Jump to content

Test viser at noen smøreoljer kan spare drivstoff


Thor Johansen

Recommended Posts

Det var da veldig negativ holdning på den karen :confused:

Oljen er sikkert helt i toppskiktet til tross for lilla konditorfarge. Men det er jo bare for at det skal være lettere å skille klinten fra hveten. Husk at Chip Foose bruker Royal Purple!

 

Men jeg hadde jo gjerne sett at det kom flere slike tester som dette, fra litt mere kjent hold http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf da resultatet her er nærmest for godt til å være sant.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå er det jo en kjent sak at syntetisk motorolje blant diverse gode egenskaper også har bedre flytegenskaper og mindre friksjon enn standard mineralsk olje. Således vil en motor med syntetisk olje normalt yte marginalt bedre, men cluet her er marginalt. Royal Purple har sikkert blandet i snake oil for å få disse fantastiske tallene.

Link to post
Bare navnet "Royal purple" skulle vel være nok til å skremme de fleste . . . .

Men det kan jo være en seriøs videreutvikling av "Lurium 2000"...

 

Royal purple brukes en del i veteranbilmiljø.

Nevnes gjerne i sammenheng med QMI-behandling av motorer.

.... og dermed er det antagelig duket for en ny QMI-debatt...

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Skeptisk til denne typen tester som tester maks-trykket oljen tåler.

For er få motorer som er designet for å måtte ha så bærende olje, de er ofte designet for å klare seg med mindre bæring. Altså så er mye av ekstrabæringen bortkastet.

Og når oljen først bærer, så kan oljens flyteegenskaper og egenskaper til å gli være viktigere. At oljefilmen ikke blir "seig" som lim og holder igjen.

I den type testinstrument som er brukt på noen av oljetestene, er det bæreevne, og friksjon når bæreevnen er på maks som testes. Men om en aldri oppnår maks, så er jo ikke testene relevante.

 

Og det som det heller ikke fortelles noe om, er oljens renseevne og kjøleevne. Ofte går en ekstrem egenskap på bekostning av noe annet.

Men nå er det jo ikke gitt at den dyreste oljen har høyest kostpris, så forskjeller er det nok på kvaliteten. Kan jo hende noen bruker navnet sitt for å ha høyere marginer.

Link to post

Jeg betalte kr 75 pr liter for denne smørja (25 l kanne) som sikkert er helt udmerket. Den lukta iallefall ikke vondt.

Helt kurant literpris det iallefall, for en spesial super ultra syntetisk olje.

Hvis ingen tør å prøve noe nytt/anderledes, hvordan skal vi da få framskritt i dette landet ? Det gjelder vel også apropos Valg 2009 :flag:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja han er mere kjent i bilverdenen :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hvis ingen tør å prøve noe nytt/anderledes, hvordan skal vi da få framskritt i dette landet ?

 

Problemet er vel at sannsynligheten er større for at "nytt og annerledes" fører til tilbakeskritt enn fremskritt. Derfor er vi avhengige av uavhengige tester for å slippe å gjøre alle feilene selv. Det er litt påtagelig at de få testene som finnes av slike vidundermidler alle stammer fra laboratorier eller institutter ingen noensinne har hørt om før, som f.eks det store hårinstituttet i Sveits... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette er testet på små motorsykler også. Med gode resultat. Men ekte tester som folk vil ha fra kjente laboriatorier har eg ikke. Er ikke rart Norge ligger 10 år etter USA på noen områder . (Nei eg er ikke interisert i en diskusjon om hvilke områder. Og har heller ingen kvite flotte ark til å bevise det)

Men fra det ene til det andre. Forundret meg over cruise forbruk. under 40 liter time??? Må vel ha vert pr motor vel??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Her er en test fra boattest.com som kan være av interesse for baatplassen's lesere:

Har du selv noen interesser i QMI eller Royal Purple Thor Johansen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Javel, og hvem sikter du til?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Bare tipper det ikke er ein eiger alene. Det er vel helst skjeldent. Men menes interesser med noe annet så har jo eg også interesser i produktene uten å være noen eiger eller aksjeholder i leverandørene. :wink:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Det er selvsagt lov å være skeptisk, men det ville jo være rart om utviklingen ikke gikk videre innen oljeprodukter også.

Jeg tror sikkert at det finnes en del forskjeller på oljer når det testes under ekstreme forhold.

 

Spørsmålet vi forbrukere bør stille oss er hvor bra olje trenger jeg?

På mitt gamle dieseldyr kjører jeg biltemaolje. Den er helt sikkert bra nok til å tusle rundt på lave turtall og mitt bruk.

Oljen holder de standarder som er satt, og er sikkert bedre enn oljen var for 30 år siden da motoren ble laget.

 

Har man derimot en ultramoderne og avansert motor som skal kjøres på max turtall ville jeg nok vurdert det litt annerledes.

Og at en motor som snurrer med mindre friksjon bruker mindre drivstoff er vel heller ikke ulogisk. Ren fysikk egentlig.

 

P

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Hvis ingen tør å prøve noe nytt/anderledes, hvordan skal vi da få framskritt i dette landet ? Det gjelder vel også apropos Valg 2009 :flag:

Støtter iallefall oppunder denne :smash::lol:

 

Har prøvd både qmi og rens og royal purple, merket marginal forskjell om dette ikke var ren innbildning, men tror produktene kan gi bedre resultater i noen tilfeller en andre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...