Jump to content

Oppvaskemaskin tabletter i kjølevannet. Funker det?


Birchwood 320

Recommended Posts

Eg fekk tips av tidligere eigar at ein gunne slippe ein oppvaskemaskin tablett i kvart sjøvanns sil. Ventet til dette hadde løyst seg opp og startet motor og kjørte rensen inn i motor på sjøvannsiden. Stoppet motor lot dette stå til neste dag og startet opp. Ut kom all dritten som lå i kjølere og varmeveksler. Noen som har hørt om slikt før. Eller prøvd???

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

...Noen som har hørt om slikt før. Eller prøvd???

En myte som stadig går igjen. Blir sikkert rent hvis du har ribbefett i systemet, men hva slags "dritt" er det du vil ha ut?

 

 

...Men vet ikke kor konsentrert syren skal være.

 

Saltysyre i handel er vanligvis 15% - altså nokså sterkt fortynnet.

 

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Syre er ikke å tulle med. Dessuten er det masse pakninger i gummi og greier. Eg ville no bare prøve å få ut salt avleiringer osv om dei er tilstede i det hele tatt. Vil ikke ha saltsyre inn i zinker og impellere.

 

Forige eiger hadde testet med oppvask tablett og det kom ut ein grå guffe av eksosen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har hørt flere som bruker oppvasktablettmetoden. Hvor effektivt det er vet jeg ikke, men det kan da umulig skade noe. Og hvis det kommer skittent vann ut etterpå, ja da har det jo faktisk løst opp noe da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Man får kjøpt saltsyre på Felleskjøpet. 30%.... Den gjør susen på det meste :yesnod:

 

http://www.felleskjopet.no/trade/productview/838613

 

Men ikke pust for mye av dampen, da dette er litt ekkelt :crazy:

 

Ellers har jeg hørt at man kan kjøpe det i de malerbutikker, men dette har jeg ikke sjekket selv.

 

Men om oppvasktabeletter vil fungere anere jeg ikke. Prøv det, og gi oss en tilbakemelding, så ikke vi andre gjør noe feil om det skulle gå helt til h....... :headbang::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Da blir vel de neste spørsmål, hva slags tablett anbefales? Sånn innpaket som løser seg opp i vann, powerball? eller vanlig? Hva med glansmiddel? hehe

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...