Jump to content

Hvordan skylle septiktanken på en Nidelv 24 81-modell?


Jarle H.

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å ha lest en anseelig mengde tråder om lukt fra septiktanken så har jeg funnet ut at det er mange som vet uendelig mye mer enn meg når det gjelder toaletter, slanger og septiktanker i båt ;-)

 

Jeg sliter som mange andre med lukt i og utenfor båten som et resultat av at "noen" har brukt toalettet (lukten er vel der mer eller mindre hele tiden). Jeg tenkte først jeg skulle sjekke om lufteslangen er tett. Dette i et lønnlig håp om at jeg slipper å begynne med full renovering av slanger, toalett etc. Jeg er i den heldige situasjonen at jeg ikke en gang vet hvor lufteventilen er på båten men den skal jeg klare å finne.

 

Jeg ser i mange av trådene jeg har lest at en løsning kan være å skylle septiktanken med diverse midler, det er imidlertid vanskelig å finne ut hvordan man gjør dette. Hvordan skyller man septiktanken? Er det så enkelt at man fyller vann inn i lufteventilen (hvis den ikke er tett) og pumper ut på vanlig måte eller er jeg helt på jordet? Hva hvis jeg fyller for mye og den blir full?

 

Jeg så også at et innlegg spurte om det er noen profesjonelle i Oslo/Bunnefjord-området som renoverer slike anlegg, vedkommende fikk til svar at "drittjobbene" gjør man selv :-) Jeg prøver meg allikevel, er det noen som gjør slikt i dette området?

 

På forhånd takk.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Jeg skal heller ikke markedsføre meg som en ekspert på septik-området.

Synes du er inne på de helt riktige tingene.

 

Først må du finne luftingen. Hos meg finnes denne som en gjennomføring i skutesiden.

Sjekk om denne er åpen, f.eks ved å blåse med trykkluft. Noe sier meg at dersom lufteslangen har fått en "svanehals", så kan det ha kommet vann i denne, med andre ord en vannlås. Dette blir det ikke mye lufting av.

 

Du spør om skylling av tank.

Jeg skyller denne ved å fylle opp ved hjelp av å pumpen i toalettet (på vanlig måte) og deretter (eller samtidig) tømme tanken.

Jeg bruker gjerne rikelig med klorin for å knekke lukten.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Skylling via luftingen er lite lurt, har jeg funnet ut! Når du fyller vann inn her, har ikke luften noe sted å komme ut. Og når du tar vekk slangen, kommer både det ene og det andre ut...

 

Pump heller inn via toalettet, og ut vi tømmepumpa. Skyll godt med rent vann, og tilsett til sist en god mengde sanitærvæske. Green Viking er en av de beste, prøv den. Mange andre, som f.eks Biltema sin, forårsaker bare mer drittlukt. Tilsett Green Viking etter hver tømming, og påse at luftingen fungerer så burde problemet være vesentlig redusert, i det minste.

 

Angående slanger: Vri opp en fille i varmt vann, og vikle den rundt slangen. La den ligge på minst en halvtime. Lukter det septik av filla etterpå, er slangene modne for utskiftning!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også lite greie på, men på min Nidelv24 fikk jeg også problemer med lukt. Jeg tømte på en flaske eddik og lot det "godgjøre seg" over natten og foretok deretter en skylling/tømming av tanken, ved å pumpe inn sjøvann og pumpe ut igjen i sjøen (ja, et stykke fra land, da :smiley:). Det fikset lukt-problemet i min båt.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...