husøy Startet 23.Juli.2009 Del på Facebook Startet 23.Juli.2009 Hei, Jeg har litt vanninntreging i min Scand Nautic 2001 modell. Finnes det noen måter å avgjøre om det er sjøvann (saltvann) eller om det er regnvann som kommer inn ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det er vel ingen annen utvei enn å smake på det. Da kjenner man fort om det er salt eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
evn Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 smake på det.eventuelt ta og legge det ut på noe tørt varme noe og venter til vannet fordamper og se om det ligger salt igjen.. Sitér dette innlegget på jakt etter båt Link to post
Poseidon Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Ja, det finnes et veldig fintfølende analyseinstrument til den slags. Det er vi alle utstyrt med fra naturens side: dvs smak på vannet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
sydspissen Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Ferskvann trenger lettere inn enn saltvann, pga overflatespenningen, og med "Fellesregnet" som er nå, så tipper jeg det er ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Stikk en finger nedi og smak på den, men det skal være ganske rent der vannet samler seg om du skal klare å skille ferskt og salt. Er det litt forurenset av diesel eller olje eller annet, så tar forurensninga snart over smaksorganene slik at det blir vanskelig å skille. Dette vet jeg av erfaring. I et tilfelle brukte jeg et konsentrert fargestoff i pulverform, som profesjonelle bruker, for å lokalisere lekasje... Sitér dette innlegget Link to post
husøy Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 hvilket stoff var dette, om hvor kan det skaffes ? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det er et fargepulver som er uhyre kraftig. Kommunale etater bruker det for å se hvor det blir av vannet i f.eks vannkummer. Det er så kraftig at en teskje i kummen er nok, det kan farge en liten elv. Tror det kan skaffes både hos VVS-grosister og velutstyrte farvehandlere. Jeg hadde problemer med å se hvor det ble av vannet da jeg hadde lekasje på drikkevannet i båten. Ved å ha en knivsådd pulver i vannet kunne jeg følge det fra rom til rom i bunnen av båten. Meget nyttig til sitt bruk... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 De som selger maritime redningsutstyr har også dette pulveret. Det finnes f.eks. ofte i utstyrspakken til livflåter. Dette stoffet+russ+fontene=sint ingenørvesen Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.