Jump to content

Yamaha 15 2-takt, lufteskrue/blandeskrue-justering


kmjelle

Recommended Posts

Er det noen som kjenner fabrikkinnstillingen av denne skruen som sitter på forgasseren? Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva den gjør heller. Styrer den blandingsforholdet mellom luft og bensin eller hvor mye av blandingen som slippes videre inn i motoren? Påvirker den effekten og ytelsen til motoren?

Link to post
Share on other sites

Tidligere hadde jeg en 9.25 x 9 Yamaha propell som gav 18 knop og 5800 RPM. Idag målte jeg 17 knop og 5000RPM med en 9.25 x 11 Yamaha propell. Det var samme last i båten (meg og bensinkanne).

 

1. Har ikke turtallet sunket i meste laget?

 

2. Bør jeg ikke forvente høyere fart? Motoren er fra 2005. Båten er en Suzumar 360 VIB. Den veier vel 50kg, jeg 75.

Link to post
Share on other sites

Ok. Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at den justerbare blandeskuen bare er "aktiv" i det nedre turtallsområdet, og at det fra halv til full fart er en fast dyse som blander luft og bensin?

Den justerbare blande dysa er mest aktiv på tomgang, men er med hele veien til topp, men har mindre og mindre å si ettersom gass pådraget stiger .

 

 

  • 9.25 x 9 Yamaha propell som gav 18 knop og 5800 RPM
  • 9.25 x 11 Yamaha propell som gav 17 knop og 5000RPM

1. Har ikke turtallet sunket i meste laget?

Du har gått OPP 2 tommer og mistet 800 rpm... blir 400 rpm mindre pr tomme OPP i stigning... høres ganske normalt ut det

 

2. Bør jeg ikke forvente høyere fart? Motoren er fra 2005.

Hadde motoren hatt nok effekt til å dra den nye propellen, ja , men du havner tydeligvis utenfor motorens arbeidsområde derav lavere fart ( motoren yter mindre fordi den IKKE kommer opp i rett turtall ).

 

HVA er anbefalt WOT turtal på denne motoren ??

En propell som gir deg maks anbefalt turtal er den rette propellen..... det er det ENESTE som betyr noe... skal du mere fart da må du ha større motor.

 

En ting til... skal du sammenligne fart på båt/motor må du alltid ta ting som

  • Fersk/salt vann ( gir forskjellige hastigheter )
  • Temperatur ( motoren yter forskjellig alt ettersom luft temperatur og barometrisk luft trykk )
  • Vind og bølger

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg testet propellene med 9 og 11 toms stigning igår. 9 toms ga ca 5600 RPM og 18 knop, 11 toms 5120 og 18 knop. Videre prøvde jeg å trimme motoren ut av vannet, men det endte som oftest med baugen peker vel mye opp før planing, og at propellen dro luft idet baugen la seg og båten planet. Å løfte motoren ca halvannen cm på akterspeilet gjorde også at den lett dro luft i litt bølger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...