Jump to content

manglende dybdedata c map max nt


slettabu

Recommended Posts

kjøpte meg nylig en ny askeladden med en northstar 650 kartplotter. jeg er navigatør av yrke bruker daglig proff versjonene av c map på flere ulike modeller plottere, og har ingen ting å utsette på disse. men da jeg drog ut i skjærgården med min northstar 650 som bruker c map max nt kartbrikke,ble jeg mildt sagt skuffet. mange grunner er merket med et kryss uten at det er angitt noen dybde, når jeg sammenligner kartutsnitt med de proffe modellene så ser jeg at dette er grunner som er alt fra 1,0 m ,5 m og nedover.ved å føre markøren over kryssen får man opplyst at dette er rock,men ingen dybde. jeg trodde at dybdedata var noe av det viktigste ved et kart. etter å ha snakket med C map har jeg forstått det slik at dette er begrensninger som ligger i kartbrikken og ikke i plotteren. vil legge til at all sjø er blå uansett dybde, så det er heller ikke mulig å orientere seg etter fargene på kartet.

er det ingen som har reagert på dette før, disse kartene er i mine øyne totalt ubruklige,med mindre du følger hovedleia.

håper å få byttet til en garmin,som har en helt annen kartpresentasjon, hvis ikke anser jeg det som 10000 kr rett i havet. et kart hvor det ikke er mulig å finne dybdeverdier på de grunneste grunnene er jo totalt latterlig.

andre som har lignende opplevelser?

Link to post
Share on other sites

når jeg trykker enter får jeg kun frem informasjonsvinduet for kartet, der du kan gå videre å se feks datum, depth,osv når du velger depth får du kun frem det aktuelle dybde område der markøren er. det står feks max 10 m. min. 0 m .

uansett skulle det ikke være nødvendig å fomle frem og tilbake med kursoren mens du seiler ,for å se hvilke dybder som er i farvannet rundt deg.

Fikk tilbud om å bytte til garmin 525s, noe jeg slo til på. måtte ut med et mellomlegg, men det får det være verdt.

Link to post
Share on other sites

Underlig sier jeg også. Jeg har ikke samme plotter, men samme kart. Ikke noe problem å se dybder fro meg, ei heller ulike blåfargenyanser. For meg høres det enten ut som du har noen innstillingsrunder å gjøre å plotteren. En annen mulighet er plotteren ikke bruker kartbrikken, men det innebygde verdens?)-kartet. Men sistnevnte er kanskje ikke mest sannsynlige forklaring, iom du sier at du ser lokale grunner som plusser...

 

Men jeg er likevel itt usikker på hva du også mener: Du skriver at de grunnene du ikke ser er "1m ,5m, og nedover". ",5m" i denne sammenheng - er det 0,5 eller mener du 5meter og dypere? Hvis sistnevnte, ja da er i alle fall ikke dette en begrensning ved selve kartbrikken, slik jeg kjenner den.

Link to post
Share on other sites

plotteren skulle være rett stilt inn,og jeg har omsider funnet ut hvordan man får frem dybder, først føre markøren over den aktuelle grunne,da kommer et lite vindu med + og beskrivelsen rock, deretter trykk enter,og du får frem en liste med med forskjellige valg så som depth, datum osv,velger så rock i listen og trykker enter enda en gang,da først får du frem dybde verdien for den aktuelle grunne. dette er jo greit nok om du seiler forbi en grunne sånn av og til, men i farvannet jeg beveger meg i er kartet pepret med slike kryss uten dybde beskrivelse. det jeg mente med at dette var grunner på 1.0 og 5 m osv er at dette er alle grunner som ikke er skvalpeskjær altså kan det være alt fra o.5 til 100m. synes ikke det holder mål at man må trykke seg gjennom tre menyer for å finne dybde på grunner som i høyeste grad kan være farlige for seilasen.

hvitfargen som en av dere her viser på plotteren får ikke jeg frem i dette området, men har sett at det er andre farger på noen av de kartene som kommer frem når du kjører plotteren i demomodus, i allefall et fra new zealand.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med slettabu! Jeg har en garmin 420 også, som overser viktige detaljer. Får alltid frem et kryss, og i noen få tilfeller får jeg frem dybden ved å merke den og trykke enter, men stort sett får jeg kun beskjed om at det er en grunne. Denne ferien har jeg stort sett kun vært i ukjent farvann, og har ikke kunnet stole på kartet denne plotteren gir. F.eks. utenfor arendal står det to +-tegn. Når jeg legger markøren på de for å få dybdeinfo fikk jeg beskjed på den ene at det var 3 meter dypt, mens på den andre var det ingen mer info. Ved kontroll i papirkartet viste det seg at den andre var en grunne på 0,5 meter! Det er ikke tilstrekkelig, og direkte misvisende informasjon. Jeg har stilt inn plotteren til å vise maks detaljer og dybder, og noen steder er kartet veldig bra, mens stort sett er informasjonen for dårlig.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke mulighet i menyen til å ignorere grunner som ligger dypere enn et visst antall meter? Jeg bruker C-map MAX på min Interphase ChartMaster 11CVS+ plotter, og der har jeg satt at alle grunner som ligger dypere enn 2m skal fjernes fra kartbildet. Det blir liksom litt mer ryddig da når båten kun stikker 0,8m. En grunne på 7m er fullstendig uinteressant for meg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

plotteren skulle være rett stilt inn,og jeg har omsider funnet ut hvordan man får frem dybder, først føre markøren over den aktuelle grunne,da kommer et lite vindu med + og beskrivelsen rock, deretter trykk enter,og du får frem en liste med med forskjellige valg så som depth, datum osv,velger så rock i listen og trykker enter enda en gang,da først får du frem dybde verdien for den aktuelle grunne.

 

Vedlagte bilde er slik jeg har som standard på min Navman 5500 med c-map nt kartbrikke. Navman har senere blitt = Northstar.

Jeg trykker ikke på noen knapp for å få greie på dybder, bruker kun skjermen slik den er på bildet. Ser din skjerm ut på samme måte?

Har du noen båt-venner i nærheten med samme type kartbrikke? Har dere i så fall forsøkt å bytte for å se om det gir noen effekt?

Har du eventuelt forsøkt å "Gjenopprette fabrikkinnstillinger"?

img_3665.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

mitt bilde er ikke med slike fargern nei, har vert innom to forhandlere som heller ikke klarte å få frem noe annet bilde.

ser at du har dybde info på på kurvene, men selve grunnen som er markert med kryss har ingen angivelse.dette må du inn i menyene for å finne.

Link to post
Share on other sites

ser at du har dybde info på på kurvene, men selve grunnen som er markert med kryss har ingen angivelse.dette må du inn i menyene for å finne.

Jeg har forstått det slik at i bildet jeg la inn vil krysset representere målepunktet. Dette vil ikke avvike vesentlig fra sonen rundt. Det vil i alle fall ikke være grunnere enn neste sone, som for oss er 2 meter.

Om det er 3-5-7 eller flere meter er kun av akademisk interesse, da vi stikker 0,8M dypt.

Er området markert som 2-meters sone er jeg ytterst varsom.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

har nå byttet ut northstar 650 med garmin 525,og ville bare vise forskjell meellom de to.

 

sommer_09_030.jpgsommer_09_047.jpg

 

her northstar med c map nt max.til venstre, og samme område med garmin og bluechart g2 vision til høyre.

 

 

 

 

 

sommer_09_028.jpgsommer_09_049.jpg

 

northstar 650 til venstre og garmin 525 høyre. Bildene til høyre viser etter min mening et mye bedre og mer oversiktlig kart.

 

 

 

 

 

det var vel verdt å bytte,og vis noen er i tvil om hva de skal velge så se på disse bildene.

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildene så ser garmin mye bedre ut enn northstar. Hvem som er rettest er kanskje best å gjøre seg opp mening om når man har sett papirkartet samt at vi får vite dybdene på grunnene som er i c-map og som plotteren ikke viser uten å "trykke" de frem. Ser ut for meg som de har ulik målestokk og da er litt vanskelig å sammenligne. Bilde av papirkartet hadde avklart mye. Hvem som viser mest uten "trykking" ser vi, men hvem som er rettest er ikke godt å vite.

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne om at Navman/Northstarplotterne kan vise dybde på objekter, dvs at istedenfor "+" så vil dyben stå angitt i meter tilsv papirkartet. Dere finner den under hovedmeny/kart/............ kanske en liten runde med bruksanvisningen ikke skader? Forøvrig så er vel ikke garmin sine bluechart mere nøyaktige enn c-map..... benytt autorutingen i hos garmin, og du vil kanskje få deg en overaskende lang tur...he he

lykke til med din nye garmin, den har mange fine muligheter, en du må desverre også lese bruksanvisningen på denne også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...