kmjelle Startet 25.Juli.2009 Del på Facebook Startet 25.Juli.2009 Er det uansvarlig å gå noe over anbefalt motorstørrelse på busterbåtene? Hva må eventuelt til for å oppnå 45 knop med buster L og XL? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Nye eller gamle XL? Kjenner en som har 100hk på gammel-XL, den gjør vel da et par og 40. Vil tippe 45 er innen rekkevidde med 115hk og rett propell. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kmjelle Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Når det gjaldt XL er det den eldre modellen som er aktuell. Med large har det vel ikke skjedd så store endringer. En kompis har en 2003 XXL med 115hk, og får 38 knop med stålpropell. L eller XL er nok stor for meg. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Er det uansvarlig å gå noe over anbefalt motorstørrelse på busterbåtene? Hva må eventuelt til for å oppnå 45 knop med buster L og XL? Anbefalt motorstørrelse er vel noe diffust. Men du har ikke lov til å gå over det som båten er typegodkjent for, dette står stemplet på CE-merket til båten med Max kw:?? Kort fortalt, så har du en båt som ikke er type-godkjent hvis du går over tillatt motorstørrelse. Vil råde deg til å holde deg innenfor regelverket, vil du absolutt ha en båt som går 45knop eller mer, så kjøp en som er godkjent for det. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Med 150HK på ny Buster XL, er det mulig å få godt over 45kn. Hvis du i stedet anskaffer en "gammel" XXL med 150Hk, får du stort sett samme fart i en båt som er beregnet til det, og som samtidig er like stor som XL. Det er ansvarlig. Redigert 25.Juli.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
kmjelle Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Anbefalt motorstørrelse er vel noe diffust. Men du har ikke lov til å gå over det som båten er typegodkjent for, dette står stemplet på CE-merket til båten med Max kw:??Kort fortalt, så har du en båt som ikke er type-godkjent hvis du går over tillatt motorstørrelse. Vil råde deg til å holde deg innenfor regelverket, vil du absolutt ha en båt som går 45knop eller mer, så kjøp en som er godkjent for det. Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? Får man ikke en slik båtkonfigurasjon forsikret? HVa tror dere om 70, evt 80 hk på en buster L? Når buster L har 50hk som maks anbefalt motor, er det det den er typegodkjent for også? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? Får man ikke en slik båtkonfigurasjon forsikret? HVa tror dere om 70, evt 80 hk på en buster L? Når buster L har 50hk som maks anbefalt motor, er det det den er typegodkjent for også? Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? JA. Når buster L har 50hk som maks anbefalt motor, er det det den er typegodkjent for også?. Hva legger du i anbefalt motor?? Det jeg legger i anbefalt motor er hva leverandøren anbefaler med tanke på fart/forbruk/størrelse på motoren. Det som står merket på CE-merket er maks motorstørrelse som er tillatt. Svar på ditt spørsmål: Båtkonfigurasjon Buster L er typegodkjent når motorstørrelsen ikke overskrider det som står stemplet på CE-merket. Dette gjelder forresten alle båtkonfigurasjon. Sitér dette innlegget Link to post
kmjelle Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? JA. Båtkonfigurasjon Buster L er typegodkjent når motorstørrelsen ikke overskrider det som står stemplet på CE-merket. Dette gjelder forresten alle båtkonfigurasjon. Er buster L CE-godkjent for maks 50hk? Er største anbefalte motor alltid det samme som maks CE-godkjente motor? Hvilke alternativer fins da når jeg ønsker en båt som er maks på størrelse med gammel buster xl? Båten må tåle noe sjø, så en typisk speedbåt er uaktuelt. Plastbåter som Rana-plast o.l. har jeg ikke så lyst på. Og så vil jeg ha mulighet til å gå med høy fart(40-45 knop) ved flatt hav. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Tidligare så produserte Silver Viking ein 14-foter med dobbelt skrog. Den hadde anbefalt motor opp til 35hk og maks fem personer. Så tok Otaplast over formene, og produserte samme båten under Otasport-namnet. Fortsatt 35hk som anbefalt. Dette er då sikkert snakk om ei 15 års periode. Så akkurat året før vi skulle kjøpe båten, blei båten CE-godkjent eller noko sant. Og då for 25hk og TRE personer. Men ingenting hadde blitt forandra på byggemåten? Logisk?? Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hei Har en kamerat som har en buster L med 75hk evinrude etec motor ( yter vel 84hk) Med denne motoren så får han ca 40-41knop (GPS- prøvd med utallige propeller og heving/senking av motor) MEN allerede ved 40 knop så begynner båten å bli veldig "løs" i sjøen. En annen ulempe er at skroget også begynte å sprekke i speilet,slik at dette måtte forsterkes. SÅ: bare husk dette også ved "overmotorisering" Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 (redigert) Plastbåter som Rana-plast o.l. har jeg ikke så lyst på. Og så vil jeg ha mulighet til å gå med høy fart(40-45 knop) ved flatt hav. Er det skjærgårdsjeep type du først og fremst tenker på? Rana 520SL er jo ikke en typisk Rana båt, men godkjent for 90hk såvidt jeg husker, og gjør da sikkert over 40 på fullt. Forresten, at det skal være direkte ulovlig med større motor enn anbefalt har jeg aldri hørt før... Redigert 27.Juli.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kmjelle Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Har mest lyst på aluminium. Har sett litt på Silver hawk, i tillegg til buster. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hva med Anytec 522 da? (Rå båt - og råe priser. Løvold fører vel disse..?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kmjelle Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Det var en enkel og tøff båt, uten puter og blomsterkrukker. Har ikke rukket å sjekke så mange priser, er Anytec jevnt over noe billigere enn Buster, samme størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 du kan nok regne med at den er endel dyrere. Er bygd mer solid såvidt jeg har skjønt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mask Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Forresten, at det skal være direkte ulovlig med større motor enn anbefalt har jeg aldri hørt før... Det kan godt hende at du ikke har hørt om det før, men det er ikke det samme som at det er lov. Er det lov og sette større motor i din bil? Ja, men da må den bli typegodkjent på nytt. Det samme gjelder for båt. Sitér dette innlegget Link to post
kmjelle Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg likte Anytec 522 eller 530 (årets modell) med 115hk. Det er relativt få som selges brukt. Får stikke på Løvold og ta en prat. Kan det tenkes at jeg kan få et bedre tilbud på høsten? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Er det et lovbrudd å ha større enn anbefalt motor? JA. Beklager men dette er nok feil. Du kan ikke få bot, fengsel osv.. for å sette på en større motor en det produsenten har godkjent den for. MEN! Du kan risikere at forsikringen din ikke gjelder. To vidt forskjellig ting.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Storskarv Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Har sett 90 hester Johnsen på en Buster L på Finn for noen år siden. Den mener jeg var sveiset i akterspeilet. Jeg ser at flere oppgir 33 knop som toppfart på sine Bustere med 50 hestere når de skal selges. Er det noen som virkelig går så fort? Jeg har 45 hester Honda og en kompis har en helt ny Yamaha 50 på sin Buster L. Begge går ganske nøyaktig 30 under optimale forhold. Redigert 28.Juli.2009 av Storskarv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Det kan godt hende at du ikke har hørt om det før, men det er ikke det samme som at det er lov. Er det lov og sette større motor i din bil? Ja, men da må den bli typegodkjent på nytt. Det samme gjelder for båt. Kan du komme med en kildehenvisning her? Hvilken lov og paragraf? Begrensningene for bil er jeg med på, men klarer ikke helt å se at dette gjelder for båt? Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.