Jump to content

WillDo jet-thruster, noen som har prøvd nå?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Har vært litt diskutert i en annen tråd tididligere.

 

Et firma i stadig utvikling, i hvert fall blir hjemmesidene stadig forbedret.

 

En ting er sikkert. De "innrømmer" selv at systemet er mye tregere enn konvensjonell baugthruster. En av de største fordelene med vanlig baugthruster er, etter min mening, den øyeblikkelige responsen. Dette har i mange tilfeller gjort at store og små smeller har blitt unngått.

 

Som nevnt i den andre tråden, er dette ikke noe nytt. Hadde et slikt system hatt flere fordeler (og færre ulemper) enn vanlig baugpropell, hadde det selvfølgelig vært standard innstallert i de fleste båter. I noen få tilfeller kan dette være bedre egnet, slik som også vannjet er det.

Link to post

Har noen kjenninger som har et slikt system på en ovni 395 , deres system er av de første og det er betydelig forbedret nå , det er ihvertfall nesten lydløst sammenlignet med vanlige bøgpropellers men effekten på deres er noe svak ifølge de selv.

Skulle jeg hatt noe slikt selv så hadde det blitt jet eller nedfellbar type

Link to post

Veit det har vert tråder om det før, men ennå eit år har gått. Noen må da ha våget å prøve :smiley:

 

Fikk pris på det i fjor til min båt, men det var litt dyrt. Men eg ba om fleire opplysninger om feks byggemål på pumpa for å sjekke under benken om det var plass. Slik brydde ikkje den norske "forhandleren" seg om.

 

Eg ser at i sverige har de meir proff forhandler. Der har de egen nettside med stort sett svensk :smiley:

De er villig å selge til norske privatkunder.

Noen som veit kors det er med moms og toll på ting fra søta bror?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Willdo systemet er helt opplagt (totalt) mer plasskrevende enn en vanlig trøster. Er man ute etter et lydsvakt og lite plasskrevende opplegg, er nok en hydraulisk tunnelthruster det beste tilgjengelige alternativet i dag. Har man først en hy. pumpe installert, er det jo fristende (og relativt enkelt) å utnytte denne kraften til andre ting.

Link to post
Willdo systemet er helt opplagt (totalt) mer plasskrevende enn en vanlig trøster. Er man ute etter et lydsvakt og lite plasskrevende opplegg, er nok en hydraulisk tunnelthruster det beste tilgjengelige alternativet i dag. Har man først en hy. pumpe installert, er det jo fristende (og relativt enkelt) å utnytte denne kraften til andre ting.

 

Det er vel de ferreste som har en hydr pumpe ombord.

Plassmessig så er willdo suveren, fordi pumpa kan monteres der du har plass, evt bak i motorrom, så lenge det er 30 cm under vann. Så strekker en slanger til dysene. En kan få dysene lenger frem en ved tunell, dette gir bedre moment. (dette er ting eg har lest assa.... :smiley: )

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Prøver finne priser men ikke lett.

Hvis prisen er en viktig faktor, vil jeg råde deg til å bruke tiden på andre ting, og event. ta opp denne tråden om x antall år.

 

På den annen side; hvis du får til en installasjon med Willdo som fungerer bedre enn vanlig baugtrøster, og kanskje dertil blir billigere, ser jeg frem til den sannsynligvis mest interessante prosjekttråden på BP hittil.

 

De som hittil har "hoppet på" et Willdo prosjekt til sin egen privatbåt tror jeg tilfredsstiller følgende 2 krav:

 

1: SVÆRT god råd.

2: SVÆRT spenstig innstilling til alternativ teknologiutnyttelse.

 

Dette er forøvrig 2 egenskaper jeg beundrer meget, men dessverre ikke innehar selv.

Link to post

Det må jo være deg som har god råd siden prisen ikke er en faktor. Hallo. Innstalasjonen er også viktig , derfor er eg int i å vite om det lønner seg mot en vanlig baug truster. Om eg vil bruke tiden på det ene eller andre er min sak og har du ikke noe å tilføye fårslår eg at du ikke skriver. Du kan altså ikke gi noen svar i denne sammenhengen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Jeg har sett systemet i bruk og synes det var bra den jeg så hadde elektrisk system

Jeg har hørt at det som går på motoren er bedre

Det er brukbar pris på den hvis en sammenligner det med de vanlige elektriske, en trenger jo bare en motor til den fremre og bakre

Og det er lett og montere på en båt med bare ett drev

Det at den reagerer litt sent tror jeg bare er en vanesak den jeg så synes jeg gikk fort

Jeg tror hvertfall at jeg ville montere slikt system på en ny båt

Mvh DWC

Link to post
Det må jo være deg som har god råd siden prisen ikke er en faktor. Hallo.

Hallo, ja. Hvordan du, på bakgrunn av mitt forrige innlegg, greide å tolke det som at jeg hadde god råd, blir vel muligens et mysterium for evig. Jeg tipper det henger sammen med at du ikke leste hele innlegget.

 

Prisene finner du her. Legg på kanskje 10 - 20% pluss norsk moms og frakt og gebyrer fra spedisjonsselskapet, så begynner du kanskje å forstå hva jeg mente i utgangspunktet.

 

Hvilket system ville du gått for; elektrisk, hydraulisk, direktedrevet, egen dieselmotor? Installasjonskostnadene vet vi ikke, og må derfor bare gjette. Man skal være temmelig naiv for å gjette at de blir lavere enn ved montering av vanlig baugprop. Det vi imidlertid vet med 100% sikkerhet, er at virkningsgraden er betydelig dårligere, hvilket betyr større komponenter (f.eks. elektromotor og batterikapasitet v/ DC-løsning) for å oppnå samme effekt.

 

Det virket som du ble litt såret, Birchwood 33. Jeg beklager hvis jeg har fremstått som sarkastisk. Det har kanskje lett for å bli litt feil når man prøver å være humoristisk.

 

Ellers står jeg for alt jeg har skrevet i denne tråden, inkludert det at jeg ser frem til en prosjekttråd. Jeg kan også legge til at hvis jeg hadde hatt en realistisk mulighet til å trekke 10 - 20 - 30 - 40 meter slanger / rør av slike dimensjoner i en ferdig innredet båt, ville jeg muligens vært litt mer åpen for denne løsningen.

 

Er du ute etter et konkret svar på spørsmålstillingen i emnetittelen, så er svaret NEI, jeg har ikke prøvd det.

Link to post
Hvorfor legge på 10-20% ?

Man betaler vel bare prisen det koster + norsk moms og kanskje et par 100lapper i eksp gebyr fra speditøren , det er vel ikke noe toll på dette.

Kanskje noe uklar her, og ren gjetning. Det jeg hadde i tankene, var at det ble stilt spørsmål om prisene hos den svenske distributøren. Erfaringsmessig (og relativt naturlig) ligger prisene noe høyere i de skandinaviske landene (ihvertfall Sverige og Norge) enn de veiledende prisene på kontinentet.

 

Driver man ikke import til daglig, og ikke har f.eks. tollkreditt og/eller svært gode forbindelser i et spedisjonsselskap, blir man ofte ubehagelig overrasket over kostnadene ved egenimport av denne typen "kapitalvarer". Enten de taes fra Sverige eller Nederland. En slik forsending med søkke og snøre blir fort en liten pall.

 

Men jeg skal ikke påstå at disse eventuelle ekstrakostnadene blir så store at de blir avgjørende for valg av trøstersystem.

Link to post

Takker for den linken. Men må jo si litt mer med hva eg mente. For meg å skjære hol i en slik dia som et tradisjonelt system krever vil også kreve at er røkker ut halve innerliner i båten som er innstøpt. Nede i benkene forut finner eg akkurat plass til å trø igjenom to hol til et jet system. Og vel 20 lapper var no ikke så gale synes eg da. (Tok litt i da altså.) Om en klasker på noen lapper til så har eg både akter og baug. Noen kan bruke alt fra 20 til 70 tusen på plotter / Radar så er no dette en liten sum egentlig. Men det er min mening.

 

Dessuten er eg litt tilhenger av nye dupeditter hehe :yesnod:

 

Vel følte du hadde en litt dårlig tone pga utalesen eller kanskje eg ikke leste det rett. Det er vel bare slik når vi leser tekst så har vi vel ingen kropps språk og annsiktsutrykk å støtte oss til om noen spøker. Unnskylder tilbake. :)

 

Eg har selv 2 motorer og trenger strengt tatt ikke dette systemet eller andre for den saks skyld , men det hadde vert greit å ha. Eg har ein gammal traver fra 80 med godt vindfang.

 

Men det er tøft system.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Jeg til anbefale å lese den grundige artikkelen om montering av dette systemet i Praktisk Båtägande nr 6/09. Det er antakelig fortsatt i salg nå. Jeg er skeptisk til at man vil ha opptil 5 skrog gjenomføringer med mange meter med vann slanger og koblinger i båten. I mine øyne er det en risiko for alvorlig lekkasje

Link to post

56000.- er vel helt greit , cluet her er vel at dette enklere kan monteres forsvarlig selv kontra et digert hull som må støpes på en skikkelig måte, jeg tror nok jeg gladelig hadde betalt det , alternativet er jo en nedsenkbar sak om man vil minimere støyen og motstanden i vannet , jeg var i dag og så på båt som har nedfellbar og vi testet denne , det var forbausende lite støy sammenlignet med vanlig tunnelltype

Link to post

Synes vel heller 56k var spesielt mye for både baug og hekk thruster jeg da......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Alle prisargumentene blir litt tullete.

Dette å bore 5 små hull og sette på gjennomføringer kan "alle" gjøre. Støpe inn en større tunell krever både plass og kunnskap, og meir nøyaktighet.

Skepsis til hull er sunt, men alle gjennomføringene kan ha kraner på.

De som er overskeptisk til hull har vel porta potti og iaffal enkel installasjon.

 

Pris til min summer family 27 fra august 08. er 25.000.- for singel med to dyser og 32.550.- combi for fire dyser. inkl mva og frakt. Da mangler batteri/kabler og fugemasse.

En enkel jobb slik eg forstår det med willdo. Min lokale båtslipp sakl ha 28000 bare for å montere baugpropell.

Begge priser er basert på leverandørens anbefalte størrelser på utstyr.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har ikke fått testet dette selv enda. Har for stor båt nå også. Samt at jeg nettopp har fått installert Sleipner i begge ender.

Men prisen på Will-do vs Sleipner er nok ikke langt fra hverandre. Will-do kan du montere selv. Sleipner vil jeg ikke ha gjort selv. Ikke på en båt som koster litt i hvertfall. Så med montering vil nok Sleipner komme opp i samme pris, vil jeg tro.

 

Kan jo for ordensskyld nevne at jeg fikk tilbud om 2 stk Will-do, største utgaven, til 120 store. Det jeg har nå kom på langt mer med installasjon. Begge deler er overdiminsjonert. 10 sm rett i siden er ikke noe problem. Har testet. :smiley:

 

Og når det er snakk om hull...litt forskjell på en ordinær baugthrusters hull og 2" til Will-do systemet. Ikke noen tvil om hvilket jeg ville hatt lekk i min båt. Så gå for Will-do! :yesnod:

Link to post

Hei, til informasjon er WillDo Jet Thruster testet av Båtmagasinet og omtalt i magasinets Desember 07 utgave. Utover dette testet av Båtens Verden og omtalt i deres magesin nr. 2/09 (utgitt i juli 09).

Importøren for Norge oppgis på denne siden: http://www.willdo.nl/index.php?subject=174.

De som måtte ønske det kan ta kontakt med den Norske importøren å få omtalen tilsendt i PDF format.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...