Jump to content

WillDo jet-thruster, noen som har prøvd nå?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Har noen kjenninger som har et slikt system på en ovni 395 , deres system er av de første og det er betydelig forbedret nå , det er ihvertfall nesten lydløst sammenlignet med vanlige bøgpropellers men effekten på deres er noe svak ifølge de selv.

Skulle jeg hatt noe slikt selv så hadde det blitt jet eller nedfellbar type

Ja den båten har jeg vært ute å prøveseilt med, og for å teste "vannspylinga"

det var nesten vindstille utpå, så seilinge ble det lite med, Men denne vannjetten, var ikke bare dårlig, den flytta båten bare litt, og da var det ikke en bølge eller vind in i siden i det hele tatt.

Vekk-kasta penger spør du meg. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 4 måneder senere...

Dette systemet virker ikke i det hele tatt..

Og at det er lettere og montere en vanelig truster er helt feil..

Husk du skal ha store slanger gående gjenom helle båten.. ikke bare ledninger..

De fikk det aldrig til og virke i vår båt og har i tilleg ødlakt mye av båten..

Denne ble motert av importæren selv.. (totalt useriøs og elendig foretnigsmoral hos levrandør,,) :headbang:

Noen som er i tvil så bare ta kontakt så kan dere se utstyret og båten... :crazy:

Hold dere unna!!!!!!

Tony

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Jeg var med i en liten gruppe som så på dette konseptet som et mulig utviklingsprosjekt for mer enn 20 år siden. Men etter å ha regnet litt og kalkulert hva som trengtes av vannmengder og trykk for å få effekt sammenliknbar med tradisjonelle thrustere ble prosjektet ganske raskt nedlagt før det hadde kommet igang. Jeg ble derfor litt forbauset da det så ut som at Willdo hadde fått det til, ----- eller kanskje de ikke har det allikevel???

Den videoen viste i alle fall at der er liten effekt i thrusteren, vindstille og bare så vidt den klarte å bevege båten. Det er jo under langt tøffere forhold at baugtrusteren virkelig behøves og da må den ha krefter nok (og aller helst i overflod).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Den videoen viste i alle fall at der er liten effekt i thrusteren, vindstille og bare så vidt den klarte å bevege båten. Det er jo under langt tøffere forhold at baugtrusteren virkelig behøves og da må den ha krefter nok (og aller helst i overflod).

Og denne motbeviser muligens det?

Jeg har lest at mye av effekten fjernes om ikke vannstrålen bryter overflaten, det er derfor viktig å montere like under vannflaten

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Nja, motbeviser er vel en smule overdrivelse. Virker betydelig bedre i den siste videoen men jeg synes nå den også var litt puslete...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jetstråle har lav statisk skyvekraft og dermed uegnet til å dytte noe stort og tungt sakte.

Disse jetthrusterene dukker opp med noen års mellomrom og forsvinner like fort. Husker nen prøvde seg både på 80 og 90 tallet.

Selve grunnprisippet er feil. Blir like nyttig som å sette en vannjet på en fiskeskøte eller overflatepropell på en taubåt hvor man er ute etter stor statisk skyvekraft i langsom fart.

En annen ting er det må strekkes ganske store og stive slanger til båtens 4 hjørner i tillegg til en betydelig pumpestasjon.

Tror den tradisjonelle thrusteren vil overleve lenge ennå.

Mvh. SAP

Det har jo vært kjendt i mange år at vannjett har lav virkningsgrad i lav hastighet til fremdrift. det samme blir jo utfallet av en thruster med vannjett. For store tunge båter må det nok en enorm vannmengde til for å skape nokk kraft. Ved små pulser/justeringer er nok en proppell mye mer direkte og effektiv

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det har jo vært kjendt i mange år at vannjett har lav virkningsgrad i lav hastighet til fremdrift.

Ja og nei.

Det er forskjellige prinsipper ute og går. Den mest kjente er liten vannmengde og høyt trykk. På den annen side av skalaen er de som bruker svære mengder vann og lavt trykk. Slik som TraktorJet. Trekker svært godt i lav hastighet, men blir mindre effektiv i høyere hastigheter.

En tunnellthruster er jo også en vannjet. Men den har håpløse arbeidsforhold pga lite inntak og altfor stor dyse. Den får altfor lite vann og er ikke i stand til å skape noe trykk. Impelleren er dømt til evig kavitasjon.

En langt bedre løsning til slikt er en drop-down thruster.

Jeg vet i hvertfal at det har vært forsket på vannjettanlegg på hurtigbåter om forskjellige systemer som skal være med på å forbedre egenskapene i sakte hastigheter. Hele poenget med vannjet er jo som regel bra virkningsgrad i høy hastighet og manøvrerbarhet. Samtidig bør skroget være optimalisert for vannjett. Det er ihvertfal få lystbåtprodusenter som leverer vannjett til sine modeller.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er min båt som kanskje er omtalt her inne... gamle båten til Tony Jensen som det er montert inn vannjet system som ikke er brukenes. Sant som Tony Jensen sier båten ser ut som en sveitserost (ikke så ille) men det er 7 ekstra hull under vannlinjen. et hull i baug + to på vær side foran og det samme er gjort i hekken. + inntaket på midten under den ene motoren. Gjennomføringene i hekken blir tettet ila. våren da jeg skal installere den nye Exturn hekktrustern fra Sleipner. Som dere ser på bilde så er gjennomføringen over baugtrøstern ikke så stor i diameter. Men det er litt irriterende og gå og tenke på så lenge det ikke har noen funksjon lenger. Tett skal det bli :yesnod: før også min båt blir til en ubåt :diving:

20120607_073437.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...