Jump to content

Maks motor og fart på Buster L og XL


kmjelle

Recommended Posts

Nye eller gamle XL?

Kjenner en som har 100hk på gammel-XL, den gjør vel da et par og 40. Vil tippe 45 er innen rekkevidde med 115hk og rett propell.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er det uansvarlig å gå noe over anbefalt motorstørrelse på busterbåtene? Hva må eventuelt til for å oppnå 45 knop med buster L og XL?

 

Anbefalt motorstørrelse er vel noe diffust. Men du har ikke lov til å gå over det som båten er typegodkjent for, dette står stemplet på CE-merket til båten med Max kw:??

Kort fortalt, så har du en båt som ikke er type-godkjent hvis du går over tillatt motorstørrelse. Vil råde deg til å holde deg innenfor regelverket, vil du absolutt ha en båt som går 45knop eller mer, så kjøp en som er godkjent for det.

Link to post
Share on other sites

Med 150HK på ny Buster XL, er det mulig å få godt over 45kn.

 

 

Hvis du i stedet anskaffer en "gammel" XXL med 150Hk, får du stort sett samme fart i en båt som er beregnet til det, og som samtidig er like stor som XL. Det er ansvarlig.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Anbefalt motorstørrelse er vel noe diffust. Men du har ikke lov til å gå over det som båten er typegodkjent for, dette står stemplet på CE-merket til båten med Max kw:??

Kort fortalt, så har du en båt som ikke er type-godkjent hvis du går over tillatt motorstørrelse. Vil råde deg til å holde deg innenfor regelverket, vil du absolutt ha en båt som går 45knop eller mer, så kjøp en som er godkjent for det.

Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? Får man ikke en slik båtkonfigurasjon forsikret? HVa tror dere om 70, evt 80 hk på en buster L? Når buster L har 50hk som maks anbefalt motor, er det det den er typegodkjent for også?

Link to post
Share on other sites

Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? Får man ikke en slik båtkonfigurasjon forsikret? HVa tror dere om 70, evt 80 hk på en buster L? Når buster L har 50hk som maks anbefalt motor, er det det den er typegodkjent for også?

 

Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? JA.

 

Når buster L har 50hk som maks anbefalt motor, er det det den er typegodkjent for også?. Hva legger du i anbefalt motor?? Det jeg legger i anbefalt motor er hva leverandøren anbefaler med tanke på fart/forbruk/størrelse på motoren. Det som står merket på CE-merket er maks motorstørrelse som er tillatt. Svar på ditt spørsmål: Båtkonfigurasjon Buster L er typegodkjent når motorstørrelsen ikke overskrider det som står stemplet på CE-merket. Dette gjelder forresten alle båtkonfigurasjon.

Link to post
Share on other sites

Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? JA.

 

Båtkonfigurasjon Buster L er typegodkjent når motorstørrelsen ikke overskrider det som står stemplet på CE-merket. Dette gjelder forresten alle båtkonfigurasjon.

Er buster L CE-godkjent for maks 50hk? Er største anbefalte motor alltid det samme som maks CE-godkjente motor?

 

Hvilke alternativer fins da når jeg ønsker en båt som er maks på størrelse med gammel buster xl? Båten må tåle noe sjø, så en typisk speedbåt er uaktuelt. Plastbåter som Rana-plast o.l. har jeg ikke så lyst på. Og så vil jeg ha mulighet til å gå med høy fart(40-45 knop) ved flatt hav.

Link to post
Share on other sites

Tidligare så produserte Silver Viking ein 14-foter med dobbelt skrog. Den hadde anbefalt motor opp til 35hk og maks fem personer. Så tok Otaplast over formene, og produserte samme båten under Otasport-namnet. Fortsatt 35hk som anbefalt.

 

Dette er då sikkert snakk om ei 15 års periode.

Så akkurat året før vi skulle kjøpe båten, blei båten CE-godkjent eller noko sant. Og då for 25hk og TRE personer.

 

Men ingenting hadde blitt forandra på byggemåten?

Logisk??

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en kamerat som har en buster L med 75hk evinrude etec motor ( yter vel 84hk)

Med denne motoren så får han ca 40-41knop (GPS- prøvd med utallige propeller og heving/senking av motor)

MEN allerede ved 40 knop så begynner båten å bli veldig "løs" i sjøen.

En annen ulempe er at skroget også begynte å sprekke i speilet,slik at dette måtte forsterkes.

SÅ: bare husk dette også ved "overmotorisering"

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Plastbåter som Rana-plast o.l. har jeg ikke så lyst på. Og så vil jeg ha mulighet til å gå med høy fart(40-45 knop) ved flatt hav.

 

Er det skjærgårdsjeep type du først og fremst tenker på?

Rana 520SL er jo ikke en typisk Rana båt, men godkjent for 90hk såvidt jeg husker, og gjør da sikkert over 40 på fullt.

rana-520-sl-1.JPG

 

Forresten, at det skal være direkte ulovlig med større motor enn anbefalt har jeg aldri hørt før...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Forresten, at det skal være direkte ulovlig med større motor enn anbefalt har jeg aldri hørt før...

 

Det kan godt hende at du ikke har hørt om det før, men det er ikke det samme som at det er lov. Er det lov og sette større motor i din bil? Ja, men da må den bli typegodkjent på nytt. Det samme gjelder for båt.

Link to post
Share on other sites

Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? JA.

 

Beklager men dette er nok feil. Du kan ikke få bot, fengsel osv.. for å sette på en større motor en det produsenten har godkjent den for.

MEN! Du kan risikere at forsikringen din ikke gjelder. To vidt forskjellig ting..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har sett 90 hester Johnsen på en Buster L på Finn for noen år siden. Den mener jeg var sveiset i akterspeilet.

 

Jeg ser at flere oppgir 33 knop som toppfart på sine Bustere med 50 hestere når de skal selges. Er det noen som virkelig går så fort? Jeg har 45 hester Honda og en kompis har en helt ny Yamaha 50 på sin Buster L. Begge går ganske nøyaktig 30 under optimale forhold.

Redigert av Storskarv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at du ikke har hørt om det før, men det er ikke det samme som at det er lov. Er det lov og sette større motor i din bil? Ja, men da må den bli typegodkjent på nytt. Det samme gjelder for båt.

 

Kan du komme med en kildehenvisning her? Hvilken lov og paragraf? Begrensningene for bil er jeg med på, men klarer ikke helt å se at dette gjelder for båt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...