OnkelDonald Startet 23.Juli.2009 Del på Facebook Startet 23.Juli.2009 Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
880 Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Dette ser greit ut det, men ville ha satt hovedbryter slik at batteriet kobles ut 100% og ikke blir værende tilkoblet motor når bryteren er avslått. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
OnkelDonald Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 hvor mange ampere tåler en standard hovedbryter? Starter på større utenbordsmotorer krever jo en brutal kabel for at det ikke skal bli varmt. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Double Weber Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Du får de i mange forskjellige varianter. De "tøffe" og litt dyre takler høy strømføring. F.eks: innslagstrøm 0,25sek 1600amp startstrøm 9,75sek 700amp kortvarig 5min 600amp kontinuerlig 350amp spenning max 32V Store påhengere trekker vanligvis mellom 400amp og 600amp under start. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det er forresten veldig viktig at automatisk lensepumpe er direkte koplet til batteriet. Den må alltid kunne hente strøm for å starte. Kjipt å komme til båt full av vann forde den var "slått av". Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
OnkelDonald Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Har vært med på nivåbrytere som har hengt seg og tappet batteri, derfor tanken om å ha lensepumpe tilkoblet bryter, men det er kanskje en dårlig ide? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Double Weber Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Kjøp en pumpe av litt kvalitet så minker sjansen for det. Kople en sikring mellom pumpe og batteri så du unngår brann. Skulle du være u-heldig og tappe batteriet igjen så kan det erstattes lett med noen hundrelapper. Det er værre med en sunken båt... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
lippert Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Har vært med på nivåbrytere som har hengt seg og tappet batteri Det er kanskje bedre med et tomt batteri en dag, enn en båt på bunnen fordi lensepumpa ikke var slått på Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Anabelle Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Bør også vi som har tette glassfiberbåter ha en lensepumpe koblet rett på batteri? Er det i tillfelle man plutselig får lekkasje gjennom akselføring eller så? Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
BMP Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Jeg har set flere såkalt selvlensende båter som har gåt til buns i fortøyningen så det er sikert lurt med en automatisk lensepumpe også i såkalte tette båter. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hva er den reelle risikoen? Dette er jo en lukket båt med kalesje. Ingen skroggjennomføringer under vannlinje. Kun lenseplugg bak som eneste potensiell kilde til vann inn. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
trikkern Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Mitt forsikringsselskap viser til regler som sier at minst en elektrisk lensepumpe skal være automatisk og ikke slås av med hovedbryter. Det høres fornuftig ut. Nå finnes det nivåbrytere som er av bedre kvalitet enn de billige. Men det er ikke lov å lense bunnvann alle steder, (f.eks. i noen ferskvann), og da må pumpa kunne stenges helt av. I min båt er det installert en vender for auto-av-manuell. Dette skriver seg fra at båten før gikk på Lake Erie, USA. De fleste lukkede båter tar inn noe regnvann uansett. F.eks. fra luftinntakene til motorrommet, som har drain til kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 [pirk] unødvendig med to sett babord lanterner når du ikke har styrbord lanterner [/pirk] Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Double Weber Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det som kommer inn da er mest vann etter regnvær. Små gliper i kalesjen kan slippe inn vann. Du kan også glemme en dag å lukke kalesjen på alle steder eller stase på at det ikke skal regne. Har gjort det selv et par ganger, av rein slapphet. Du kan også være skikkelig u-heldig, da ryker lensepluggen. Eller det kjører en VELDIG stor båt forbi som skaper så store bølger at det slår over og inn i båten. Greia er at en vet aldri. "Better safe then sorry" Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
OnkelDonald Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 [pirk] unødvendig med to sett babord lanterner når du ikke har styrbord lanterner [/pirk] Hehehe, jeg har alltid sverget til to lanterner på babord side. Aldri vært noen fan av belysning på styrbord side Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.