Jump to content

Nytt el-opplegg i båten: ser dette greit ut?

OnkelDonald

Recommended Posts

Dette ser greit ut det, men ville ha satt hovedbryter slik at batteriet kobles ut 100% og ikke blir værende tilkoblet motor når bryteren er avslått.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du får de i mange forskjellige varianter. De "tøffe" og litt dyre takler høy strømføring.

F.eks: innslagstrøm 0,25sek 1600amp

startstrøm 9,75sek 700amp

kortvarig 5min 600amp

kontinuerlig 350amp

spenning max 32V

Store påhengere trekker vanligvis mellom 400amp og 600amp under start.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Mitt forsikringsselskap viser til regler som sier at minst en elektrisk lensepumpe skal være automatisk og ikke slås av med hovedbryter. Det høres fornuftig ut. Nå finnes det nivåbrytere som er av bedre kvalitet enn de billige.

Men det er ikke lov å lense bunnvann alle steder, (f.eks. i noen ferskvann), og da må pumpa kunne stenges helt av. I min båt er det installert en vender for auto-av-manuell. Dette skriver seg fra at båten før gikk på Lake Erie, USA.

De fleste lukkede båter tar inn noe regnvann uansett. F.eks. fra luftinntakene til motorrommet, som har drain til kjølsvinet.

Det som kommer inn da er mest vann etter regnvær. Små gliper i kalesjen kan slippe inn vann. Du kan også glemme en dag å lukke kalesjen på alle steder eller stase på at det ikke skal regne. Har gjort det selv et par ganger, av rein slapphet.

Du kan også være skikkelig u-heldig, da ryker lensepluggen. Eller det kjører en VELDIG stor båt forbi som skaper så store bølger at det slår over og inn i båten.

Greia er at en vet aldri.

"Better safe then sorry"

Lykkelig Dracoeier ^_^

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...