Jump to content

Elektrisk pumpe til varmeveksler???


Speedy

Recommended Posts

Har kjøpt brukt/ny motor til båten min da den gamle havarerte. På den nye motoren sitter det en varmeveksler med mekanisk pumpe. Jeg har ikke plass nok foran motoren til denne løsningen i motorrommet mitt og må da se på alt. løsning. Er det derfor noen som vet om / har prøvd / bruker elektrisk pumpe for å få sirkulasjon på kjølevannet via varmeveksleren.

Hvor kan jeg få kjøpt noe slik? Dette bør jo være av skikkelig kvalitet som holder lenge...

Motoren dette skal sitte påer en B20 -VP AQ130.

 

Takknemlig for alle tips :seeya: :seeya:

Link to post
Share on other sites

I min båt er det en elektrisk sirkulasjonspumpe på saltvannsdelen av kjøresystemet.

Jeg har en Yanmar 1GM10

 

Det har forsåvidt fungert greit, men det er endel en skal huske på. Jeg ville nok foretrukket den løsningen som er på, dvs. en mekanisk pumpe. Du kan ikke får "laget" plass, da?

 

Her er noen punkter en ksal tenke på.

 

Dersom du trenger å sveive igang motor fordi man mangler strøm,  (jeg vet ikke om det er muligheter for det på din, men alikevel) så vil ikke pumpa gå. Ihvertfall ikke med en gang, før dynamo gir nok strøm.

 

Dersom du kobler til pumpa på tenninga, så starter pumpa med en gang. Da gjelder det å få startet motoren fort ,slik at ikke motoren fylles med vann. Jeg har satt på en egen bryter med rødt/grønt lys på panelet som styrer pumpa. Faren ved den er at glemmer en den, så får ikke eksosen kjøling. Da kan det bli brann.

 

Du må passe på at du har en en pumpe som gir riktig vannmengde.

 

En mekanisk impellerpumpe gir mer vann etter som turtall øker. En elektrisk har samme mengden hele tiden. Du har en større motor en min, så det kan kanskje skape problemer.

 

Ta gjerne kontakt via IM dersom du vilhøre mer om de praktiske erfaringene.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at det er håp for meg.

Kan bare konstatere at det ikke finnes plass der impellerpumpa skal sitte(veldig trangt motorrom). Vil nok tro at en løsning der den elektriske pumpa sitter på ferskvannskretsen er  det mest gunstige m.t.p. korrosjon fra saltvann samt dette med å mate for mye saltvann gjennom motoren før denne starter.

Er det da noen av dere som har peiling hvor jeg kan få tak i en slik pumpe???

Nevnte vel kanskje at dette er en B20 motor m/ ca 100 hk ( hvis det er av betydning).

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Johnson har ei pumpe som sirkulere ca. 22,5 liter i minuttet (tror jeg)

Denne har jeg brukt på ferskvanns siden på en 33hk Yanmar. Her fungerte den perfekt.

Husk at disse pumpene må ha tilsig på vannet, ellers vil de ikke sirkulere.

(eller du må få ut all luft av systemet før pumpen)

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...