Jump to content

Askeladden Beetle 2005 - stor nok med dieselmotor?


Shefil

Recommended Posts

Jeg står på trappene til å kjøpe meg ny daycruiser og valget står mellom en Yamarin 64DC med 150HK (05/06) og en 2005 Askeladden Beetle med 1,7 Mercruser.

 

Jeg liker Beetelen svært godt, men er usikker på motoren. Er den god nok rent teknisk? Og er den sterk nok? 120 hk i en båt på om lag 1500+ kilo? Hva med 4 voksne og noen barn i båten?

 

Noen med erfaringer snarest?

Link to post
Share on other sites

beetelen er jo en fin båt,men det er jo ikke noe å legge skjul på at den blir litt slapp med den dieselmotoren.

skal du ha den i plan med 4 stk+ så skal nok det gå bra,men de må nok komme litt frem i båten.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Nidelv 690 med samme motor, og jeg har kjørt en Beetle med den aktelje motoren. Begge fungerer fint, men du får ikke masse krefter til overs. En større bekymring er at jeg har hørt at opp til 10% av disse motorene havarerer etter noen år fordi de har gått for tungt. Både turbo problem og at sylindre skjærer. Jeg hadde nok valgt Yamarinen fordi sjø agenskapene er bedre og pga usikkerhet rundt motor som nevnt over

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om motoren er sterk nok finner du jo ut når du prøver båten.

 

Selv hadde jeg ikke valgt innenbordsmotor på den båtstørrelsen, utenbords er enklere og billigere i drift. Det hjelper jo at det som regel henger en Yamaha på 64DC.

 

Det hadde nok blitt en Yamarin i valget mellom de to båtene for meg. I tillegg syns jeg Yamarinen er penere, men smaken er jo som kjent som baken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2008 Beetle med 220 hk bensin. Båten veier 1800 kg m/motor, og er ikke for stor. Synes/tror nok at dieselen blir noe i minste laget. Jeg har en mars fart rundt 30 knop, med et behagelig forbruk, og motoren har 3600 rpm. Tror ikke 150 hk diesel vil klare det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Askeladden Beetle 645 m/ 1.7 l dieselen og med trimplaps gikk den greit i plan med 4 voksne + 2 barn. Noen racer er den ikke men som familiebåt på tur er den fantastisk.

Jeg har selv sett på Yamarin men har hver gang synes at Askeladden har bedre finish og har bedre kvalitetsfølelse. Derfor Askeladden igjen for min del.

Beetelen har meget sikre sjøegenskaper noen jeg selv fikk erfare over Sognesjøen i frisk bris , verken jeg eller ungene var engstelig turen over.

Problemene som nevnes med motoren har jeg fått forståelse av at gjelder de tidlige modellene , hadde aldri problemer med min motor og kan trygt anbefale både båt og motor.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du står ovenfor ett uhyre vanskelig valg her nå....

 

Jeg ville valgt Beetelen hvis det var design og utseende samt smarte løsninger som var det viktigste. Men en innenbordsmotor i den type båt er jeg litt skeptisk til....

 

En yamarin 64DC m 150 yamaha har en kammerat av meg og dette er en båt som er god for godt over 40 knop med 4 voksne i båten. (4-bladers propell)

Skal du ha farten som Yamarin leverer i en Beetle kan det fort ble dyrt, da man jo ikke kan få en beetle med utenbordsmotor.

 

Har du pengene, ville jeg valgt en Beetle med største motorisering. DA... får du en fantastisk pakke!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Men en innenbordsmotor i den type båt er jeg litt skeptisk til....

 

Hvorfor det?

 

Når det gjelder 1,7dti i en beetle tror jeg den blir for liten. Vi har samme motor i en Ibiza 21 touring og det går greit, men i en båt som veier 400kg ekstra tror jeg det blir slapt. Jeg klarer å lure vår opp i plan med 4 voksne, 4 unger, bikje og bagasje ved å sende de tyngste litt fremover. Til høsten blir det trimplan.....

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Prøvekjørte begge båtene i går, og for min del er kjøreopplevelsen vesentlig bedre i Yamarin 64 DC enn i Beetle-utgaven med 120 hk diesel. Sistnevnte båt slet mer med å komme i plan, mens 64 DC har en motorisering som oppleves som svært godt avpasset båtens størrelse. Generellt synes jeg skroget oppfører seg mer stabilt i vannet. Jeg ble rett og slett imponert over smidighet og kjøreegenskapene i Yamarinen. Ble også overrasket over det svært lave støynivået på påhengeren på 150 hk. Beetelen har flere praktiske løsninger, og går billigere, men motorkraft og opplevelse av en enda bedre kjøreopplevelse, gjør at jeg har valgt Yamarin.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

Forde jeg synes det koster for mye, samt at jeg mener det er dyrere og vedlikeholde en innenbords kontra en utenbordsmotor. I større båter har sikkert innenbords noe for seg, men ikke på båter i den størrelsen synes jeg.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...