haking Startet 22.Juli.2009 Del på Facebook Startet 22.Juli.2009 Har snart gitt opp prosjekter med eldre volvomotorer. Har tidligere hatt mye problemer med en vp aqd40a. veia knakk. Jeg ga opp den motoren. og heldig som jeg var fikk jeg tak i samme på finn.no. Den "nye" har ekspansjonsbeholder til varmeveklser. Bra da blir ikke motor så fort varm. Men selfølgelig varer ikke lykken lenge. Varmeveksler og ekspansjonstank begynner og lekke vann. Et tydlig overtrykk, tar en smaksprøve på vannet og det er SALT. Da min gamle aqd40a har blitt delemotor er det enkelt å skifte deler, men på den gamle har jeg ikke ekspansjonstank på varmeveksler. Er det mulig å koble til eksp.tank på den gamle, eller må jeg kjøpe en ny varmeveksler ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 du må vel ikke nødvendigvis ha ekspansjonstank.. hvis det er endel ferskvann i varmeveksleren over ut og inntaket så klarer du deg uten , men må ettersees litt oftere.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fjord24 Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Den "nye" har ekspansjonsbeholder til varmeveklser. Mulig jeg missforstår, men sitter denne ekspansjonsbeholder på saltvanns siden? For alle ferskvanns kjølte motorer har vel en ekspansjonsbeholder? Antar at ekspansjonsbeholder også kan være integrert som en enhet med varmeveklser og om varmeveksler da blir byttet ut med en uten ekspansjonsbeholder så får mann vel ett trykk problem. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 må jo da ha en varmeveksler med radiatorlokk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 For alle ferskvanns kjølte motorer har vel en ekspansjonsbeholder? Nei! Det har de ikke! Eldre motorer har ofte større volum på varmeveksleren, og trenger derfor ikke ekspansjonstank. Min motor har for eksempel ikke ekspansjonstank... Men de fleste nyere motorer har det, det er så. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rosenkilde Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Slangen til eksp.beholderen står vel hvis jeg ikke husker feil i fronten av varmeveksler? (påfyllingen og termostathuset) Da kan du bare bytte varmeveksleren og bruke termostathuset fra den nye motoren. Sitér dette innlegget Link to post
haking Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Takk for alle tips Da prøver jeg å bruke den gamle. Det eneste som jeg ser er at det er forskjellige fester på varmeveklser, men jeg knoter det til. Sjekket priser på ny fra VP eller innbytte - blodpriser.. Er det noen som har erfaring med å dele termohus / varmeveklser ? Trenger jeg noen deler feks o-ringer/pakningsett etc? Redigert 25.Juli.2009 av haking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Vi hadde en tråd ganske nylig om 40A varmeveksler: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57505 vet ikke hvordan dette gikk, medlemmet har ikke vært innlogget etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Det går normalt an å få utbedret en lekk varmeveksler uten at det koster skjorta. Radiatorservice har jeg brukt tidligere men det finnes nok andre. http://www.radiatorservice.no/ Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tb55 Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 ALLE væskejølte motorer med sirkulerende kjølevæske har sef en eller annen form for ekspansjontank, enten integrert i veksler/radiator eller som på nyere maskiner med separat eksp.tank. Her er to typer, trykktank (som har samme trykk som ellers i kjølekretsen) og vanlig overløpstank som ikke skal ha trykk. Det går fint an å finne en helt ok eksp.på huggeren. Disse tankene er jo laget i plast, og vil vel overleve de fleste her inne med god margin......... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.