Jump to content

Skjøting av GPS antenneledning


bjoris

Recommended Posts

Mine midlertidige løsninger når vi hentet båten i fjor ble litt mer permanente enn tenkt (typisk). En av løsningene var at jeg dro antenneledningen til plotteren via en åpning i luka over roret. Selvsagt skulle det gå slik at denne kom i klem. Oppdaget det ikke før jeg mistet signalene på plotteren et par ganger på vei hjem... ledningen er skviset noe volsomt så dette må fikses, det er jo mange små ledninger som skal skjøtes. Vil tro det må loddes, men finnes det noe god løsning på dette? Ser at jeg må gå "inn i båten" og så utigjen ved pushpit så jeg trenger to dekkskontaker, dermed kan denne skjøten komme inn under dekk, men finnes det en annen måte enn å lodde alle disse små ledningene og så legge på en krympestrømpe eller tilsvarande?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er dette antenneledninga (en koaks-kabel med flettet skjerm og enkel senterleder), eller er det bunten med tynne signal-ledninger?

Hvis det er den siste sorten, kan du lodde ledningene med rett farge til rett farge (pirkearbeid...) - og isolere hver enkelt ledning fra hverandre, og til slutte lukke hele greia med sjølvulkende tape.

Hvis det er antenneledninga, så blir det feil å skjøte med lodding; de svake signalene vil bli for svekket.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Du kan lodde ledningene, men bruk krympestrøpe på hver lodding. Jeg regner med at ledningen er skjermet. I tilfellet kan du flekke av isolasjon et stykke og deretter rulle rundt aliminiumsfolie, pass på at den får kuntakt med skjermen på begge sider av skjøten. Deretter en ny krympestrømpe over det hele. Dettte vil funke.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, ja det er en ledning med masse små ledninger inni. Hadde et håp om at det kanskje fantes noe der en bare la ledningene i og brukte en tang ala nettverkskabel-tang, men det finnes altså ikke?

 

Tipset med aluminiumsfolie, dette legger en altså på og så lodder du? Dette for å få mer "metall"?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, ja det er en ledning med masse små ledninger inni. Hadde et håp om at det kanskje fantes noe der en bare la ledningene i og brukte en tank ala nettverkskabel-tang, men det finnes altså ikke?
Det finnes. Men de minste hylsene jeg har sett er for halvannen kvadratmillimeters kabel, og er tjukke i forhold til de kablene du har, vil jeg tru. Og tilsammen blir det en diger klædd. Nei, ta av isolasjon en halv cm på hver ende, varm opp en ende av gangen med loddebolten, hold loddetinn-enden på ledningen, og det flyter ut - fortsett med neste ende. til slutt legger du de to med samme farge inntil hverandre og varmer opp med bolten, du ser det smelter, og tar vekk bolten. Videre med neste farge, til alle er loddet. Få isolasjon rundt hver enkelt blanke skjøt, og krympestrømpe eller sjølvulkaniserende tape utapå.
Tipset med aluminiumsfolie, dette legger en altså på og så lodder du? Dette for å få mer "metall"?
Det var arkmarin og ikke jeg som nevnte alufolie, men er det skjermfolie ytterst på kabelbunten din under det ytterste plastlaget, så legger du på alufolie etter at alle enkeltlederne er isolert, med god kontakt med skjermfolien på hver side, og før du krymper på ytterstrømpa eller legger på sjølvulktape. Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for presiseringene. Ja, dette er svært tynne ledninger, derfor vanskelige å avisolerer og lodde, men vi får det vel til. Vi måtte lodde dette i Greifswald så det går nok helt fint...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Eg har sjøt på min antennekabel med mange tynne ledere (fire eller fem) Eg har skjøtt med sånne "klips" som telemontørene bruker. Desse er fylt med silikon så dei tåler litt fuktighet. Treng ikke avmantle berre skjøt like farger og klem med feks ei vannpumpetang. Legg over litt vulktape og litt vanleg tape til slutt. Dette fungere fint vist det er under dekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...