Jump to content

Noen som har denne inverteren til Laptop?


olpi

Recommended Posts

Den har jeg ikke sett før. Bruker du den på din Laptop og i tilfelle hva er maks strømforbruk til den.

 

Naf inverteren kan vistnok ikke levere noe særlig mer enn 150W, selv i korte perioder står det i teksten.

Klarer da ikke levere strøm til f.eks en reise TV  etc. som bruker en god del mer ved oppstart.

Komplett sin kan leverer opp tiil 450W i korte perioder.

Link to post
Share on other sites

Glemte ??

Den har jeg ikke sett før. Bruker du den på din Laptop og i tilfelle hva er maks strømforbruk til den.

 

Naf inverteren kan vistnok ikke levere noe særlig mer enn 150W, selv i korte perioder står det i teksten.

Klarer da ikke levere strøm til f.eks en reise TV  etc. som bruker en god del mer ved oppstart.

Komplett sin kan leverer opp tiil 450W i korte perioder.

Link to post
Share on other sites

Olpi:

 

Den inverteren komplett selger ser (og er nok) helt lik den Nordic Power akkurat har kommet med.  Jeg har en slik 300W foran meg nå, som jeg skal teste ut i båten i morgen. Egentlig så har jeg en utrolig historie, om faremoment bærbar lader / inverter, og ikke minst om vannvittig god kundebehandling, les dette:

 

Etter å ha kjøpt Nidelven, så bestemte jeg meg for å satse på bærbar PC som kartplotter. Programvaren er Maptech BSB kart, og det nye (meeget fine) norske programmet TIKI (skal lage en egen posting om dette senere)  Når jeg skulle ha power så var det en av 2 løsninger: En "sigarettenner" lader eller inverter. Siden vi har 3 typer mobiltelefoner samt lader til digitalkamera og video så ble selvfølgelig den billigste løsning inverter. Etter å ha lest masse om (den angivelige) sinus problematikken, så bestemte jeg meg for at dette var sterkt overdrevet :eek: (snakket b.l.a med Nordic Power i Strømstad) og kjøpte en Nordic Power 300W (samme som Seatronic selger)  Først prøvde jeg den i sigarett tenner, men syntes det ble veldig varmt (lader trekker mye strøm), så jeg koblet meg rett til batteri med medfølgende kabler.  Dette fungerte fint en stund, men SÅ, og her kommer noe jeg tror kan være nyttig å passe på:  En dag jeg kom ned til båten, så gjorde jeg som vanlig, skrudde på inverter, og plugget så inn PC laderen (Compaq). Når jeg satte inn kontakten så gnistret det til litt, og sikringen (35A) på batterikabelen røk. Skrudde av inverter, og koblet fra lader. Skiftet sikringen, skrudde på inverter...og sikringen fløy umiddelbart. Etter å ha skiftet sikringen 4 ganger med samme resultat så konkluderte jeg med at Inverteren var "gone"  

Her kommer kundebehandling inn: Jeg kjøpte nemlig min inverter hos en meget hyggelig kar i Fr.Stad: Tore Haugsten Hansen, som driver "Totronics", (billigere enn Seatronics og Komplett  :wink:)  Jeg ringte ham og vi lurte litt på om det kunne ha noe å si at jeg hadde min 20A Sleipner lader tilkoblet samtidig, men annså det som lite sannsynlig. Men uten å nøle så sendte han en ny Inverter neste dag (ekspress på døra!)  Denne fungerte flott inntil det samme skjedde IGJEN på Lørdag :lol:  

 

Her kommer noe viktig: Jeg har sett enkelte ganger hjemme at når jeg plugger inn laderen i 220V så kan det gnistre litt, så det er tydelig at laderen trekker mye strøm. Etter at jeg fikk ny inverter så praktiserte jeg å koble nettledningen fra lader  -stikke inn kontakt    -for så å koble inn lader dvs. ingen mulighet for gnist ved kontakten.  Lørdag glemte jeg meg bort..... :cryin:

 

Ringte så Tore igjen, som syntes dette var utrolig.....Vi lurer nå på om det er komponenter i Inverteren som ikke tåler en slik "gnist". Men i følge Tore så har Nordic Power akkurat kommet med en ny Inverter med "slow-start" (Identisk med den Komplett selger under annet navn). Igjen sendte han meg en ny inverter (av det nye slag) som ble levert på døra i dag, inkludert ferdig frankering for retur av den defekte, snakk om SERVICE!!!!  Denne Inverteren skal jeg nå prøve "å knekke" so stay tuned  :wink:

 

Jeg vet ikke om Compaq sine ladere er verre enn andre når det gjelder "start spenning" men jeg anbefaler like fullt folk å være forsiktig :nono:

 

Jeg understreker at NÅR disse inverterene fungerer så fungerer de helt udmerket for meg, og jeg håper jeg har knekt min siste.... :lol: men jeg skal gi rapport i løpet av et par dager Olpi........

 

Når det gjelder solskjerming så har jeg akkurat kjøpt denne

 

Bilde fra www.caroffice.no

 

Kom på ca 370.- og sitter perfekt rundt min 15', men jeg er litt i tvil om den skjermer nok, den er ikke så dyp......kommer tilbake med rapport her også........

 

 

Hvis dere skal ha inverter så anbefaler jeg på det STERKESTE å kontakte:

 

Tore H. Hansen

Tlf: 69 33 21 72

 

Som sagt veldig hyggelig kar, og båtmann også  :sailing:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det var jo en grei påminnelse (ladertilkobling).

 

Solskjermen har jeg også sett, men antok at den ikke skjermer godt nok og har derfor ikke kjøpt den.  Kom gjerne med en tilbakemelding etter å ha brukt den i sol/motlys etc.. .

 

Når det gjelder inverter så hadde jeg en 600W Mascot (mod sinus) som jeg nylig solgte her på forumet. Solgte dne i grunn for at jeg ikke lenger tenkte å bruke laptop i båten. Brukte den ikke til noe annet. Solskjermen som jeg nevnte innledningsvis i første innlegg (Hoodman) kan gjøre at jeg tar med laptop`en igjen. Da må solkjermingen fungere godt.

 

Hva koster forresten 150W og 300W inverter hos Tore H Hansen??

Link to post
Share on other sites

(snakket b.l.a med Nordic Power i Strømstad) og kjøpte en Nordic Power 300W (samme som Seatronic selger)   En dag jeg kom ned til båten, så gjorde jeg som vanlig, skrudde på inverter, og plugget så inn PC laderen (Compaq). Når jeg satte inn kontakten så gnistret det til litt, og sikringen (35A) på batterikabelen røk.

Her kommer noe viktig: Jeg har sett enkelte ganger hjemme at når jeg plugger inn laderen i 220V så kan det gnistre litt, så det er tydelig at laderen trekker mye strøm. Etter at jeg fikk ny inverter så praktiserte jeg å koble nettledningen fra lader  -stikke inn kontakt    -for så å koble inn lader dvs. ingen mulighet for gnist ved kontakten.  Lørdag glemte jeg meg bort..... :cryin:

 

Jeg vet ikke om Compaq sine ladere er verre enn andre når det gjelder "start spenning" men jeg anbefaler like fullt folk å være forsiktig

 

Jeg understreker at NÅR disse inverterene fungerer så fungerer de helt udmerket for meg, og jeg håper jeg har knekt min siste.... :eek: men jeg skal gi rapport i løpet av et par dager Olpi........

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt samme inverteren tror jeg. I bruksanvisningen står det ganske klart at nettpluggen skal settes inn i inverteren før den skrus på, det er sikkert en grunn til dette. Det står også at den skal tåle å gi nesten 1000W i korte øyeblikk. Mener det står noe om "slow start" eller noe sånt også. Håper det holder, da jeg også har en Compaq jeg skal bruke, men har ikke fått testet den ennå.

Det ser ut til at du har alle muligheter til å prøve og feile.  :lol: La oss få en tilbakemelding på hva som er riktig bruk og kobling av inverteren.  :eek:

Link to post
Share on other sites

Olpi:  Jeg ga 550.- eks. mva, dvs 682.- for 300W, så kom frakt i tillegg.  Men du bor jo i Fredrikstad, og Tore Hansen holder til på Gressvik så du kan vel bare hente den hos ham?

 

Snakket med Tore nå, men han hadde ikke prisen på 150W foran seg, men bare ring ham så får du den. Kan uansett ikke forstå annet enn at denne prisen er veldig god, komplett tar jo 810.- for den samme, eks frakt........og jeg garanterer at Tore's service er bedre...... :cryin:

 

 

Geir Frode: I følge Tore så er "slow-start" en funksjon som som sørger for at inverteren ikke leverer 230V i kontakten før den er "klar for det". Dvs: starter du inverter med 230V utstyr allerede tilkoblet og slått på, så får ikke denne strøm før inverteren har fått opp dampen. At man har laget denne løsningen i de nye inverterene indikerer for meg at de har hatt problemer med nettopp dette  :sad:

 

Jeg har som sagt fått lov til å prøve alle muligheter, so stay tuned....

 

 

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått prøvet solskjermen i båten enda, så det er tidlig å si.....men hadde jeg sett den du skal prøve før jeg kjøpte, så hadde jeg nok gått for den.....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Elfa.se har tilbud på denne sinus konverteren

 

Nordic Power Vekselretter 300 W, sinus

Omformer 12 V likespenning til 230 V vekselspenning. Tillpasset utstyr som er følsomme for nettstøy. F.eks måleinstrument,audio/video utstyr og lading av batterier til bærbare Pc`er og mobiltelefoner.

 

(Ordinær pris NOK 1497)

 

NOK 1004

Link to post
Share on other sites

Elfa.se har tilbud på denne sinus konverteren

Nordic Power Vekselretter 300 W, sinus

Omformer 12 V likespenning til 230 V vekselspenning. Tillpasset utstyr som er følsomme for nettstøy. F.eks måleinstrument,audio/video utstyr og lading av batterier til bærbare Pc`er og mobiltelefoner.

(Ordinær pris NOK 1497)

NOK 1004

Til orientering så er vel dette samme inverteren som Seatronic selger til kr 790, tror jeg.

Eller finnes det andre modeller med samme navn?? :flag:

Link to post
Share on other sites

Nei....dette er den inverteren Seatronic selger for "Kun kr: 2 490.-"......  :cool::flag:

 

Nå tror jeg vel at den prisen det refereres til her fra Elfa er eks. mva....men allikevel så sier dette vel litt om hva man kan tillate seg å ta for "mote dingser" , som er min mening om behovet for ren sinus til bærbar PC i båt........ :flag:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Nei....dette er den inverteren Seatronic selger for "Kun kr: 2 490.-"......  :cool::flag:

 

Nå tror jeg vel at den prisen det refereres til her fra Elfa er eks. mva....men allikevel så sier dette vel litt om hva man kan tillate seg å ta for "mote dingser" , som er min mening om behovet for ren sinus til bærbar PC i båt........ :flag:

 

Stemmer det - så Elfa er billig.

 

De selger også en 300W modifisert sinus til 550,- inkl MVA (nettrabatt fratrukket).

Det er billig!

Link to post
Share on other sites

Olpi: Dette er AKKURAT den inverteren jeg har fått (og GeirFrode), og som komplett.no tar 810.- for. Ingen tvil om at det er et kjempetilbud, særlig hvis man henter selv i Oslo, ellers kommer 100.- i tillegg for frakt/oppkrav.

 

Jeg har nå stått 1/2 time i garasjen med denne inverteren koblet til bilbatteriet, og så langt må jeg bare si at den fungerer utmerket.  Helt klart en forbedring fra "forrige" modell. Den er fysisk mindre, og "slow-start" funksjonen virker. Jeg har prøvd å starte inverter med både bærbar-pc lader, og div. håndverktøy,lamper etc med loads opp til 300w påkoblet. Når du starter inverter så begynner det å "tikke"  :smash: litt i den samtidig som viften starter, og etter ca 1/2 sekund så kommer 230V'en.  Jeg har også prøvd å koble til samme utstyr med inverter i gang, og samme ting skjer: den leverer ikke strøm før den er "klar"  :flag:.  En interessant observasjon:  Denne inverterens vifte går kun under belastning tydeligvis, og når jeg kobler på PC-laderen med inverter påslått så skjer følgende:  det tikker litt, og viften starter et lite øyeblikk, så kommer lyset på i pc-laderen, og viften i inverter stopper. Siden laderen ikke var tilkoblet PC så tolker jeg det dithen at disse laderene trekker mye strøm (for å få opp "dampen"? :diving) når de slåes på, for så å gå i dvale intill PC-batteriene tilkobles (med PC på så startet inverter viften også)  Dette bekrefter kanskje teorien om hvorfor de 2 tidligere inverterene (som ikke hadde "slow-start" ) knakk........

Som sagt så virker denne inverteren fra Nordic-Power veldig lovende for meg.....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Vet du om Tore H Hansen også har samme ren sinus inverter på 300W som Elfa selger til 1003-3% +MVA ???

 

Prøvde å ringe han igår, men fikk tlf.svarer. Skal prøve igjen i morgen.

 

Er litt "jålete" som du nevnte og har mest lyst på en ren sinus type. De er jo tyngre pga mer komponenter (trafo etc), men også bedre. Jeg hadde ikke gitt 2500,- for en slik, men når den koster halvparten hos Elfa så kjøper jeg nok den. Hvis de kan levere meg den før neste helg vel å merke.

 

PS!

Hovedkortet i min HP laptop gikk føyken i fjor sommer, men det er sikkert ikke pga modifisert sinus. Hadde en 600W Mascot inverter.

Fikk det på garanti av HP (på døra).

HP support anbefalte faktisk lillebroren til den inverteren som du har kjøpt.

 

Ellers:

 

Solskjermen er testet litt. Den innsnevrer synfeltet en del, dvs at du må stå relativ nærme og rett foran skjermen. Gjør man det fungerer den OK.

Synes imidlertid prisen er drøy. Hadde nok kjøpt den hvis den passet mer til mitt bruk. Jeg leverer den tilbake i morgen igjen.

Har laget meg en i papp som jeg skal teste ut foreløpig.

Har kartplotter så det er mest for moro/nysgjerrighet.

Link to post
Share on other sites

Vet du om Tore H Hansen også har samme ren sinus inverter på 300W som Elfa selger til 1003-3% +MVA ???

At han har den tviler jeg ikke på, men prisen vet jeg ikke......at ELFA her har et kjempetilbud er jeg i alle fall ikke i tvil om, både på modifisert og ren sinus :sad:

 

Skulle jeg kjøpt i dag, så hadde jeg nok vurdert ren sinus selv med den prisen, ikke for at jeg TROR jeg trenger det til Compaq'en min, mer for å være 100% sikker  :cool:

 

Copy på solskjermen, enig at de forlanger syke priser for noe man kan lage selv......

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Nei....dette er den inverteren Seatronic selger for "Kun kr: 2 490.-"......  :sad::cool:

 

Nå tror jeg vel at den prisen det refereres til her fra Elfa er eks. mva....men allikevel så sier dette vel litt om hva man kan tillate seg å ta for "mote dingser" , som er min mening om behovet for ren sinus til bærbar PC i båt........ :wink:

Tydelig at jeg sjekket for dårlig når det gjelder priser rundt omkring. Jeg handlet hos Seatronic.  :sad:

 

Men det er en ting jeg lurer litt på angående invertere. Hvis jeg har oppfattet det riktig, så ser det ut til at de trekker litt strøm selv om bryteren på boksen er slått av. Lønner det seg å koble på en slags hovedbryter på kursen til inverteren, slik at den blir fullstendig strømløs når den ikke brukes? Noen som har erfaringer å komme med?? :sad:

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt 300 ren sinus hos Tore H. Hansen ,Tlf: 69 33 21 72.

 

Veldig hyggelig kar. Han hadde den ikke inne, men bestilte den til meg.

Koster 1350,- inkl MVA

 

Hvis der er flere som vil kjøpe? Ring ham raskt slik at han får bestilt nok.

 

Sparer mer enn 1100,- i forhold til Seatronic.  :wink:

 

Elfa sleger til omtrent samme pris (litt billigere), men jeg vil være trygg på giod service hvis det skulle bli problemer.  :wink:

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

OLPI: Hyggelig at han kunne gi deg en god pris, og som sagt, ikke noe å si på servicen hans  :flag:

 

GeirFrode: Jeg spurte Tore Hansen om det med strømforbruk når Inverteren ikke er i bruk, og han bekreftet (uten å kunne tallfeste) at de nok kan trekke litte grann strøm avslått, og han anbefalte å legge en bryter e.l. For meg er det ikke noe problem: Jeg har inverteren koblet til et av forbruksbatteriene, men siden jeg uansett må ned i batteri-rommet for å skru av/på hoved-strømmen, så tar jeg bare ut sikringen i inverter ledningen når jeg går i fra.  Har forøvrig montert inverteren inne i et (ventilert) skap ved førerplassen, og så montert en dobbel (utendørs) stikkontakt under dashbordet, som står plugget i inverteren. Dette for å 1. gjøre det mer praktisk, og 2. for å unngå evt. slitasje  :wink: på kontakten på inverteren (som jeg syntes fjæret litt mye)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...