Jump to content

Draco 18DC med tung styring


Terms

Recommended Posts

Heisann

 

Har en 85mod Draco 18DC som styringen er tung på, er dog bare når man skal styre rattet til høyre at den virker veldig tung. Er ikke tung når man styrer til venstre.

Noen som har peiling på hva som gjør at styringen blir tung når man kun styrer til den ene siden?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Har selv den samme båten og har lurt litt på hvorfor den er så tung å styre mot høyre. Jeg fant ut at det var telefleksstyring på disse båtene. Rotasjonskreftene fra propellen forplanter seg i styresystemet og fører til at båten vil dreie mot babord. Følgelig må man bruke en del krefter på å holde rett kurs og det kan være direkte farlig å slippe rattet når båten går i plan.

Den vil da svinge automatisk mot venstre.

 

Dette er grunnen til at det kan være tungt å holde rattet stabilt og svinge mot høyre.

 

Mvh

 

Jonas

Link to post
Share on other sites

Tull og tøys! Selv med teleflex styring skal ikke båten dra til siden! Har selv teleflex styring på båten min, monterte nytt både kabel og styreklokke for 3 år siden, min er lett og fin til begge sider, og kan styre med lillefingeren både i og ute av plan, :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Med venstregående propeller på drev vil rotasjonskreftene føre til at det blir tungt å svinge til styrbord(høyre). Dette motvirker man ved å svinge trimmefinnen, som befinner seg under antikavitasjonsplaten, litt til babord. Hvis det gjelder Volvo 280 drev blir dette veldig tungt å svinge hvis låsebolten (trimbolten)står i innerste hullet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, for min også er vanvittig tung å styre mot høyre i plan. Men fikk beskjed av et båtverksted at dette var pga telefleksstyringen at derfor kreftene som propellen får tak i gjør at den dreier automatisk mot venstre. Stemmer ikke dette? Har hørt om dette før også. Men jeg er helt "fersk" selv når det gjelder innenbordsmotor og drev, så jeg har ikke noen videre anelse på hvorfor dette skjer. Jeg har et alpha drev og skjønner ikke hva jeg kan gjøre med dette? Ikke at det er så veldig irriterende, men er litt kjipt å ikke kunne slippe rattet i 2 sekunder før den kaster seg over mot venstre. Men det er ikke noe problem for meg. I høy fart bruker jeg uansett å holde hendene på rattet og i lav fart merker jeg ikke noe til at den dreier mot noen av sidene =)

 

Var bare at jeg ble fortalt at det var pga telefleksstyringen, men jeg har ikke peiling, så skal ikke uttale meg noe videre om dette var helt feil :lipseal:

 

Håper du finner ut av det i allefall! Lykke til! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Med venstregående propeller på drev vil rotasjonskreftene føre til at det blir tungt å svinge til styrbord(høyre). Dette motvirker man ved å svinge trimmefinnen, som befinner seg under antikavitasjonsplaten, litt til babord.

 

som sagt over, juster trimfinna mot den sida som båten trekker

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

tregheten får en vel leve med til en viss grad men dette med at rattet dreier av kreftene fra drevet kan man lett unngå ved å bytte styresnekke som ikkje lar seg dreie via 'bakveien' . De fleste som selger teleflexstyringer har også denne varianten. Koster ubetydelig meir men er verdt kvar ei krone siden en da kan slippe rattet uten noen fare

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post
Share on other sites

har slik styring på min Yamarin , "Teleflex NFB" , den funker utmerket, ikke treg i hele tatt - og ingen krefter fra motor når fram til rattet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...