Jump to content

skifte farge på seilbåten, gelcoat.


jensemann2

Recommended Posts

http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=57054

 

Snakket med en som jobber med glassfiberbåter, og han sa jeg kunne matte ned seilbåten min med sandpapir, også påføre ny gelcoat i riktig farge. Han sa at å bruke jotun hardtop f.eks til 400 kr litern var bare tull.

 

Så jeg fant dette, 20 kg for 1300 kroner, det er jo billig! Så kunne det rubbes ned og poleres etterpå.... Men er det nok med kun gelcoat? Trengs det ikke toppstrøk oppå?

Link to post
Share on other sites

Det blir mye sliping for å få et bra resultat. Veldig mye sliping. Og deretter rubbing og polering.

 

Hvis du tar med medgått tid i regnestykket, er jeg ikke sikker på om gelcoat kommer så mye gunstigere ut enn 2k-lakk. Er du i tvil, ville jeg investert i en kilosboks om jeg var deg. Så ville jeg sett om jeg klarte å få en akseptabel finish før jeg kjøpte et 20-kgs spann og begynte på hele båten.

 

Hvis du sprøyter topcoaten, er det en annen sak. Mindre sliping. Men har du tilgang til utstyr for å sprøyte gelcoat er du godt utrustet, og har sikkert tilgang til sprøyteutstyr for lakk. Da er det ikke alt for mange boksene med lakk du trenger.

Link to post
Share on other sites

Gelcoat/Topcoat er vel kanskje sterkest, men lakk blir blankere og er derfor lettere å holde ren! Jeg ville gått for lakk...

Glem lakk! Skiftet farge på båten i vår brukte Topcoat på skrog, og lakk på overbygg. Skroget er helt fint men lakken på overbygget blir det lett hakker og riper i.

Brukte Biltemas Topcoat på skrog med rulle, (ble overaskende godt resultat) mens på overbygg ble brukt Jotuns shipolin.

Link to post
Share on other sites

Biltemas Topcoat er 2-komponent lakk! Shipolin er uegnet til alt annet enn trebåt. Alt for myk til å brukes på en plastbåt, som du sier så blir det riper og hakk ut av ingenting. Så 2-komponent lakk er tingen, slik du har brukt. Hvorfor brukte du ikke denne på overbygget også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt begrepsforvirring ute å går..

 

Gelcoat: Til å smøre i former før manlegger på matte og polyester. Herder ikke mot luft og kan ikke sprøytes på i ettertid med særlig suksess.

 

Topcoat: Gelcoat iblandet voks. Voksen danner en hinne etter påføring som får den til å herde mot luft. Er matt og man får ikke noe særlig finish.

 

Biltemas Topcoat: Er en 2k lakk tilsvarende Jotuns Hardtop, og har ikke noe med "skikkelig" topcoat å gjøre. Samme egenskaper som Hardtop til en mye hyggeligere pris. Lages av Star malingfabrikk for Biltema. Flott produkt jeg har brukt før og kommer til å bruke igjen. Eneste problemet er ett begrenset fargeutvalg hos Biltema.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Over vannlinjen (dekk/overbygg) kan du bare lakkere rett på rengjort og slipet underlag.

Under vannlinjen (skrog) legger du først på BTs "Primer for plast og metall" (samme produkttype som Jotuns Antipest) ett par tre strøk. Den kan du slipe helt slett med vannslipepapir for å få bunnen 100% slett. Deretter BT Topcoat.

Under vannlinjen trenger du egentlig ikke Topcoat, du kan legge bunnstoff direkte på primer, og så legge Topcoat mellom vannlinje og fenderlist.

Båten jeg gjorde dette på sist skulle ikke ha bunnstoff (racer) så her lakket jeg Topcoat utenpå primer. Lettvint når båten ligger opp-ned :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Over vannlinjen (dekk/overbygg) kan du bare lakkere rett på rengjort og slipet underlag.

Under vannlinjen (skrog) legger du først på BTs "Primer for plast og metall" (samme produkttype som Jotuns Antipest) ett par tre strøk. Den kan du slipe helt slett med vannslipepapir for å få bunnen 100% slett. Deretter BT Topcoat.

 

 

Heisan ! Har slipt bort noe gammel maling/toppcoat på halve øvre del akterspeilet på en gammel båt.

Nå gelcoat og glassfiber.

Kjøpt Biltemas to-komp topcoat, og tenker som her blir sagt bare rulle rett på uten primer, ok?

Hvilken temperatur trengs når maler på, unngå appelsinhud, matthet etc ?

Skulle gjerne gjordt dette på ettermiddags- kveldstid pga jobbing, er det ok ? (ikke så lang tid før skumring, dugg etc ?

Hva er faremomonetene, matthet ? Appelsinhud ?

 

(båten ligger på sjøen med akterspeilet mot kveldssolen)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...