Jump to content

Bomopphal - hva med tampen?


HCO

Recommended Posts

Jeg har en 22-fots Guy 22 med en helt ordinær Seldén-rigg. Når jeg overtok båten, gikk fall og andre liner litt hit og dit, uten noe system. Den lille seilererfaringen jeg har fra tidligere er hovedsakelig fra en eldre 40-foter med helt andre løsninger (rodkick, vinsjer på masten etc.). Jeg forsøker derfor å finne ut av ting underveis, men det er ikke alt jeg klarer å lese meg til. Jeg ønsker å rigge båten slik at jeg klarer å ta den ut på fjorden alene så snart jeg har nok erfaring til det. Første skrittet var å kjøpe en ordentlig avlaster. Denne avlasteren bruker jeg nå til fallene (2 stk) og kick'en.

 

Nå er turen kommet til å finne ut hva jeg skal gjøre med bomopphalet. Sist jeg seilte håndterte jeg opphalet fra cockpit, og forsøkte da å "parkere" tampen i en clamcleat (er clamcleats egentlig brukbare til noe som helst...?). Men der ville den ikke holde seg når den var ubelastet, så opphalet holdt på å løpe ut.

 

Derfor lurer jeg på to ting: Har bomopphalet noen trimfunksjon når man er under seil, slik at den bør føres til avlaster ved cockpit, eller skal den alltid henge "løst"? Og hva gjør jeg i så fall med tampen? I dag er opphalet festet i et kryssholt på masten, men det er litt klønete å måtte gå på dekk før og etter heising av storseil, spesielt dersom jeg på sikt skal forsøke å seile alene.

Link to post

Uten å være ekspert så mener jeg opphalet kun har en praktisk betydning når seilet ikke er oppe og da kun for å hindre bommen i å komme ned. Rodkick gjør samme jobben i tillegg til å trimme seilet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Eneste funksjonen til bomopphalet er så vidt jeg kan skjønne å holde bommen oppe når storseilet ikke er satt. Kan du leve med at bommen faller ned mens du heiser og tar ned storseilet, så kan du kutte hele bomopphalet og flytte storseilfallet bak på bommen når storseilet er tatt ned.

 

På min Guy 33 er bomopphalet ført tilbake til cockpit via en avlaster på samme måte som storseilfallet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Bomopphalet har en trimfunksjon i veldig lett vind. Dvs når det blåser så lite at tyngden av bommen gjør at akterliket stenger for mye. Da kan det være til hjelp å stramme bomopphalet en smule, slik at seilet tvister litt mer i toppen.

 

Ellers er det som de andre sier, kun for å holde bommen opp når man rever eller har tatt ned seilet.

Link to post
  • 1 år senere...

Låner denne tråden litt.....

På min båt er det ikke bomopphal, men den er utstyrt med rodkick. Er det meningen at rodkicken skal løfte bommen når man slakker på skjøtet? (når seilet ligger på bommen)

Jeg må løfte litt i bommen for å få den opp slik at kicken ikke bunner....

Har jeg for svak gassfjær kanskje?

Link to post

Rodkick, er en utvilkling av den gamle kicker'n (kicking strap). Kikkern hadde til hensikt å holde bommen nede på slør og lens så du ikke fikk alt for mye tvist i toppen.

 

Rodkick er en "kicking strap" Boom vang" som har en gasssylinder (som du vet) som virker motsatt og prøver å heve bommen.

 

Har du slakket kikker'n?

Link to post

...Er det meningen at rodkicken skal løfte bommen når man slakker på skjøtet? (når seilet ligger på bommen)

Jeg må løfte litt i bommen for å få den opp slik at kicken ikke bunner....

Har jeg for svak gassfjær kanskje?

Ja, det er meningen, men kanskje det er kaldt vær som gjør det? Jeg hadde bomløft på min, men det løsnet og gikk gjennom masten, men kicken holder bommen oppe også med seilet beslått... Hvordan er det når du seiler? På min spretter bommen opp da så uten å dra ned kicken blir storseilet stående med en voldsom twist nede... Jeg har jo brukt båten nå i desember i svært kaldt vær uten å ha notert meg noen forskjell, dvs den bunner iallefall ikke nå heller... Det finnes ikke noen justeringsmulighet her? Det er neppe slik at H400 standard har for svak kick... Det leveres jo et par av dem i året så det hadde ikke gått, men du kan ha fått en med feil eller riggerene kan ha benyttet feil type, mye rart kan skje i Greifswaldt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hvis rodkicken skal løfte bommen lett med seilet beslått, så har jeg for svak gassfjær....

Iflg Seldenkatalogen kan det leveres forskjellige styrker på gassfjærene til samme type/lengde rodkick.

Bommen løfter seg seg jo når jeg seiler, men det er i alle fall ikke snakk om at den spretter opp!

Det er Seldenmast/bom/kick som brukes på Hanse nå. Har de muligens bommet litt pga. det?

Etter tegningene i Seldenkatalogen å bedømme så ser det ikke ut for meg til å være noen justerings-muligheter, men det er sikkert noen som har en slik rodkick som kan svare på det?

Link to post

Blir nå litt usikker her, men jeg mener kicken er for svak dersom den ikke hever bommen av seg selv når seilet er helt oppe (spretter opp er vel kanskje feil ordbruk). Det som også er et sikkert tegn på at kicken er for svak er om bommen siger ned på sprayhooden når seiler er beslått, men husk her kan jo layzbag`en trådene holde den igjen, løsne dem først og se. Siger den da ned på sprayhooden er den åpenbart for svak...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Den vil vel bunne hvis man skjøter hardt nok inn?

 

Rodkikken må ikke bunne når man skjøter inn seilet. Skal ikke bunne under noen omstendigheter når seilet er oppe. Da er det fort at noe ryker. I verste fall innfestinga i masta! Det blir store krefter her.

Min rodkick knakk under kulingregatta i vår. Mistet gasstrykket dagen før og strammet den opp slik at bommen ikke skulle komme for langt ned. I det vi tok ut revene sa det bare knekk. den var blitt for stram.

 

Nå må jeg kjøpe ny da jeg ikke har bomløft i masta.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post

Alternativt anbefaler jeg "Bomstrut" fra Barton: http://www.bartonmarine.com/products-boomstrut.asp

eller her: http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=3106

 

Er også omhandlet et annet sted her på Baatplassen

 

Flere størrelser. Må bestilles

Min har fungert ypperlig i flere år, 28 fot, Seldenmast.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

Jeg har også sett litt på den der, og vurderer alvorlig å skaffe meg en.

Men det er et par ting jeg lurer på. Ut fra monteringsanvisningen ser det ut som beslaget skal gjenges og skrus fast på på bommen, og det ser jo i og for seg greit ut. På masta derimot, virker det som festet skal tres inn i sporet for sleidene, deretter føres ned og festes under bommen. Ettersom bommen er montert under inntaket for sleidene, så lurer jeg veldig på hvordan man får dette festet ned og forbi festet for bommen på masta?

 

En annen ting jeg lurer på er om jeg kan bruke den strut'en for 7,5 - 9 m båt på min (lille) 33 foter. Jeg har målt litt og konkludert med at jeg kanskje ikke får plass til den neste størrelsen pga lengden.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Derfor lurer jeg på to ting: Har bomopphalet noen trimfunksjon når man er under seil

 

Vet jeg svarer på en gammel tråd, men det er en ting opphalte kan brukes til: Den kan brukes til å "skandalisere" storseilet (dvs. veldig raskt ta kraften ut av seilet ved å heise bomopphalet) men det er vel neppe noe man har bruk for med mindre motoren har tatt kvelden.

 

Låner denne tråden litt.....

På min båt er det ikke bomopphal, men den er utstyrt med rodkick. Er det meningen at rodkicken skal løfte bommen når man slakker på skjøtet? (når seilet ligger på bommen)

Jeg må løfte litt i bommen for å få den opp slik at kicken ikke bunner....

Har jeg for svak gassfjær kanskje?

 

Ja, det er meningen at bomen skal løftes, MEN: i alle fall for vår rodkick (Selden) sto det klart og tydelig i bruskanvisningen at man må ha bomløfter i tillegg,og at det erdenen som skal ta vekten av bomen når man ikke seiler. Jeg antar at det er ugunstig for gassfjæren i rodkicken hvis den må holde vekten av bommen hele tiden mens båten ikke seiles.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...