Speedy Startet 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2004 Har kjøpt brukt/ny motor til båten min da den gamle havarerte. På den nye motoren sitter det en varmeveksler med mekanisk pumpe. Jeg har ikke plass nok foran motoren til denne løsningen i motorrommet mitt og må da se på alt. løsning. Er det derfor noen som vet om / har prøvd / bruker elektrisk pumpe for å få sirkulasjon på kjølevannet via varmeveksleren. Hvor kan jeg få kjøpt noe slik? Dette bør jo være av skikkelig kvalitet som holder lenge... Motoren dette skal sitte påer en B20 -VP AQ130. Takknemlig for alle tips :seeya: Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2004 I min båt er det en elektrisk sirkulasjonspumpe på saltvannsdelen av kjøresystemet. Jeg har en Yanmar 1GM10 Det har forsåvidt fungert greit, men det er endel en skal huske på. Jeg ville nok foretrukket den løsningen som er på, dvs. en mekanisk pumpe. Du kan ikke får "laget" plass, da? Her er noen punkter en ksal tenke på. Dersom du trenger å sveive igang motor fordi man mangler strøm, (jeg vet ikke om det er muligheter for det på din, men alikevel) så vil ikke pumpa gå. Ihvertfall ikke med en gang, før dynamo gir nok strøm. Dersom du kobler til pumpa på tenninga, så starter pumpa med en gang. Da gjelder det å få startet motoren fort ,slik at ikke motoren fylles med vann. Jeg har satt på en egen bryter med rødt/grønt lys på panelet som styrer pumpa. Faren ved den er at glemmer en den, så får ikke eksosen kjøling. Da kan det bli brann. Du må passe på at du har en en pumpe som gir riktig vannmengde. En mekanisk impellerpumpe gir mer vann etter som turtall øker. En elektrisk har samme mengden hele tiden. Du har en større motor en min, så det kan kanskje skape problemer. Ta gjerne kontakt via IM dersom du vilhøre mer om de praktiske erfaringene. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Krapyl Svart 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2004 Har hatt elektrisk pumpe på ferskvannsdelen på to båter. Fungerer perfekt. Johnson pump. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2004 Da gjelder det å få startet motoren fort ,slik at ikke motoren fylles med vann.Dette kan du unngå ved å drive pumpa fra 61/D+, da vil den først starte når dynamoen lader.Evnt via et rele forsynt fra batteriet dersom det går mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2004 I båten til mine foreldre, er der el. pumpe på ferskvannssiden. Det har funket uten problemer i 18 - 20 år. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Speedy Svart 23.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2004 Godt å høre at det er håp for meg. Kan bare konstatere at det ikke finnes plass der impellerpumpa skal sitte(veldig trangt motorrom). Vil nok tro at en løsning der den elektriske pumpa sitter på ferskvannskretsen er det mest gunstige m.t.p. korrosjon fra saltvann samt dette med å mate for mye saltvann gjennom motoren før denne starter. Er det da noen av dere som har peiling hvor jeg kan få tak i en slik pumpe??? Nevnte vel kanskje at dette er en B20 motor m/ ca 100 hk ( hvis det er av betydning). Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 23.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2004 Hei, Johnson har ei pumpe som sirkulere ca. 22,5 liter i minuttet (tror jeg) Denne har jeg brukt på ferskvanns siden på en 33hk Yanmar. Her fungerte den perfekt. Husk at disse pumpene må ha tilsig på vannet, ellers vil de ikke sirkulere. (eller du må få ut all luft av systemet før pumpen) Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.