Jump to content

Volvo Penta AQD40A varmeveksler har saltvann


haking

Recommended Posts

Har snart gitt opp prosjekter med eldre volvomotorer. Har tidligere hatt mye problemer med

en vp aqd40a. veia knakk. Jeg ga opp den motoren. og heldig :rolleyes: som jeg var fikk jeg

tak i samme på finn.no. Den "nye" har ekspansjonsbeholder til varmeveklser. Bra da blir ikke

motor så fort varm.

 

Men selfølgelig varer ikke lykken lenge. Varmeveksler og ekspansjonstank begynner og lekke vann. Et tydlig

overtrykk, tar en smaksprøve på vannet og det er SALT.

 

Da min gamle aqd40a har blitt delemotor er det enkelt å skifte deler, men på den gamle har jeg ikke ekspansjonstank

på varmeveksler. Er det mulig å koble til eksp.tank på den gamle, eller må jeg kjøpe en ny varmeveksler ?

Link to post
Share on other sites

Den "nye" har ekspansjonsbeholder til varmeveklser.

 

Mulig jeg missforstår, men sitter denne ekspansjonsbeholder på saltvanns siden?

 

For alle ferskvanns kjølte motorer har vel en ekspansjonsbeholder?

 

Antar at ekspansjonsbeholder også kan være integrert som en enhet med varmeveklser og om varmeveksler da blir byttet ut med en uten ekspansjonsbeholder så får mann vel ett trykk problem.

Link to post
Share on other sites

For alle ferskvanns kjølte motorer har vel en ekspansjonsbeholder?

 

Nei! Det har de ikke! Eldre motorer har ofte større volum på varmeveksleren, og trenger derfor ikke ekspansjonstank. Min motor har for eksempel ikke ekspansjonstank... Men de fleste nyere motorer har det, det er så.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips :flag:

Da prøver jeg å bruke den gamle. Det eneste som jeg ser er at det er forskjellige fester på varmeveklser, men

jeg knoter det til. Sjekket priser på ny fra VP eller innbytte - blodpriser..

 

Er det noen som har erfaring med å dele termohus / varmeveklser ?

Trenger jeg noen deler feks o-ringer/pakningsett etc?

Redigert av haking (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ALLE væskejølte motorer med sirkulerende kjølevæske har sef en eller annen form for ekspansjontank, enten integrert i veksler/radiator eller som på nyere maskiner med separat eksp.tank. Her er to typer, trykktank (som har samme trykk som ellers i kjølekretsen) og vanlig overløpstank som ikke skal ha trykk.

Det går fint an å finne en helt ok eksp.på huggeren. Disse tankene er jo laget i plast, og vil vel overleve de fleste her inne med god margin......... :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...