Kaptein Nemo Startet 25.Juli.2009 Del på Facebook Startet 25.Juli.2009 Jeg har prøvekjørt en Nidelv 320 Cruiser. For å få båten til å trekke styrbord side inn ved bakking har eieren snudd rotasjonsretning på giret og kjøpt en 4-bladet propell med motsatt vridning. Da jeg prøvde å styre hardt til styrbord i ca. 22 knop ble svingradiusen kjempelang. Nå var det kraftig strøm og vind i vannet der båten ble testet så dette kan ha vært med på å påvirke svingradiusen. Er det normalt med svært stor svingradius på en halvplaner i marsjfart? Båten svinger normalt i sakte fart og normalt til babord i marsfart. Jeg er vant med drev og påhengsmotor og vet derfor ikke hva som kan forventes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Dette virker ikke normalt. Med hardt SB utslag i 22 knop skal du ganske hurtig ha snudd båten på motgående kurs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Høres rart ut. Vi har prøve kjørt to ulike N320 og begge svingte bra begge veier. Nå svinger en større båt mindre enn 690'en som svinger skarpt. Men at det er så stor forskjell som du skriver er rart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Er det stor forskjell mellom sving til SB og BB i halvplan? Er svingradiussen så stor at det bekymrer deg, med tanke på å foreta en krapp unvikende manøvre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Normalt sett er det ikke særlig forskjell på hardt SB og BB rorutslag ved god hastighet. Her må noe være galt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Nemo Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Det var ikke mulig å foreta en hurtig unnamanøver. Jeg tenker på sikkerhet og at dersom en plutselig oppdager noe som ligger å flyter i sjøen vil det ikke være mulig å passere raskt til styrbord. Jeg tenker at jeg må prøve båten på nytt for å finne bedre ut av dette. Takk for de raske svarene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Nemo Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Er det noen som vet om styringen blir påvirket av at giret roterer motsatt vei og at 4 bladers propell brukes i stedenfor 3 bladers propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Går båten rett fram om du slipper rattet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Nemo Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Det må jeg teste ut neste gang jeg prøvekjører. Er det andre tips til tester jeg kan utføre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Med forbehold om at det kan være uansvarlig manøvre! Noter kursen. Ta tiden fra hardt SB til kurs + 45 grader Gjør det samme mot BB, men trekk fra 45 grader - (så sannt du ikke passerer nord for da må du legge til 315 grader) Hvis mulig Mål faktisk rorutslag fra midtskips til max SB og BB Tell antall tørn fra midtskips til max SB og BB Styrer båten godt rett fram eller må du hele tiden korrigere? Hva slag styring har du (hydr, mek) Redigert 25.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Hei, HUSK at båtens bakende vill i den retningen propellen drar. Obs, dersom du bakker, vill båten gå andre veien når roret står rett fram. Styring blir påvirket av dette å! Dette må du prøve midtfjords. Jeg har en halco 29 med fast propell. bakednen går til babord når jeg bakker, dette må jeg leve med. Men en må tenke før en legger til, og godta dette. Aldri legge til på styrbord side for meg. Når jeg skal gå ut fra brygga, tar jeg et kort tau helt bak, hjørne på båten, bakker jeg framenden ut fra kaia. Har studert de gamle hustigrutene når de skal gå fra kaia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Snudd rotasjonsretning på giret: Man får i så fall håpe at giret er beregnet for det. I motsatt fall kjører du full fart i revers, egentlig, og det kan det bli baluba av. Styringen: Hvis båten har ror off-set for å kompensere for propellstrøm fra en gitt rotasjonsretning, er det ikke umulig at styringsegenskapene endres av at amatører tuller med oppsettet og snur tingene på hodet. I sum: Forhør deg med Nidelv hva de mener om dette, før du gjør et kjøp. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Er blitt meg fortalt at båter med fast aksling er motor/aksling ikke i "paralell" med senter linjen i båten, aksling/motor hadde "noen få" grader avik fra denne linjen. Dette får å motvirke at båten gikk skjevt grunnet roterasjonsretning på propell. Dette resulterte i at roret sto litt til siden for senter på akslinge. (eller var det roret som var montert litt til siden for senter !! husker ikke helt). Kan dette gi det problemet du beskriver siden rotorasjonsretningen er snudd ?? Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.