Jump to content

Stor svingradius i marsjfart - er det feil på båten?


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har prøvekjørt en Nidelv 320 Cruiser.

 

For å få båten til å trekke styrbord side inn ved bakking har eieren snudd rotasjonsretning på giret og kjøpt en 4-bladet propell med motsatt vridning.

Da jeg prøvde å styre hardt til styrbord i ca. 22 knop ble svingradiusen kjempelang. Nå var det kraftig strøm og vind i vannet der båten ble testet så dette kan ha vært med på å påvirke svingradiusen.

Er det normalt med svært stor svingradius på en halvplaner i marsjfart?

Båten svinger normalt i sakte fart og normalt til babord i marsfart.

Jeg er vant med drev og påhengsmotor og vet derfor ikke hva som kan forventes.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke mulig å foreta en hurtig unnamanøver.

Jeg tenker på sikkerhet og at dersom en plutselig oppdager noe som ligger å flyter i sjøen vil det ikke være mulig å passere raskt til styrbord.

 

Jeg tenker at jeg må prøve båten på nytt for å finne bedre ut av dette.

Takk for de raske svarene.

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at det kan være uansvarlig manøvre!

 

Noter kursen.

Ta tiden fra hardt SB til kurs + 45 grader

Gjør det samme mot BB, men trekk fra 45 grader - (så sannt du ikke passerer nord for da må du legge til 315 grader)

 

Hvis mulig

Mål faktisk rorutslag fra midtskips til max SB og BB

 

Tell antall tørn fra midtskips til max SB og BB

 

Styrer båten godt rett fram eller må du hele tiden korrigere?

 

Hva slag styring har du (hydr, mek)

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, HUSK at båtens bakende vill i den retningen propellen drar.

Obs, dersom du bakker, vill båten gå andre veien når roret står rett fram. Styring blir påvirket av dette å!

Dette må du prøve midtfjords.

Jeg har en halco 29 med fast propell. bakednen går til babord når jeg bakker, dette må jeg leve med.

Men en må tenke før en legger til, og godta dette. Aldri legge til på styrbord side for meg.

Når jeg skal gå ut fra brygga, tar jeg et kort tau helt bak, hjørne på båten, bakker jeg framenden ut fra kaia.

Har studert de gamle hustigrutene når de skal gå fra kaia. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Snudd rotasjonsretning på giret: Man får i så fall håpe at giret er beregnet for det. I motsatt fall kjører du full fart i revers, egentlig, og det kan det bli baluba av.

 

Styringen: Hvis båten har ror off-set for å kompensere for propellstrøm fra en gitt rotasjonsretning, er det ikke umulig at styringsegenskapene endres av at amatører tuller med oppsettet og snur tingene på hodet.

 

I sum: Forhør deg med Nidelv hva de mener om dette, før du gjør et kjøp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er blitt meg fortalt at båter med fast aksling er motor/aksling ikke i "paralell" med senter linjen i båten, aksling/motor hadde "noen få" grader avik fra denne linjen.

Dette får å motvirke at båten gikk skjevt grunnet roterasjonsretning på propell. Dette resulterte i at roret sto litt til siden for senter på akslinge. (eller var det roret som var montert litt til siden for senter !! husker ikke helt).

 

Kan dette gi det problemet du beskriver siden rotorasjonsretningen er snudd ??

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...