Terms Startet 23.Juli.2009 Del på Facebook Startet 23.Juli.2009 Heisann Har en 85mod Draco 18DC som styringen er tung på, er dog bare når man skal styre rattet til høyre at den virker veldig tung. Er ikke tung når man styrer til venstre. Noen som har peiling på hva som gjør at styringen blir tung når man kun styrer til den ene siden? Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Hei! Har selv den samme båten og har lurt litt på hvorfor den er så tung å styre mot høyre. Jeg fant ut at det var telefleksstyring på disse båtene. Rotasjonskreftene fra propellen forplanter seg i styresystemet og fører til at båten vil dreie mot babord. Følgelig må man bruke en del krefter på å holde rett kurs og det kan være direkte farlig å slippe rattet når båten går i plan. Den vil da svinge automatisk mot venstre. Dette er grunnen til at det kan være tungt å holde rattet stabilt og svinge mot høyre. Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Tull og tøys! Selv med teleflex styring skal ikke båten dra til siden! Har selv teleflex styring på båten min, monterte nytt både kabel og styreklokke for 3 år siden, min er lett og fin til begge sider, og kan styre med lillefingeren både i og ute av plan, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gunped Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Med venstregående propeller på drev vil rotasjonskreftene føre til at det blir tungt å svinge til styrbord(høyre). Dette motvirker man ved å svinge trimmefinnen, som befinner seg under antikavitasjonsplaten, litt til babord. Hvis det gjelder Volvo 280 drev blir dette veldig tungt å svinge hvis låsebolten (trimbolten)står i innerste hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Ja, for min også er vanvittig tung å styre mot høyre i plan. Men fikk beskjed av et båtverksted at dette var pga telefleksstyringen at derfor kreftene som propellen får tak i gjør at den dreier automatisk mot venstre. Stemmer ikke dette? Har hørt om dette før også. Men jeg er helt "fersk" selv når det gjelder innenbordsmotor og drev, så jeg har ikke noen videre anelse på hvorfor dette skjer. Jeg har et alpha drev og skjønner ikke hva jeg kan gjøre med dette? Ikke at det er så veldig irriterende, men er litt kjipt å ikke kunne slippe rattet i 2 sekunder før den kaster seg over mot venstre. Men det er ikke noe problem for meg. I høy fart bruker jeg uansett å holde hendene på rattet og i lav fart merker jeg ikke noe til at den dreier mot noen av sidene =) Var bare at jeg ble fortalt at det var pga telefleksstyringen, men jeg har ikke peiling, så skal ikke uttale meg noe videre om dette var helt feil Håper du finner ut av det i allefall! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Nils Arne Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Jeg har også samme problem med min Marex Gambler. Den er vanvittig tung å styre til styrbord,og hvis jeg slipper rattet i fart så legger den seg over mot babord. Lurer på om dette kan skyldes propell eller at drevet sitter skjevt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Med venstregående propeller på drev vil rotasjonskreftene føre til at det blir tungt å svinge til styrbord(høyre). Dette motvirker man ved å svinge trimmefinnen, som befinner seg under antikavitasjonsplaten, litt til babord. som sagt over, juster trimfinna mot den sida som båten trekker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Strå Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 tregheten får en vel leve med til en viss grad men dette med at rattet dreier av kreftene fra drevet kan man lett unngå ved å bytte styresnekke som ikkje lar seg dreie via 'bakveien' . De fleste som selger teleflexstyringer har også denne varianten. Koster ubetydelig meir men er verdt kvar ei krone siden en da kan slippe rattet uten noen fare Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
ivar Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 har slik styring på min Yamarin , "Teleflex NFB" , den funker utmerket, ikke treg i hele tatt - og ingen krefter fra motor når fram til rattet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.