Jump to content

Utlegg av moring


Bon

Recommended Posts

Leker litt med tanken på å anskaffe meg en skøyte. I den forbindelse vi min båtplass i småbåthavna bli for liten med hensyn til bredde. I og med at plasser i havna for båter med stor bredde (4, 5, 6m) ikke vokser på trær, og at plassene er umulig å få tak i, kan én mulig løsning være å legge ut en moring.

 

I den forbindelse har jeg noen spørsmål;

 

1. Er det noen som kjenner til hvor langt ut moring skal ligge i forhold til grunneiers "eiendomsgrense"?

 

2. Må det evt. søkes om tillatelse til kommunen, eller er det bare å ta seg til rette der hvor det ligger andre båter fortøyd til moring (at en tar hensyn til de andre båtene er jo en selvfølge)?

 

3. Opererer kommunene med "reguleringsplaner" vedrørende dette?

 

 

På forhånd takk for konstruktive svar  :rolleyes:

 

Bon.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Hei Bon, og vel møtt på forumet!

Grunneiers eiendomsrett  opphører der dybden overstiger 2 meter på laveste lavvann, utenfor der er Staten eier.( I gamle dager het det" så langt en hest kan gå "utover på laveste lavvann)

Har aldri hørt om at noen måtte søke kommunen om å legge ut moring, men det kan nok kommunens tekniske kontor svare deg på ved en rask telefon. Landfeste er kanskje en annen sak? Der tror jeg grunneier må gi tillatelse.

Lykke til med skøyteplanene!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Bon

Håper det er seilskøyte du tenker på..... Ser du bor i Stavanger. Jeg ville i alle fall tatt en telefon til havenvesenet og hørt om de hadde synspunkter. Som i Halden er det ofte hjelp å få også. En moring til en skikkelig skøyte på 12-18 tonn  bør være så stor at du trenger hjelp uansett for å få lagt den ut. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Stavanger kjenner jeg litt til; der er havnevesenet opptatt av å ha et ord med i laget før man legger ut mooringer. Begrunnelsen er bl.a. at de vil sikre at båtene ikke ligger slik at de er til sjenanse for annen skipstrafikk.

 

Jeg søkte derfor havnevesenet om å få legge ut en ny mooring på ca 12 meters dyp utenfor min private kai, forskjøvet noen meter i forhold til den gamle. Jeg har ennå ikke fått svar fra dem, men søknaden ble sendt i 1996  -  så jeg regner med at svaret skulle nærme seg.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...Jeg søkte derfor havnevesenet om å få legge ut en ny mooring på ca 12 meters dyp utenfor min private kai, forskjøvet noen meter i forhold til den gamle. Jeg har ennå ikke fått svar fra dem, men søknaden ble sendt i 1996  -  så jeg regner med at svaret skulle nærme seg.

... ja...

 

... de kan ihverfall ikke klage over at de ikke har hatt for tid til å ta stilling til saken!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...