Jump to content

Nordan family 27 motor bytte?


windy26

Recommended Posts

Ønsker synspunkter på skifte motor fra Volvo tamd31 130hk til Ford 180/212hk båten går relativt greit på masje 15knop og topp på ca 17knop den beste farten er nok ca 15-16knop og dermed er farten grei, kan nok kjøre på opp mot 19 knop på flatt vann, har kjørt den i 22knop med tom båt og lite bunkers, men oppfører seg ikke veldig bra da den går mye opp på "Ubot" kjølen.

Min tanke med å skifte motor (Da jeg liker båten) er å få lavere turtall og dermed mindre støy ved masje fart ,da volvoen jobber og støyer mye etter 12-13 knop, jeg ønsker en ferie lastet fart på 15-16 da lager den mindre morsomme hekk bølger også

Kunne vært veldig fint å høre hva andre med samme båt og den med Ford motorer har av erfarig :smiley:

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er vekten på de forskjellge motorene?

 

Hvis vektøkningen er stor, kan motorskifte få uønskede konsekvenser. (Jeg kjenner ikke til hvilke motoralternatiber båten har opprinnelig, så kan jo hende jeg bommer helt med spørsmålene mine...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som mye jobb for å oppnå lite - om den farten du oppgir med dagens motor er riktig (er den det? det høres i så tilfelle helt utrolig ut). Jeg tror du kan ha mye å hente på å isolere ekstra. I den nordanen jeg hadde var mottorrommet isolert godt - det så ut som det var "ordinær" isolering først - og deretter relativt tykke plater utenpådet igjen av et eller annet slag. Og Forden på 5.9 liter var det lite å høre til - den støyen som kom kom i stor grad fra eksosen akter. Selvsagt noe støy innvendig også - men dette er en av de mest og best støyisolerte båter jeg noen gang har vært om bord i. Og med den motoren du har i dag skal det være rimelig god plass til å sette på et ekstra lag med isolering - og gjør du det nøye - inkludert alle luke-grenser, kabelgjennomføringer etc tror jeg du får bra tak på støyen allerede der.

 

Og med den motoren du nevner snakker vi jo om en motor på snaue 700 kg inkl gir, så det er jo en del mer enn du har i dag.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema har støyisoleringsplater. Både ordinære med sølvfolie på og selvlimende, en "tyngre" variant som må limes med lim. Jeg har nettopp brukt førstnevnte i Nidelven, og den var lett å legge.

 

PS: Dersom det er mye vibrasjoner, kan det hende du bør bytte motorlabbene. (gummidempere) Vibrasjoner skaper mye støy...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...