Jump to content

Sprekker rundt akterspeil innvendig. 20" KMV Dromedille.


henhen

Recommended Posts

Skal akkurat til å bytte til nyere motor på min 20 fot KMV Dromedille og drev med litt forberedelser da jeg fikk en skikkelig nedtur. Innvendig rundt motorbrønnen er det en sprekk i overgangen mellom forsterkning av akterspeilet. Sprekken følger kanten rundt hele underdelen. Når jeg pirker inn i sprekken er det porøst så det har nok trukket inn fukt der over lang tid. Når jeg tar tak helt nede i v-bunnen og trekker ut litt, gir det litt etter. Ser ut som en relativt gammel skade, men jeg kan jo ikke ha det slik. Er redd for at hele stasen løsner dersom jeg skulle lande litt hardt i en bølge.

 

Er det noen som har opplevd lignende og som har noen erfaringer å dele her?

 

Tenkte å kontakte et båtverksted som kan reparere dette a.s.a.p. og som gjør bra arbeid, noen som har noen tips i Oslo/Akershus.

 

Her er noen bilder tatt fra under setet.

 

1) Babord side, sprekken går et godt stykke opp

329.jpg

 

2) Sprekken følger kanten helt ned i v-bunnen og opp på styrbord side

332.jpg

 

3) Så langt opp går den på styrbord side

339.jpg

 

4) Her aner man hvor åpen sprekken er, babord side

334.jpg

Mye jobb??

 

Jeg husker en relativt hard landing innerst i Oslofjorden for noen år siden, med 4 i båten, en bølge fra en av "de store gutta" som jeg ikke orket å gå ut av plan på. Burde kanskje gjort det for det kan ha vært den smellen som skapte dette? Jeg sjekket litt under dørken den gangen, men ikke så nøye.

Link to post
Dette var et trist syn. Jeg fikk noen grove sprekker på en båt et par år tilbake og fikk mange gode svar da. Link

 

Takk for link, interessante diskusjoner.

 

Jeg har gravd litt mer i elendigheten og det er finerplata som har råtnet opp fullstendig. Den gode nyheten er at jeg ikke har sett sprekker i selve skroget, kun ytterlaget (set fra innsiden) som er sprukket og dermed tillatt vann å trenge inn i finerplata inni akterspeilet.

 

Får svar fra en lokal båtreparatør når han har sett på bildene, men er det noen i forumet som har noen ide om dette lar seg fikse innenfra. Eller må hele motorbrønnen kappes ut og ut for å komme til? I så fall hva kan en prisen for dette tenkes å være?

 

Nedenfor er noen flere bilder :

Ser ingen sprekker i glassfiberen under den råtne plata.

015.jpg014.jpg

 

Det er ingen synlige skader på utsiden :

022.jpg021.jpg

Link to post

Kommer du til fra inn siden ville jeg kappet bort all kryssfineren satt inn nytt (evt noe annet egnet) og plastret allt inn igjen.

 

Unnskyld meg, men her er det jo lappet fra før? Rundt brønnen... Så dersom det ikke er deg har vel de forrige eierene hatt litt her også, så dette kan værer ting som har skjedd over tid, hviss plata er vasstrukket med ferskvann, noe den etter all sannsynligvis er, kan vinterkulda ha sprengt den ut slik som du viser, men det er vel egentligen ikke så farlig når du alikavel må ta hele jobben, er "ferdig" oppkuttet flere plasser som kanskje letter jobben med å få ut "skitten"(sprekkene innvendig i glassfiberenrundt plata).

Link to post

Takk for kommentarene, ble litt mer optimistisk..

 

Ja, det ser ut til å ha vært noen der før meg klatta med litt epoksy. Har bare hatt båten i fire år, men ble aldri informert om slikt da jeg kjøpte...

 

Tror du har rett i det du sier. Jeg skal sjekke hvor langt opp i mot brønnen denne råtne plata går, dersom den går i en U-form rundt brønnen og det ikke er noen sprekker i skroget under plata inn mot selve akterspeilet/forsterkningen så har jeg jo flaks og bør klare det sjøl.

 

Noen på forumet som vet hvordan akterspeilet på denne båttypen er bygget?

 

Dersom treplata går helt opp til overkanten av akterspeilet så sitter den "klemt" imellom bakveggen på brønnen og "resten" av akterspeilet, da blir det vanskelig å komme til for å få ut den råtne plata, og få inn en ny.

Link to post

Vær snill å prøve å ta noen bilder underveis.

Slik at vi andre kan få se hvordan det er bygget opp.

 

Hva slags motor hadde du tenkt til å montere forresten?

og hva skjedde med Suzukien?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Skal holde dere orientert om hva jeg finner mtp. konstruksjonen her, men dette tar nok litt tid og sesongen er på hell

Har som de fleste andre 1000 andre ting å holde på med, bl.a. oppussing av noen rom i huset før datterens konfirmasjon, høyt prioritert av kvinnedelen i fam'en.

Hva slags motor hadde du tenkt til å montere forresten?

og hva skjedde med Suzukien?

Suzuki'n (DF115) skal på den, men dette problemet forsinker det hele.

Ettersom du spør så forstår jeg fra tidligere tråder at du vet litt om hvor høyt den bør monteres ?? Og hvordan båten oppfører seg med ulike propeller. Hører gjerne om hva du konkluderer med.

Min bruk er primært rolige dagsturer med litt vannski og en rubber-ring en gang i blant.

Link to post

Siden du nevner dette har du antagelig lest tråden min om Turning point propellere :smiley:

 

Konklusjonen min der ble at rett på med braketten hvilende på akterspeilet omtrent er den beste løsningen.

Både med tanke på toppfart, støy, og mulighet til å beholde støydekselet på. (Gjelder med Yamaha V4)

 

Da kommer antikavitasjonsplaten like under bunnen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Hvordan gikk det med denne reparasjonen?

Har du kommet noe videre?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Tenkte faktisk å følge opp tråden nå som båten er klar til å settes på vannet.

 

Tok hele reprasjonen selv, vi snakker flere titusener for å få det gjordt av andre, hvis du i det hele tatt får noen til å gidde å gjøre det.

Dette tok meg noen uker, man har litt annet å holde på med også så da jeg var klar med jobben i fjor høst ble "ny" motor montert og rett i vinteropplag.

 

Akterspeilet på denne båten er forsterket med kryssfinerplate. På innsiden av båten, dvs. utsiden av kryssfineren er det glassfiber.

 

Så jeg la meg inni rommet under motorbrønn og brukte en haug av timer med å få bort den råtne finerplata. Fjerne glassfiberen utenpå området der finerplata er bakt inn.

Brukte vel det jeg har av verktøy, og det er endel, men det var vanskelig å komme til. Den gode Feyn' kom til sin rett....om du ikke har en...løp og kjøp....

 

Når jeg hadde fjernet all den gamle dritten, var det ihvertfall godt å se at det ikke var tegn til skader i skroget, så det var bare snakk om å få på plass en ny forsterkningsplate.

 

Kjøpte ei vannfast finerplate (BS, dyr.. men tok ingen sjanser) i halv tykkelse ettersom jeg måtte splitte den for å få den inn fra innsiden. Lagde maler og kappet til finerplate i 2 like deler. Delene splittet jeg på ulike steder for laske platene med god overlapp for å få tilstrekkelig styrke.

 

Så var det å sause det inn i epoxy og lime fast til akterspeilet fra innsiden. Innerste plate først, så limte jeg den neste til denne, i samme omgangen.

Når dette hadde fått herdet var det å gå på med polyester for å bake det inn. Lag på lag.

Avsluttet med en to-komponent topcoat for å sikre at det ikke trenger inn vann igjen.

 

Alle hull til motor festebolter som er boret i ettertid er omhyggelig satt inn med sika lim/tettmasse for å være sikker på at det ikke kommer en dråpe inn i fineren igjen.

 

Prosessen er forsåvidt grei, men for et h.... arbeidsmiljø. Fordel å være myk som et slangemenneske når man holder på der inne, hvilket jeg definitivt ikke er.

 

Var selvsagt nøye med å bruke skikkelig pustemaske med filter, se den delen var grei, ingen løsemiddelskader, men det blir klamt.

 

Tok endel bilder, skal se om jeg får somlet meg til å legge dem ut om det er interessant.

 

Nå er det kun dager igjen til prøvetur!

Link to post

det er interessant vet du.

Høres ut som en ganske ille jobb ja.

 

Synes det er ille nok å være nedi der den tiden tar å skru fast en motor jeg :smiley:

 

Jeg bruker også godt med polyurethane når jeg borer hull.

I tillegg er jeg alltid nøye med å tette sår så fort jeg kan.

og med epoksy der det kan komme mer vann enn regnvann...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Tok meg litt tid å finne bildene, de lå på mobilen, derav den dårlige kvaliteten, men det får holde.

 

Slik så det ut etter å ha fjernet all den gamle råtne fineren :

 

baatrep4.jpg

 

Den nye fineren valgte jeg å legge i 2 lag a 12mm. ettersom jeg ikke ville få inn hele platen i det trange rommet.

Laget en mal ved å trace omrisset på papir og kappet til 2 identiske plater.

 

baatrep.jpg

 

Platene delte jeg på forskjellige steder for å få god overlapp (økt styrke). Limte første plate til akterspeilet med epoksy :

 

baatrep1.jpg

 

og limte så den neste utenpå denne :

 

baatrep3.jpgbaatrep2.jpg

 

Etter noen dagers herding la jeg glassfibermatter og polyester i flere lag til ca. 5 mm tykkelse. Jeg brukte filtermaske som fungerte utmerket. Ganske intens lukt inne i det lille rommet.

Da polyesteren var herdet i noen dager la jeg 2 strøk med 2-komponent epoksymaling utenpå for å forsegle polyesteren. Her skal det ikke trenge vann inn igjen, håper jeg!

---

 

Har brukt båten mye i sommer, motoren henger på framdeles, så det ser ut til å være ok nå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...