Jump to content

Ex starttrøbbel, nå med motortrøbbel


Draco17

Recommended Posts

Biltema er helt ok til din motor. Her er det ingen spesialcoil.

 

Har for øvrig liten tro på at coilen din er gåen. Det er vel ofte slik at enten så virker den, eller så virker den ikke. HVa slags forgasser har du?

 

mvh

 

M.

 

Forgasseren er ok. Pluggene blir våte. Har ikke sjekket gnisten enda, men selv med startgass er det ikke antydning til tenning. Har derfor gått til innkjøp av Biltemacoil og en slags sikringsgreie som sitter før coilen fra Penta. Så får vi se da......

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Nuvel, i min verden betyr "litt startvansker" noe annet enn en død motor :seeya:

 

Håper coilen gjør susen.

 

Grunnen til at jeg spurte om hva slags forgasser du har, er at Solex'ene til disse motorene er uten choke. I litt kaldt vær må motoren "primes" litt med et par dragninger på gasshåndtaket for å oppnå god start.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja det første innlegget var nok noe hastig skrevet.. :seeya:

 

Det er en gammel Solex, og den får seg en liten "dram" eller to før start, ja.

 

Har forresten en Solexforgasser til som jeg har tenkt å overhale, så om noen har tips rundt dette hadde det vært fint.

Link to post
Share on other sites

Da var ny coil, fra Biltema, på plass og virker. På prøveturen igår oppstod det et annet problem. Ifølge Volvo Penta skal min AQ115 ha max turtall på 5200. Jeg har aldri oppnådd mer en 4100.

Igår ville den ikke opp i mer enn 3200(!!!). Syns også motoren hørtes ut til å "mase" på dette turtallet. Virker mer uanstrengt når jeg går av på gassen, uten at farten reduseres mye av den grunn. Kan dette ha sammenheng med coilen? Feil spenning, greier ikke henge med eller annet?

Link to post
Share on other sites

igår ville den ikke opp i mer enn 3200(!!!). Syns også motoren hørtes ut til å "mase" på dette turtallet. Virker mer uanstrengt når jeg går av på gassen,

 

Virker som tenningsfusk på belastning, kan skyldes at en av pluggkablene eller en av pluggene er defekt.

Evt fordeler lokk/rotor som er defekt.

Evt utslitte plugger med for stor åpning.

På båten din er det greit å komme til motoren under fart (kamerat av meg hadde en sånn), så hvis feilen er konstant ved belastning så ville jeg prøvd å ta av en plugghette av gangen under kjøring (husk at det er høyspent bruk isolert tang og hanske), turtallet på motoren skal endre seg når du tar av en plugghette av gangen, Hvis det ikke endrer seg på en av sylindrene så er det her feilen ligger, ville i såfall skiftet pluggkabel til denne sylinderen+  tennplugg.

Fordeler lokk og rotor inspiseres for skader/sprekker/avbrenning/svimerker finner du noe av dette er det bare å bytte.

Jeg husker ikke om motoren din har stifter eller elektronisk tenning, men hvis den har stifter kan feilen du beskriver skyldes feil stift åpning/ dårlige stifter.

 

Grunnen til at jeg tror feilen ligger i tenningsanlegget:

Strøm går minste "motstands vei".

Motstanden over pluggåpningen øker med økt belastning på motor, når motstanden der blir for høy vil strømmen gå andre veier, gjennom pluggkabler til jord, eller mellom kontaktene inni fordeleren slik at gnisten kommer på en annen plugg enn den som skal tenne.

Dette merkes ved at motoren går normalt ved lav belastning men fusker /ikke orker å komme opp i turtall under stor belastning.

Feil stift åpning kan føre til svakere Spenning/ gnist.

Brennmerker /sprekker i fordeler lokk samt  forurensning/fukt kan med føre lavere motstand mellom kontaktene inni fordeleren slik at strømme går der istedenfor over pluggene.

Ved slike feil i tennings anlegget øker belastningen på coilen noe som kan være årsaken til at den gamle ikke virket lenger.

Mvh Guran

Link to post
Share on other sites

Plugger nye. Kabler, fordelerlokk, rotor og stifter ble byttet ifjor. Bytter derfor de 1 års gamle delene, samt oljeskift til bedre type og ser om dette hjelper.

 

Takk for gode svar med forklaring folkens.  :cool:

 

Mvh

Thomas

 

Sjekk spenningen mellom pluss til coil og jord, kan tenkes at den nye coilen skal ha høyere spenning en den gamle (formotstand)

Hvis den gamle var beregnet på formotstand så trengte ikke den mer enn 6-8volt spenning under kjøring, kan bli plundrete hvis den nye er beregnet på 12volt.

Du skriver at du har byttet pluggkabler, jeg har en del dårlige erfaringer med såkalte silikonpluggkabler, foretrekker derfor kabler med kobberleder.

Interesant problem, kunne du sendt meg en IM hvis når du finner feilen?

Reiser på ferie men vil gjerne vite hva som er feil.

 

Kom til å tenke på en mulighet til, du har mekanisk bensin pumpe , kan være sprekk i membran på den evt sprukne bensinslanger som gjør at den suger luft og ikke gir nok bensin under full belastning.Bensinslanger med stoff trekk er ofte ille på sånt.

Mvh Guran

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg vært borti før men med bil. Det er forskjell på coil for elektronisk tenning og for stift tenning. I vårt tilfelle ( arbeider som verksmester på bilverksted) så hadde kunden byttet motor til en nyere type men samme størrelse. Det viste seg at motoren fusket,trakk dårlig og greide ikke turtall. Da vi sjekket coil...så var denne beregnet for stifttenning og satt på torpedoveggen i motorrommet. Motoren var av type med elektronisk fordeler/halvgiver og hadde også selvfølgelig tenningssluttstykket (slutttrinnet) også på plass. Vi byttet coil til elektronisk type og dermed var hele problemet løst. Hva type coil har du kjøpt?

 

Lykke til

 

Ps Tilleggstips. Hadde en kamerat som hadde greid å få spylt (ifjor høst) inn begge eksosklaffene i eksosmuffa som går til drevet. Dette medførte en anstrengt motor og lavt turtall.Motor fikk ikke sluppet ut eksosen på noen lett måte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har maken motor som deg, bortsett fra at jeg har to forgassere. Dette er meget enkle motorer som stort sett går bare de får bensin, tenning og litt luft. Jeg skal ikke protestere mot det Guran sier, men kabler, plugger og stifter skal være meeeeget dårlig før en får de resultatene du beskriver.

 

Før jeg gikk i gang med å kjøpe forholdsvis dyre deler ville jeg gjort følgende:

 

Bytt kondensator, denne har du så vidt jeg vet ikke nevnt, og kanskje ikke skiftet. Sjekk stifter, at flatene er rene og fri for kratre. Juster stiftene til o,45 mm. Sjekk plugger. Børts de godt rene med en liten stårbørste, og sjekk åpningen, den skal være 0,7. HVis du bruker NGK skal betegnelsen være BP 7 HS, eventuelt BP 6 Hs hvis du kjører mye på lavt turtall.

 

Sjekk tenningsrekkefølgen den skal være 1-3-4-2. eneren er den fremste sylinderen, på fordelerlokket er eneren den som sitter fremst nærmest blokken som "peker" mot sylider nr. 1. Dette under forutstning av at ikke noen "amatører" har snudd fordeler i forhold til kamaxel.

 

Nå som stifter og plugger er sjekket, og kondensator byttet, er det på tide å justere tenning. Dette bør gjøres med egnet stroboskoplampe. Fortenningen skal være 9 grader ved 1000 rpm og 24-26 på 2000 rpm. Hvis det står en bilfordeler på motoren, husk å ta av vakuumslangen. Denne har ingen funksjon i båt. Har du mistanke til luftbensin-blandingen, juster Solexforgasseren slik: skru lufteskruen forsiktig inn til den bunner, ikke ta i for hardt her da spissen på skruen kan bli ødelagt. Skru den så en og en kvart tørn ut igjen.

 

Hvis du nå ikke får dine 5100 rpm, må du lete etter feilen blandt de ting Guran nevnte. Ventiler må justeres, kompresjon sjekkes.

 

Det er få originale igjen av disse motorene. Dette betyr at mange har kastet den gamle motor og konvertert en bilmotor. Ikke noe galt i dette, men det er visse ting en bør vite om som skiller båt og bil. Ta en snakk med tidligere eier og hør om vedkommende kan gi deg opplysninger om hva som eventuelt er gjort. Hovedskillet på bil og båt er kamaksel, og hvordan toppen bringer kjølevannet rundt i systemet.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for mange gode råd folkens. Jeg fant ved en tilfeldighet ut at det var vakkel i + ledningen til coilen. Den så helt bra ut, men ved berøring begynte motor å fuske, evt. stoppe.

 

Ledningene i forbindelse med tenning/start er derfor reparert, men jeg ser behovet for trekking av nytt opplegg i nærmeste fremtid

 

Har funnet igjen de tapte omdreiningene fa ifjor, mangler nå 1000 rpm til i forhold til fabrikkens oppgitte 5200. Jeg har en mistanke om at disse tapes grunnet sliten propell, så den har jeg tenkt å bytte.

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...