og ikke minst deilig med litt sol.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...