Jump to content

Mistet båten av hengeren, gjelder forsikringa på bilen?

BowFreak84

Recommended Posts

det er kun finna på undervannshuset, og den er jo forsåvidt ingen krise om er borte, propellen er noe mer utsatt men. fikk pris på 2000 kr på verksted for og sveise den på igjen

Det finnes løse finner laget i stålplate til å skru utenpå den avbrukne finna. Du får google litt. Tror det heter skeg-guard eller noe sånt. Vet ikke hvem som selger det her til lands, men den som leter osv....

Garantert rimeligere enn 2000,- som jeg synes var en relativt stiv pris for en 10cm sveiselarve.

Redigert av Honduras (see edit history)
Bilforsikkringa dekket ikke noe, og heller ikke båtforsikringa i.o.m det ikke var kasko på båten... Hadde det vært kasko på båten hadde skaden blitt dekket.

Viktig poeng og nok en grunn til at man bør ha kasko på båten! Har selv båt på henger og bilen har kun lovbestemt minimum av forsikring, men båten har kasko nettop med tanke på reglemessig bruk av henger og sjekket dekke helt spesifikt i forbindelse med full gjennomgang av forsikringene nå før sommeren.

Godt at det ser ut til å gå såpass bra, tross alt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette gjelder campingvogn

Tror neppe det er særregler for campingvgn, at man henviser til "campingvogn regelen" vil nok like mye gjelde henger med båt eller annet. Gjelder nok generelt at man med førerkort klasse B har lov å trekke henger hvor"total tillatt bil og hengervekt" ikke overstiger 3500 kg.

Ellers er jo tydeligvis lykken bedre enn forstanden når det gjelder sikring av last mange ganger. Kjører personlig heller aldri avgårde med last uten å bruke godkjente lastestropper. Uansett hinder man skulle treffe bør ikke lastesikringen kunne ryke.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Kan nevne at jeg pleier ALDRI og kjøre uten skikkelige lastestropper selv, denne gangen var det ikke min båt som stod på hengeren og i farta sjekket jeg ikke at den var sikkret, i.o.m jeg regna med den var det, noe jeg ALDRI kommer til og gjøre igjen! Fiskefeberen tok overhånd på meg og jeg slurva... jeg har hvertfall lært leksa mi.. SJEKK ALLTID OM LASSTA ER SIKRA FØR DU KJØRER AVGÅRDE MED LÅNT HENGER OG BÅT! eller annen lånt redskap for den saks skyld...

Og det er sant det at ulykker skjer oftest i nærområdet, for det her skjedde ca 2 km hjemmefra.. max...

men nå fikk jeg hentet meg ny motor til min båt i dag, så nå slipper jeg og låne andres... men i morgen blir det en liten støypejobb på meg, men med 2-3 lag med matte blir nok båten som ny igjen :) hvertfall bruksmessig :P

...Denne gangen var det et tau, en skeg, litt glassfiber og en nattesøvn som røyk.

Ble stoppet i en kontroll engang (da max bredde på båten var 2,30 meter (Båten var 2,45: Finnsport 650 AC))

Det eneste politiet bemerket var de 3 stk 5-tonns jekkstrammebanda jeg hadde surret båten til hengeren med :yesnod: DEM likte de!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

men i morgen blir det en liten støypejobb på meg, men med 2-3 lag med matte blir nok båten som ny igjen :) hvertfall bruksmessig :P
Husk å dekke det hele med epoksy eller primer eller begge deler...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Så lenge båten er eid av din far og bilen står registrert på andre enn han så er det en mulighet for bilen kan komme i ansvar ovenfor båteieren.

Denne var ny for meg. Visste ikke at bilen min kan komme i ansvar for noen :confused:

Jobber i forsikringsbransjen og kan skrive noe om hvordan man bedømmer om dette er en kurrant skadesak med full dekning eller om det foretaes avkortning pga uaktsomhet.

Veldig mange skader med mindre båter skjer i forbindelse med opptak/utsetting/transport i egen regi. Alle kaskoskader (ikke tyveri, brann og hærverk), har forsikringstaker skyld i selv, enten ved uhell, uaktsomhet eller grov uaktsomhet. Ved de 2 første definisjonene er det i de fleste tilfeller helt klart at man skal ha full utbetaling og dekning for skaden. Men når det kommer over til grov uaktsomhet ( fyllekjøring, kjøring i alt for høy fart, for mange om bord (dvs lovbrudd) osv), så kommer avkortning inn i bildet. Avkortning varierer fra 10-100%, og benyttes oftere enn hva de fleste tror. Jeg vil si at å glemme å sjekke om båten var sikret til hengeren ville falle i mellom uaktsomhet og grov uaktsomhet. Dette er ett alvorlig lovbrudd, og jeg tror neppe du hadde fått kjøre videre med sertifikatet i behold om du hadde blitt stoppet av politiet. Tipper du ville fått en form for avkortning, men alt avhenger selvsagt av hvordan du ordlegger deg for fosikringsselskapet.

Dette var den faglige biten. Forstår godt at det er fort gjort, og du nok aldri kommer til å glemme dette igjen :blush:

PS! Visste dere at ett av de 3 største norske forsikringsselskapene ikke dekker skader på båter over 22 fot i transport på henger.. Kan tenke meg at 25% av alle båteiere har forsikret båtene i dette selskapet. Les vilkårene deres nøye på denne biten!!!!!!!!!!!!

PS! Visste dere at ett av de 3 største norske forsikringsselskapene ikke dekker skader på båter over 22 fot i transport på henger.. Kan tenke meg at 25% av alle båteiere har forsikret båtene i dette selskapet. Les vilkårene deres nøye på denne biten!!!!!!!!!!!!

Viktig poeng, mitt forrige forsikringsselskap dekket kun transport til og fra vinteropplagringsplass. Dette var OK for mer meg og min bruk men helt sikkert noen som gikk fem på her.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

...PS! Visste dere at ett av de 3 største norske forsikringsselskapene ikke dekker skader på båter over 22 fot i transport på henger.. Kan tenke meg at 25% av alle båteiere har forsikret båtene i dette selskapet. Les vilkårene deres nøye på denne biten!!!!!!!!!!!!

Gjelder dette IF ??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 3 uker senere...
Tror neppe det er særregler for campingvgn, at man henviser til "campingvogn regelen" vil nok like mye gjelde henger med båt eller annet. Gjelder nok generelt at man med førerkort klasse B har lov å trekke henger hvor"total tillatt bil og hengervekt" ikke overstiger 3500 kg.

Har nettopp tatt hengerlappen og det er faktisk en regel som heter campingvognregelen,der man kan kjøre henger opp til samlet vogntogvekt som det heter inntil 3500 kg, dersom bilen er stor nok til det...

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Ble stoppet i en kontroll engang (da max bredde på båten var 2,30 meter (Båten var 2,45: Finnsport 650 AC))

Det eneste politiet bemerket var de 3 stk 5-tonns jekkstrammebanda jeg hadde surret båten til hengeren med :yesnod: DEM likte de!

Jeg ble stoppet i laserkontroll en gang , noen og 60 i 60-sona. Men slapp med en advarsel. :smiley:  Politimannen så også 5-tonns stroppa jeg hadde sikret båten med og sa noe slikt som at "godt å se at du har sikret lasten skikkelig" før han lot meg kjøre videre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er skremmende mange som tror båten er sikret godt nok bare vinsjen er låst foran. Denne låsingen kan fort hoppe ut, og uansett så holdes jo ikke båten til tilhengeren bak. Jeg har kjørt nok lastebil til å vite viktigheten av overdreven sikring av lasten.

Så et illustrerende tilfelle i påkjøringsfeltet ut fra Esso Vestby en gang. Han hadde sikkert gitt på for å komme inn på E6'n, med resultat at først stod bilen, så hengeren og bak der stod båten godt plantet på asfalten :-). Et kostelig syn, og garantert førerens feil grunnet manglende sikring av lasten. Heldigvis var ikke andre blitt påført skade.

Har nettopp tatt hengerlappen og det er faktisk en regel som heter campingvognregelen,der man kan kjøre henger opp til samlet vogntogvekt som det heter inntil 3500 kg, dersom bilen er stor nok til det...

Siden du linker til mitt innlegg tillater jeg meg å kommentere dette.

Du skriver forsåvidt akkurat det samme som meg men med den forskjellen at jeg henviser til den såkalte "campingvognregelen" mens du skriver at denne faktisk finnes. Det er feil, det finnes ingen campingvognregel. Slår du opp på vegvesen.no vil du finne ut av dette.

"Campingvognregelen" er et navn som dessverre, pga. vanskelig regelverk, eksisterer på folkemunne og gir opphav til mye misforståelse.

Du som nettopp har tatt hengerlappen vet nok om disse 2 tolkninger/regler for kjøring med førerkort klasse B, allikevel tillater jeg meg å presisere litt siden du henviser til "samlet vogntogvekt" og ikke høyest tillatte. Dette er stor forskjell.

Den ene er at det er tillatt å trekke henger med høyest tillatt totalvekt 750 kg, den andre er der samlet tillatt totalvekt på vogntog ikke overskrider 3500 kg. Det er mao. ikke den aktuelle vekten på vogntoget men den tillatte som gjelder. Dette kan skape rom for misforståelser.

Dvs. har man en bil som veier 1425 kg og kan laste 500 kg får man bilens tillatte totalvekt 1425 kg + vekt av fører 75 kg + tillatt last 500 kg = 2000 kg tillatt totalvekt. Da skal man kunne trekke en henger uansett om det er vare, campingvogn eller båthenger på 1500 kg tillatt totalvekt så sant bilen er registrert for å trekke denne vekten. Men... altså ikke henger som veier 1500 kg om den er registrert for å tåle 2000 kg.

Dessverre har man i tillegg denne 750 kg regelen som er til å forvirre folk men som kan komme til nytte om man kjører en bil med tillatt totalvekt 3500 kg på vanlig B sertifikat. Da kan du trekke en henger med tillatt totalvekt inntil 750 kg og på denne måten komme opp i vogntogvekt på 4250 kg som er maks uten E i sertifikatet. Et mildt sagt klønete regelverk som også politi og vegvesen roter med enkelte ganger.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

...

Dvs. har man en bil som veier 1425 kg og kan laste 500 kg får man bilens tillatte totalvekt 1425 kg + vekt av fører 75 kg + tillatt last 500 kg = 2000 kg tillatt totalvekt. Da skal man kunne trekke en henger uansett om det er vare, campingvogn eller båthenger på 1500 kg tillatt totalvekt så sant bilen er registrert for å trekke denne vekten. Men... altså ikke henger som veier 1500 kg om den er registrert for å tåle 2000 kg.

...

litt flisespikking:

Vekten 1500kg får du fra egenvekt (inklusive fører) som er 1425kg + 75 kg. Er usikker her om du faktisk er begrenset til 1425 kg. Det vil si at med førerkort klasse B, så er begrensningene som følger

1. hva bilen har lov til å ha på kroken (med eller uten brems)

2. Tillatt totalvekt på henger må ikke overskride egenvekt på bil (usikker på om 75kg for fører her er med)

3. Tillatt totalvekt på bil og henger må ikke overskride 3500kg.

har du BE, gjelder følgende:

Jeg har BE :)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Viktig poeng, mitt forrige forsikringsselskap dekket kun transport til og fra vinteropplagringsplass. Dette var OK for mer meg og min bruk men helt sikkert noen som gikk fem på her.

leste nye papirene fra norske sjø, før mener jeg de hadde noe om at ingen over 22 fot ble dekket, mens nå dekkes de over 22, men kun til og fra vinteropplag som forsåvidt er greit for min del.

har begge mine båter forsikret der og er fornøyd med prisene iaf. har hittil ikke hatt noen skader så vet jo ikke hvordan man blir behandlet da. de skrudde faktisk ned prisene på begge båtene nå, hyggelige overaskelese og hyggelige folk :)

ellers virker det som trådstarter har vært sløv, altformange folk bruker bare winsjen til å sikre med, og når den treffer noe hardt slutter den å låse... jeg kjører 2 store stropper over båten igjennom kryssholt, samt 1 liten forran i øyet slik at winsjen i praksis ikke har noen belastning under kjøring, fikk også skryt av dette fra BT flere ganger når de har hatt kontroller i sandvika på slippen der, de pleier stortsett bare vinke meg videre og smile nå om dagen.. :)

leste nye papirene fra norske sjø, før mener jeg de hadde noe om at ingen over 22 fot ble dekket, mens nå dekkes de over 22, men kun til og fra vinteropplag som forsåvidt er greit for min del.

har begge mine båter forsikret der og er fornøyd med prisene iaf. har hittil ikke hatt noen skader så vet jo ikke hvordan man blir behandlet da. de skrudde faktisk ned prisene på begge båtene nå, hyggelige overaskelese og hyggelige folk :)

Det er klart de kan skru ned prisene når de ikke dekker 30-40% av alle skader som skjer ;-) Husker ikke eksakt tallet men det er overraskende hvor stor skadeprosenten er ved opptak/utsetting.

Skulle du få problemer i løpet av sommeren og må ha opp båten, og det skjer noe får du ikke 5 øre i erstattning. Og det er nettopp i slike situasjoner ting skjer..

litt flisespikking:

Vekten 1500kg får du fra egenvekt (inklusive fører) som er 1425kg + 75 kg. Er usikker her om du faktisk er begrenset til 1425 kg. Det vil si at med førerkort klasse B, så er begrensningene som følger

2. Tillatt totalvekt på henger må ikke overskride egenvekt på bil (usikker på om 75kg for fører her er med)

3. Tillatt totalvekt på bil og henger må ikke overskride 3500kg.

Jeg har ikke sagt eller skrevet at man er begrenset av 1425 kg, det var et eksempel på hvordan man kan komme innunder grensen å 3500kg. Det vil allikevel være nogenunde retningsgivende.

Punkt 1.Hva bilen kan trekke av henger uten brems er egentlig irrelevant for det er maks 750 kg så vidt jeg vet. Ellers enig

Punkt 2. Dette tror jeg er feil. Mener f.eks at en del pick uper kan trekke 2800kg e.l. og de kan umulig ha egenvekt på dette. Muligens totalvekt. Der må det uansett være hva som er skrevet i vognkortet som bestemmer vektgrensen.

Punkt 2. Dette tror jeg er feil. Mener f.eks at en del pick uper kan trekke 2800kg e.l. og de kan umulig ha egenvekt på dette. Muligens totalvekt. Der må det uansett være hva som er skrevet i vognkortet som bestemmer vektgrensen.

Eksempel her er bilen min, Isuzu D-max: tillatt totalvekt bil = 2960kg, tillatt totalvekt tilhenger = 3000kg. Tillatt totalvekt vogntog = 5960 kg.

Med andre ord, ikke store hengeren som skal til før man trenger klasse E her.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...