Jump to content

Nytt bunnstoff - Hva tenker båtfolket om dette?


andk

Recommended Posts

Hei

 

Jeg bor og jobber i USA, hvor jeg jobber i et firma som har utviklet en ny form for bunnstoff. Testene viser at dette bunnstoffet vil redusere groe betraktelig. Faktisk så vil det ikke kunne gro noe, overhodet, da bakterier ikke har muligheten til å kunne gro på denne overflaten. Men det beste av alt, dette er overhodet ikke giftig. Det slipper ikke ut noen skadelige miljøgifter.

 

Slik som markedet er nå, så har en fått svært gode tilbakemeldinger fra shippingindustrien, hvor mangel på et bra bra alternativ er ikke tilstedeværende.

 

Dette bunnstoffet vil også være glattere enn teflon, slik at den vil kunne redusere overflatefriksjonen betraktelig.

 

Problemet er: det er vanskelig å få dette ut som en ren flytende masse, dvs at det sannsynligvis vil komme ut som en film, da tenker jeg på eks: en tynn gjennomsiktig tape som kan tapes på skroget.(ikke noe humbug, ja det kommer til å holde i vann)

 

 

Det er da spørsmålet til båtfolket kommer:

 

Er dette noe dere kunne ha tenkt dere å benytte?

Hvordan ville betalingsvilligheten for et slikt produkt vært utover, den vanlige bunnsmøringen?

 

 

 

MVH

 

USA

Link to post
Share on other sites

Hørtes spennende ut, kanskje det er noen BP medlemer som kunne prøvd ut dette gratis, dere sender produktet til noen utvalgte som vil prøve dette. De kommer med tilbakemelding neste år eller no sånt???

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hvis det virker som forventet og har lang levetid kan jeg godt bruke dobbelt så lang til til å montere folie som å bunnsmøre. Det handler jo alltid om en kost/nytteverdi og miljøgevinst i tillegg skader jo heller ikke.

 

Litt mer konkret info hadde vært greit. Hva med tidsperspektivet, er dette tilnærmet salgbart nå eller ser vi flere år fram i tid?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Målet er å kunne bare spraye det på etter hvert, men på dette stadiet vil det kunn være tape. Men spraying er under testing. En vil ikke måtte tape hvert år, men sannsynsligvis hvert 2/3 år. Selve overflaten vil ikke bli slitt av som maling, men spørs hvor lenge tapen holder seg. Klarer en å legge dette nøye og skikkelig, så vil det kunne vare lenge.

 

Merk at denne overflaten vil være helt vanntett.

Link to post
Share on other sites

Vi har vært i kontakt med Honda og Yamaha, og der er svært interessert å benytte dette på utenbordsmotorene sine. Slik at de store aktørene er på plass. Vi trenger bare å vite om dette er noe som vi kunne tilby til fritidsbåt aktørene.

 

Denne teknologien er nettopp skalert fra lab stadiet til større stadier, slik at en test vil ikke kunne bli prøvd før eventuelt mot slutten av året. Det vil da være svært aktuelt å la noen prøve ut dette, slik at vi får vite om dette segmentet er noe som kan være et sted å hente noe :)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at folie istedet for maling høres ganske lurt ut. Men som Anders H. sier, så kommer det jo an på levetiden til denne folien. Men siden den ikke inneholder noen stoffer som skal lekkes ut så antar jeg at den blir rimelig bra? En annen sak er hvor enkel folien blir å få på. Er dette noe man enkelt klarer selv, eller bør man engasjere et firma til å foreta monteringen? Hvis denne folien både gir bedre fart og lengre holdbarhet enn de mest avanserte bunnstoffene,i tillegg til å være rimelig grei å montere, så tror jeg betalingsviljen vil være rimelig høy, ihvertfall hos regattaseilerne.

 

Jeg brukte vel ca. kr 1700,- på bunnstoff til min 28' båt i år (to strøk med Hempel Glide Speed). Jeg ville fint kunne strekke meg til det doble og mer til for en folie, hvis denne hadde en levetid på 4-5 år eller mer.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Dette kunne jeg gjerne tenkt meg å teste ut. Min båt skal gjem i hagen i vinter, så der vil jeg få god tid til å sette på en slik film. Hvordan er fremgangsmåten for montering?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Selve detaljene rundt montering er ikke helt klare, da dette kunn har blitt testet på store flater som har ligget over lengre tid i sjøen. Testene som er utført er utført på steder hvor sannsynligheten for kraftig groe er langt høyere enn her i Norge. Siden resultatene har vært så bra i disse farvann ser vi for oss at i nordligere områder så vil en kunne ha mange år med båt uten groe.

 

Som nevnt ovenfor, er dette primært utviklet for shipping industrien som kommer til å få sterke begrensninger i tiden forover på bruken av giftstoffer som bunnstoff. Men pga at de positive tilbakemeldingene vi har fått fra fritidsbåt industrien, så tar jeg denne uhøytidelige spørreundersøkelsen her på BP :)

 

Jeg har selv en Jeep liggende i norge som jeg skal teste ut dette på, med engang alt er i boks. Men som dere vet, det dukker alltids opp noen hindre:)

Link to post
Share on other sites

Mrk: I teorien så skal denne overflaten kunne holde seg bakteriefri i overskuelig framtid, så det vil si at begrensingene for hvor lenge bunnstoffet vil holde seg på båten, vil være gitt til kvaliteten på folie og grunnarbeid.

 

 

Men ofte går ikke teori og praksis hånd i hånd, men tester så langt er oppsiktsvekkende bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg så for en stund siden en seilbåt som ble foliebelagt på skrogsidene. Jeg tror jobben ble utført i løpet av 2 -3 dager med 3 mann i mer og mindre kontinuerlig arbeid.

Jeg ser for meg at det blir enda mer krevende å legge foile under båten.

Jeg ser ikke for meg at dette arbeidet kan utføres av "hvem-som-helst":

Men dersom dere klarer å lage et nytt alternativ til dagens bunnstoff er det bra for miljøet i mange havner og seilingsområder.

Dersom prisen blir mange ganger dyrere enn dagens bunnstoff så tror jeg dette kan bli en vanskelig butikk - båtfolk teller ofte på kronene.

Link to post
Share on other sites

Mitt skrog har en del profiler under vannlinjen, og jeg ser for meg utfordringer med å få lagt folien skikkelig der.

 

Ser det skrives at folien vil være gjennomsiktig, kan man tenke seg at den etterhvert kan komme med forskjellig farge slik bunnstoff gjør?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

beklager sent svar. Målet er at det kan sprayes ja. I utgangspunktet er det gjennomsiktig, men det er muligheter for å få det i farge etterhvert. Det er veldig mulig.

 

I teorien vil en kunne legge dette på hele båten, og reduser møkke som legger seg i vannlinjen. En vil kunne ha "nypolert" båt hele året.

 

 

Mange tenker at dette kanskjer er noe som er for godt til å være sant, men dette firmaet har investorer som er av betydelige størrelser i verdenssammenheng.

 

Takk for alle tilbakemeldinger, disse vil bli tatt med i vurderingen av markedsmulighetene.

Link to post
Share on other sites

Avhengig av pris, holdbarhet og hvor vanskelig det vil være å påføre dette så høres det jo helt fantastisk ut etter mitt syn, og er verdt mer enn det koster å legge på diverse lag med primer og bunnstoff som man gjør når båten er ny. Er dette "for godt til å være sant?"

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...