Jump to content

Noe for oss gutta ?


bliss X

Recommended Posts


Lasse: Her finner du masse nyttige saker å ha i heimen:

 

Se http://www.ungkarsshopen.no

 


 

Vel, nyttig og nyttig?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Pleier det ikke å være sjøorm i store innsjøer da Dilla?? :wink:

 

Ellers så kan jeg berolige med at breiflabben er en usedvanlig fredlig skapning. Vi som dykker treffer den ofte, ihvertfall her på Sørlandet.

Den ligger bare stille på bunnen, blir man for nærgående flytter den bare litt på seg.

Etter hva jeg har skjønt har den heller ikke noe kraft i bittet, selv om jeg aldri har hørt om at dykkere har blitt angrepet.

 

Men dette fikk meg til å tenke på han som vant havfiske-konkurransen i Langesund på starten av 90-tallet, det var litt av en historie, hvis det som stod i avisene er sant da. (Og min hukommelse er noenlunde korrekt):

 

Først ankret han sin 16-fot jolle på 200m dyp.

Deretter fisket han opp en 103kg kveite.

Som han egenhendig klarte å få ombord og bringe til land...

Link to post
Share on other sites

Å dere da! Kan straffe seg å tulle med noe man ikke har greie på... :nono: I henhold til en rekke observasjoner finnes det sjøorm i Mjøsa, den går under navnet Mjøsormen. For de som tviler, er det bare å lese om alle observasjonene som er gjort i gjennom tiden på Mjoesormen.no. Harpun er forøvrig originalt ekstrautstyr for Sjømenn som går på Mjøsa.  :headbang:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sakser inn en observasjon fra mjoesormen.no

"1998, juli

Ole Martin Tangen opplevde sammen med sin svoger noe underlig da de skulle ta båten nordover til fiskerhytta deres ved Bredvoldlandet. Mellom Hoel og Hornsodden opplevde de at ekkoloddet plutselig varslet grunne på 3m noen få sekunder. De svingte båten og kjørte over samme flekken flere ganger uten å få flere mystiske utslag. Båten måtte ha passert like over noe digert et øyeblikk. Dybden på stedet er 15 - 20 m."

 

Dette kan komme av temperaturforskjeller i vannet. For ca 10 år siden hadde en slektning av meg et Hummingbird lodd der det skjedde ganske ofte at det plutselig viste en grunne på 2-3 meter, selv om det var mye deypere, og han ikke befant seg på Mjøsa. Og han fikk denne forklaringen av forhandleren. Jeg kan imidlertid ikke huske å ha sett noe til problemet på nyere lodd, så det kan hende at dette ikke er noe problem lenger.

Link to post
Share on other sites

Vel for å sakse inn litt mere fra samme side:fishing:

"id: 2. juni 1999 Overskyet og stille.

Sted: Ålesund

Sett av: Arnt Helge Molvær og sønnen Per Tore Molvær, begge fra Sula kommune.

 

Sønnen Per Tore, 16 år:

"Med det samme jeg var kommet opp på "Såthaugen" så jeg i kikkerten noe brunt og langt som var omgitt av kvitt skum eller fett. Det kunne se ut som en gigantisk anakondaslange som lå og spiste på en hval. Min far ga meg kameraet og sa jeg skulle filme mens han prøvde å skaffe en båt som kunne kjøre ut til objektet, Jeg filmet i ca 8 min.

http://www.mjoesormen.no/hessaormen%201%20video.htm

hmm er det ekte ? vel noe var det, men hva ? noen logiske forklaringer her ?

Link to post
Share on other sites

Vi liker jo å tro at vi er så opplyste og vet det meste. Jeg våger påstanden at det var de færreste som anså seg selv for å være uopplyste på den tiden da jorda var flat. Likevel har ettertiden vist at jorda kanskje ikke er flat likevel... Watch out for undiscovered animals! Harpun og videokamera er standardutstyr i alle Sjømenn som går på Mjøsa! :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

...eller var det kanskje litt dypt i det område du mente ormen holder til?

Det er vel helst utenfor Skreiafjellene på en 350-400 meters dyp at sværingene holder til. Så jeg må nok satse på andre metoder for å få fanget den. Foreløpig er strategien: Henge et oppblåsbart basseng etter Sjømannen. For å ha noe å kjøle oss ned i, kjøpte vi et av disse oppblåsbare bassengene i fjor. Et på 4,2m i diameter som tar 7000 liter. Dette tenkte jeg uansett å henge bak Sjømannen. Tenkte det var litt kult, i tilfelle badetemperaturen i Mjøsa er for lav. Regner med at vannet i bassenget oppnår høyere temperatur. Ser det for meg - gutta på champagne-altanen fnyser når lille Sjømannen kommer tøffende. Men det er før de ser Batdilla iføre seg badebukse og hoppe ut i sitt eget, medbrakte svømmebasseng med oppvarmet vann. Vel, tilbake til Mjøsormen. Cluet er å få lokket ormen opp i bassenget. Her tenkte jeg å få tak i noen offentlige tjenestemenn som ennå har ferie. Helst av typen som ikke har forstått at de er til for kunden, og ikke omvendt. I følge sikre kilder er det foretatt mest observasjoner av Mjøsormen av nettopp denne gruppen mennesker. :smiley: Man kan da konkludere med at de følgelig egner seg bra som åte for ormen. Vedkommende plasseres så i bassenget på ubestemt tid, mens Dillerinnen og jeg i mellomtiden gjennomfører den planlagte ferieturen med Sjømannen. Muligens kan det bli nødvendig å senke ned tjenestemannen sammen med dreggen nå og da for å friste ormen litt. Og så, hvis vi skulle være så heldige å få ormen helt oppi bassenget, er planen å fore den noen dager med et av Dillerinnens sterkere matretter. Disse er det få som overlever. Pleier å ha et glass med Tabasco stående som jeg slukker tørsten med... Følg med i denne tråden for bilder etter hvert som vi kommer litt ute i august.

 

Illustrasjon:

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Et lite bidrag til "Noe for oss gutta". Forresten - det kan da ikke stemme at det er så enormt få kvinnelige redere blant oss? Det er forsvinnende få som har tilkjennegitt seg som kvinnelig, alle medlemmene tatt i betrakning. Hva med å starte en ny tråd "Noe for oss damene"?

 

Den ultimate guttedrømmen

Bilde

Dette kunne vært noe når man er ute og kjører bil i nærheten av sjøen og trangen blir for stor! Noen som blir med og spleiser? Med 1332 medlemmer, blir det kr. 1351,- på hver.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hva med en tur i Onassis gamle pram? Båten er nå nyoppusset. Frekventert av Frank Sinatra, Marilyn Monroe, Rockefeller, Churchill, John Wayne, Batdilla og en drøss med annet fintfolk. Leieprisen er $65 000 pr. dag. Inkludert er så mye mat og drikke (Inkl. Champagne) du klarer å tylle i deg. Hard facts: 2 x 2750bph MAN maskiner. Drikker fuel for $575/time. www.unusualvillarentals.com/yachts/christina/christina.shtml

Bilde

 

Dette og mange andre galenskaper finner du på www.unusualvillarentals.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...